Foto
IBM760 5420
Teil 3020
eksponeringstider
Fra : ts

Dato : 14-09-02 18:54

Hej,

Jeg har et powershot A10 som jeg syntes tager nogle meget gode billeder i
forhold til prisen. Jeg har dog "fundet" en feature som hed noget i stil med
"eksponering". Jeg formoder der er tale om en eller anden form for
"lukketid", men for hvad? Når jeg sætter den til +2 bliver billederne meget
lyse og modsat mørke hvis ejg sætter den til -2. Hvad er det lige jeg ændre
ved, og hvad kan/skal høj/lav lukketid bruges til?

På forhånd tak!

--
Regards,
Thomas Schreiber

Fra : Gunnar K

Dato : 14-09-02 19:16

Det er faktist kontrol på den automatiske lysmåler, hvis du fotografer en
sort hund f.ex. så indstiller du på -2 til at få rigtig exponering på den,
samme med helt hvid hund, +2 til at få den hvid, men ikke gråfarvet.
I disse to tilfælder burde du også instille kameraen på spot måling.
Fordi den dumme maskin ved ikke hvad det er for noget som du har i søgeren,
har fabrikanten givet dig den exposure kontrol +/- 2 til kompensation.
Samme gælder hvis du har instillet på average måling, og du tager billede i
modlys, så kan du instille på +1 eller +1.5 til jeres motiv bliver ikke alt
for mørkt.
Hvis du tager nogle prøvebilleder kan du godt finde ud hvad præsis passer
til din kamera i forskellige lys situationer.

Mvh,

Gunnar Konradsson.

Fra : ts

Dato : 14-09-02 20:05

Du svare ikke på ét eneste af mine spørgsmål. Det er findt nok at hunden
blvier sort eller hvid, men HVORFOR bliver den det?

Læs venligst mit indlæg igen.

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Amund Johansen

Dato : 14-09-02 20:33

"ts" <NOSPAMblabla@stall.dk> wrote in news:am01a4$oeq$1@sunsite.dk:

> Du svare ikke på ét eneste af mine spørgsmål. Det er findt nok at
> hunden blvier sort eller hvid, men HVORFOR bliver den det?

   Hunden blir sort eller hvit fordi du gir bildebrikken to trinn mindre
(= sort) eller mer (= hvit) lys enn lysmåleren egentlig ville ha gitt - hvis
hunden var grå !

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : ts

Dato : 14-09-02 20:35

Ja det havde jeg næsten rgenet ud Hvad gør blænden? Hvorfor kommer der
mere lys ind ved + end - ?

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Amund Johansen

Dato : 15-09-02 11:04

"ts" <NOSPAMblabla@stall.dk> wrote in news:am030m$t4n$1@sunsite.dk:

> Ja det havde jeg næsten rgenet ud Hvad gør blænden? Hvorfor kommer
> der mere lys ind ved + end - ?

   Ok ...
blenderen er blader / lameller som justerer hvor mye lys som slipper inn
gjennom objektivet. Jo mindre dette hullet er, jo mindre lys slipper inn.
Hvis man justerer dette hullet og beholder samme lukkertid får man med et
stort hull mye lys på filmen og med et lite hull lite lys på filmen.

For en god innføring i eksponering bør du lese:
http://www.photo.net/making-photographs/exposure

I det hele tatt har www.photo.net veldig mye god informasjon om
fotografering.

mvh
Amund

Fra : martin

Dato : 14-09-02 22:42

> Ja det havde jeg næsten rgenet ud Hvad gør blænden? Hvorfor kommer der
> mere lys ind ved + end - ?

Fordi blænden er størrelsen på den åbning der slipper lyset ind på
filmen/CCD'en.

Dvs. jo større blændeåbning -> større åbning ind til CCD'en = mere lys. Det
modsatte ved mindre blændeåbning.

--
Martin Kaltoft

Fra : ts

Dato : 15-09-02 12:19

> [...]
> filmen/CCD'en.
>
> Dvs. jo større blændeåbning -> større åbning ind til CCD'en = mere lys.

