Præstens ord: Stening er modbydelig
Fra : Henton

Dato : 14-09-02 16:36

I Jyllandsposten 10. september skriver en præst som også er politiker
følgende:
Både som præst og politiker er min holdning den samme. steninger er en
modbydelig og umenneskelig straf, som er et resultat af en uhellig
sammenblanding af religion og lovgivning.
Når fundamentalister-hvad enten de er kristne, hinduer, muslimer eller noget
helt fjerde-får politisk magt til at omsætte deres skrifter til lov,
forsvinder underligt nok det freds-og kærlighedsbudskab, der er centralt i
alle de store religioner.
I stedet bliver resultatet ofte fascisme i religiøs forklædning. et af de 10
bud siger, at du ikke må misbruge Guds navn. At misbruge Guds navn er at
tage Gud til indtægt for sine egne meninger. Og dermed give dine egne
meninger Guds autoritet.
Det er det religiøs fundamentalisme gør. Gud har kun et bud:
Kærlighedsbudet, og det er naturligvis uforeneligt med stening af kvinder og
enhver anden form for umenneskelig behandling.
--------
Et godt svar synes jeg, endelig en præst der har sine meningers mod, og ikke
som nogle af jer, der har en mening i kirketiden og en helt anden udenfor.

Henton

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-09-02 17:34

"Henton" <snyd@adresse.dk> writes:

> Et godt svar synes jeg, endelig en præst der har sine meningers mod, og ikke
> som nogle af jer, der har en mening i kirketiden og en helt anden udenfor.

Øh. Hvilken mening forskellige af os har i kirketiden er du ude af
stand til at udtale dig om, for du har kun snakket med os udenfor
kirketiden.

Men forklar mig lige: Hvordan er det "at have sine meningers mod" at
die det, som 99% af befolkningen alligevel synes?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Henton

Dato : 15-09-02 12:18

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> "Henton" <snyd@adresse.dk> writes:
>

> Øh. Hvilken mening forskellige af os har i kirketiden er du ude af
> stand til at udtale dig om, for du har kun snakket med os udenfor
> kirketiden.

læs Ernst Pedersens svar, så vil du måske forstå hvad jeg mener med en
mening i kirketiden og en anden udenfor

Henton

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 15-09-02 20:52

"Henton" <snyd@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> læs Ernst Pedersens svar, så vil du måske forstå hvad jeg mener med en
> mening i kirketiden og en anden udenfor
>
> Henton

Jeg ved ikke hvor mit svar er blevet af i tråden, men her er det igen:

Denne præst skulle vist nøjes med at være politiker.
Han blander jo alle religioner sammen og mener Gud er den samme uanset.
1) Muslimernes gud er en afgud, personificeret gennem Muhammed.
2) Jødernes gud er den samme som kristnes, blot mangler de fleste at tro på
Jesus.
3) Kristnes gud er personificeret gennem Jesus og beskrevet i NT.

I følge skrifterne gælder der angående stening, hvis man er fundamentalist:
1) Stening påbudt.
2) Stening påbudt.
3) Stening forbudt

Ang. hinduer "eller noget helt fjerde" mangler jeg indsigt i hvad deres
"hellige skrifter" påbyder.

Ernst

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-09-02 13:14

> læs Ernst Pedersens svar, så vil du måske forstå hvad jeg mener med en
> mening i kirketiden og en anden udenfor

Næh. Du kunne jo forklare dig?

Og ved samme lejlighed kunne du svare på det andet, vigtigere,
spørgsmål: Hvordan er det at "turde have sine meningers mod" bare at sige
det samme som alle de andre?
--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Steen Mogensen

Dato : 16-09-02 16:03

> "Henton" <snyd@adresse.dk> writes:
>
> Og ved samme lejlighed kunne du svare på det andet, vigtigere,
> spørgsmål: Hvordan er det at "turde have sine meningers mod" bare at sige
> det samme som alle de andre?

har du hørt andre præster udtale sig på lignende måde, nej vel, larmende
tavshed.
De fleste præster er nok bange for at blande politik og religion sammen, jeg
synes det er fint når de gør det, andre kan så have en anden mening.
Henton

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-09-02 19:07

"Steen Mogensen" <dsl52801@vip.cybercity.dk> writes:

> har du hørt andre præster udtale sig på lignende måde, nej vel, larmende
> tavshed.

"Sikke noget svineri. Det skal stoppes." er den almindelige holdning i
befolkningen. Jeg mener overhovedet ikke at præster - som præster -
skal blandes ind i sagen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 15-09-02 11:35