Rem & Kardan træk
Fra : Lasse Madsen

Dato : 14-09-02 15:46

Hej ...

Da jeg sidst havde mc ... var den med kæde træk ... noget jeg har besluttet
mig for at "glemme alt om" ved køb af ny (brugt) mc ...

Men kan man overhovedet få sports, sports-touring eller alm. mc'ere
med kardan eller rem træk ?

eller er det kun forbeholdt choppere ?

m.v.h.
l. madsen

Fra : Jens Arnfast

Dato : 14-09-02 16:51

On Sat, 14 Sep 2002 16:45:37 +0200, "Lasse Madsen"
<lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:
>Men kan man overhovedet få sports, sports-touring eller alm. mc'ere
>med kardan eller rem træk ?

Yamahas XJ750, XJ900 har kardan, derudover kender jeg ikke til mange
bimmere som ikke har kardantræk

--
-jens

XJ600'88 uden støttehjul og ringklokke

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 14-09-02 20:24

On Sat, 14 Sep 2002 15:51:29 GMT, jens@fabel.dk (Jens Arnfast) wrote:

>Yamahas XJ750, XJ900 har kardan, derudover kender jeg ikke til mange
>bimmere som ikke har kardantræk

Moto Guzzi leverer også både sports- og touringmodeller (og
almindelige mc'er, i det omfang en italiensk mc kan kaldes almindelig
, med kardan.

Alle BMW's F-modeller er uden kardan - de nyeste skulle vist være med
remtræk, men ellers har de været med kæde.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : wheeler

Dato : 14-09-02 21:14

XJ'erne er fantastisk velsynkroniserede - modsat de ældre BMW-modeller (det
karakteristiske "klonk")

Hvis du ikke er til RR-maskiner, bliver du meget glad for det (næsten)
vedligeholdelsesfrie kardantræk

Et halvslidt kædekit skulle efter sigende "stjæle" lige så meget effekt som
en kardanoverførsel!

Wheeler
EX XJ'er

Fra : Jens Arnfast

Dato : 15-09-02 10:04

On Sat, 14 Sep 2002 21:23:50 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:
[snip]
[snip]
>Alle BMW's F-modeller er uden kardan - de nyeste skulle vist være med
>remtræk, men ellers har de været med kæde.

Jaja, jeg skrev jo JEG Det var jo ikke den endegyldige sandhed

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 14-09-02 21:35

> Men kan man overhovedet få sports, sports-touring eller alm. mc'ere
> med kardan eller rem træk ?

Hvad med Buell, det er da en sports mc, selv om den er med HD-motor ;>)

http://www.buell.com/

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : vmx

Dato : 14-09-02 22:10

"Lasse Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig for at "glemme alt om" ved køb af ny (brugt) mc ...
>
> Men kan man overhovedet få sports, sports-touring eller alm. mc'ere

Anskaf dig en vmax.

Stor solid motor.
Kardantræk ( der mister du en del hk
Tung som bare f*****
Køre "spor lige".. helt af sig selv.
- og hurtigere end de fleste... til næste røde kryds.......
Selv den bredeste r*v kan sidde bagpå.
Minimal vedligeholdelse ( næsten ingen chrom )
Hurtigkørsel erstatter flere timers ro-træning.
Automatisk hån fra alle kåbemaskine-ejerne.
- og faktisk en ret fed og frem for alt
anderledes maskine..

Mvh
Robert

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-09-02 12:37

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev:
> Anskaf dig en vmax...................
> ....Automatisk hån fra alle kåbemaskine-ejerne.

*GRILL* Det har du vist ret i

--
mvh Jes Vestervang - der synes det er lidt vanvittigt med en 150 hestes
Virago

Fra : vmx

Dato : 15-09-02 15:32

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjernmig> skrev i en meddelelse

> *GRILL* Det har du vist ret i

jeps !!

> --
> mvh Jes Vestervang - der synes det er lidt vanvittigt med en 150 hestes
Virago

........ Viragoer er ikke vandkølede....

Robert

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 15-09-02 11:54

> [...]
> mig for at "glemme alt om" ved køb af ny (brugt) mc ...
>
> Men kan man overhovedet få sports, sports-touring eller alm. mc'ere

Allerede for 25 år siden kom der jo en Harley med remtræk og samtidig med
den kom nu også den 2 cylindrede Kawasaki 450 i udgave med remtræk - om den
også kom til Danmark ved jeg ikke.
Jeg ville gerne dengang have ændret min Honda CB 750 til remtræk, men måtte
konkludere at der ikke var plads til så bred en rem det skulle være så meget
den var tunet.
Remtræk giver jo "runde" tandhjul contra de kantede med almindelige kæder;
altså et kædetandhjul varierer radius for kæden under omdrejningen, og det
er mere lydløs og har en vis dæmpende elasticitet.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-09-02 12:46