Ok, men så er >tid< vel et forkert ord. Det er vel >størrelsen< på "hullet"
man indstiler så? Eller?

De enheder jeg kan indstille så(+2/-2), er det mm eller hvad er det? Det er
måske forskelligt fra kamera til kamera?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-09-02 16:42

"ts" skrev i en meddelelse

> Ok, men så er >tid< vel et forkert ord. Det er vel >størrelsen< på "hullet"
> man indstiler så? Eller?

Blænden er "størrelsen på hullet" - jo mindre tal jo større "hul" og jo mere lys lukkes ind.

Eksponeringstid/lukkertid er hvor længe der åbnes for "hullet" - jo længere tid - jo mere lys kommer der ind.

> De enheder jeg kan indstille så(+2/-2), er det mm eller hvad er det? Det er
> måske forskelligt fra kamera til kamera?

Ja - det er nok forskelligt - det står sikkert i manualen ?

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-09-02 12:54

"ts" skrev
> Ok, men så er >tid< vel et forkert ord. Det er vel >størrelsen< på
"hullet"
> man indstiler så? Eller?

Eller en kombination af lukkertid og blænde.

> De enheder jeg kan indstille så(+2/-2), er det mm eller hvad er det? Det
er
> måske forskelligt fra kamera til kamera?

Nej, tallene læses normalt som f.eks. "+1 blænde" men er bare et udtryk for
hvor kraftig en kompensering man har valgt.
+ 1 svarer således til en fordobling af eksponeringen.
Om det så foregår ved at lukke blænden 1 hak op eller
sætte eksponringstiden 1 hak ned, er mindre relevant (bortset
fra det rent fototekniske naturligvis)
Visse typer digitalkameraer klarer kompenseringen ved at
skrue op/ned for selve fotocellens følsomhed. Det er jo en
ganske snildt og en mulighed man ikke havde i de
gode gamle analoge dage.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : ts

Dato : 18-09-02 09:24

takker

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 15-09-02 19:00

> [...]
ændre
> ved, og hvad kan/skal høj/lav lukketid bruges til?

<Ved lukkertisprioritering = Tv instilling = lukkertidsvalg.
F. eks. en lukkertid på 1/250 sekund og f.eks.bl 8 og
eksponeringskompensation på + 1 er = med dobbelt så meget lys.
Altså en lukkertid på 1/ 125 sek.og bl.8. Det er jo dobbelt så lang tid,
men stadig bl 8.
Ved blændeprioriterig = Av. er det blændeåbningen man justerer. (Der er
muligvis ikke Av på G 10, Jeg bruger G2 og den har det.)
En lukkertid på 1/250 sek. og bl. 8 og eksponeringskompensation på + 1 er =
med dobbel så stor en blændeåbning, altå bl 5,6, men stadig 1/250 sek.
Det giver så igen dobbelt så meget lys.
Ved + - kompensation ved P instillingen, er princippet det samme,
men der har man ikke styr på, om det er blænderen eller lukkeren man
korrigerer med.
Det med en sort hund og en hvid et eller andet, kan jeg forsøge at forklare
med noget man kalder zonesystemet.
En lysmåler ser alt som standardgråt, (et gråkort),
Sort og hvid snyder enhver lysmåler, så skal der kompenseres.
Ved standardgråt = (zone5) ingen kompensation,
ved sort = (zone 3) -2,
ved hvid = (zone7) +2.
Zonerne går fra 0 til 9 i teorien. I praksis er det nok at tænke på meget
mørke motiver og meget lyse motiver.
Ved mørke motiver - kompensation, fordi det er under zone5
Ved lyse motiver + kompensation fordi det er over zone 5.
Hurtige lukkertider , f.eks 1/500 sek. fastfryser en bevægelse, (eks.
sportsmotiver).
Lange lukkertider 1/15 sek. og helt til 1 sek. eller endda endnu længer,
kan bruges til blitzfoto,
hvor man vil have baggrunden med,
til panorering af et bevægeligt motiv, til at få størst mulig blændeåbning,
for at isolere et motiv fra baggrunden osv.
M.v.h.
Ernst

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 15-09-02 19:05