Snaps på Lægestokrose?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-02 16:28

Er der nogen der har prøvet at lave et alkoholudtræk på rødder af
Lægestokrose (Altea Officinalis)?

Planten er jo ikke giftig og har til alle tider være brugt såvel i
folkemedicinen, som på apotekerne, så hvis man ellers holder sig til
beskedne mængder, skulle der jo ikke kunne ske noget ved at prøve.

Jeg har browset lidt på nettet og finder, at ved iblødsætning i vand,
afsondres en sød slim, der bl.a. har været brugt til Marsh Mallow
(skumfiduser) og apotekerne lavede også alteasaft og hvem kender ikke
Alteabolcher. Smagen skulle altså være fin, men hvordan pokker
behandler man sådanne rødder? Vil det være en ide at tørre dem først?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Krabsen

Dato : 15-09-02 22:04

Prøv evt. at spørge i EDB.

Formanden der har uden tivvl prøvet, hvis det ellers kan lade sig gøre.

www.bjesken.dk

mvh

Krabsen

p.s. EDB = Eksperimenterende Danske Brændevinsamatører..

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 16-09-02 16:28

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har prøvet at lave et alkoholudtræk på rødder af
> Lægestokrose (Altea Officinalis)?

[snip]

> og hvem kender ikke Alteabolcher.

Så vidt jeg ved kommer den karakteristiske smag i althea-bolcher fra
bergamotteolie (olie fra skallen af en speciel citrusfrugt).

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-09-02 20:01

On Mon, 16 Sep 2002 17:28:05 +0200, Gitte Sørensen wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

>[snip]

>Så vidt jeg ved kommer den karakteristiske smag i althea-bolcher fra
>bergamotteolie (olie fra skallen af en speciel citrusfrugt).

Næh, den er nu god nok. Se f.eks.
http://www.sns.dk/dyrogplanter/andreplanter/laegestokrose.htm

Iøvrigt fulgte jeg Krabsens råd og bad EDB-formanden om et godt råd.
Det fik jeg prompte og nu står nogle rensede og slimede rødder og
trækker i Vodka For en sikkerheds skyld (jeg havde rigeligt med
rødder) har jeg skåret nogle stykker i skiver og lagt til tørring, så
dem vil jeg senere droppe i en flaske sprit

Venlig hilsen
Kurt hansen