"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev:
> [...]
måtte
> konkludere at der ikke var plads til så bred en rem det skulle være så

Jeg tror ikke det er noget problem nu til dags, for der er jo kommet en hel
del nye og uhyggeligt stærke fiber(?)materialer side da. Der blev på et
tidspunkt postet et link her i ng'en, til et amerikansk firma som lavede
konverteringskit til en række sportscykler. Det eneste remmene havde
problemer med var (vistnok) wheelies og burnout, altså hårde ryk. Derudover
blev de også ødelagt af at blive vredet udad, men det er jo heller ikke
noget som sker under kørslen

> Remtræk giver jo "runde" tandhjul contra de kantede med almindelige kæder;
> altså et kædetandhjul varierer radius for kæden under omdrejningen, og det
> er mere lydløs og har en vis dæmpende elasticitet.

Jeps, kæden larmer og slasker lidt :-/

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 15-09-02 15:05

> [...]
Derudover
> blev de også ødelagt af at blive vredet udad, men det er jo heller ikke

Naturligvis er de blevet stærkere nutildags end dengang sidst i 70érne da
jeg havde CB 750én. Men i den sammenhæng brugte jeg da dengang plast
bagtandhjul som jeg hjemkøbte fra USA - vi har så vidt jeg ved aldrig haft
den samme vare/det samme firmas produkt i Danmark. Og da jeg så i starten af
80érne tog maskiningeniør uddannelsen kendte man der kun et plastprodukt som
kun kunne klare ca 1/50 del af det tandhjulene havde præsteret. Jeg forærede
Københavns Teknikum et af mine tandhjul så de kunne blive klogere. Disse
bagtandhjul mindskede jo som tandremmen også den støj vi er vandt til fra
kæder. Desuden vejede tandhjulene kun 0,32 kg mod Hondas originale på 1,33
kg. og det er jo uaffjedret vægt. Og desuden er plasttandhjul jo også lidt
elastiske som en tandrem og skåner derved kæden.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-09-02 19:38

"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kg. og det er jo uaffjedret vægt. Og desuden er plasttandhjul jo også lidt
> elastiske som en tandrem og skåner derved kæden.

Hov?!? Hvilket mærke var de? Eksisterer de endnu? Ved du hvor de kan
skaffes?

Rittig

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-09-02 06:57

Claus Rittig
> [...]
> som
> forærede
>
> Hov?!? Hvilket mærke var de? Eksisterer de endnu? Ved du hvor de kan

Jeg har før arbejde som havnearbejder og senere ingeniøruddannelsen arbejdet
i bogholderi og derfra har jeg vel systemet med at gemme data, så jeg har da
kataloget fra firmaet som lavede de tandhjul jeg dengang brugte. Jeg har
selv stadig et; det er sort. Om adressen stadig er den samme er jo straks
sværere at sige men her er det hele:

NEP Sales, Inc.
3439 Ocean View Bouleward
Glendale,
CA 91208, USA

Nu ved du vel at CA står for Californien. Noget andet er at plasttandhjul
ikke er så stærke som stål eller aluminium tanhjul til sideværts træk, så
det gælder om at spore tandhjulene. Lydmuren ødelagde for 20 år siden et NEP
tandhjul jeg havde hjemkøbt til hans Honda CB 750 fordi han kørte med
baghjulet siddende skævt i svinggaflen, så kæden trak meget skræt på
tanhjulet. Tandhjulet blev "hult" men gik ikke i stykker, men det kunne ikke
bruges mere da det var umuligt at rette det op så det blev helt plant igen.
Jeg kontrollerede selv, med snor, både sporing af hjul indbyrdes og af
tandhjul indbyrdes.

Gert Thorgersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-09-02 15:50

> [...]
igen.
> Jeg kontrollerede selv, med snor, både sporing af hjul indbyrdes og af

Ja, ja, ja, det er da ikke sikkert det er verdens ottende vidunder, men det
skal da prøves!

Rittig

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-09-02 20:03

GERT BO THORGERSEN wrote:

> [...]
> bagtandhjul som jeg hjemkøbte fra USA - vi har så vidt jeg ved aldrig haft
> den samme vare/det samme firmas produkt i Danmark.

Da Kawasiki i midthalvfjerdserne havde deres tre cylindrede raketter, kendte jeg
en der kørte med den slags tandhjul. Andet holdt ikke ret mange kilometer.

> [...]
> kg. og det er jo uaffjedret vægt. Og desuden er plasttandhjul jo også lidt
> elastiske som en tandrem og skåner derved kæden.

Er der nogen bøger om motorteori du kan anbefale?.

Ib Jakobsen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-09-02 07:10

Ib Jakobsen ..

> [...]
> en der kørte med den slags tandhjul. Andet holdt ikke ret mange kilometer.

> Er der nogen bøger om motorteori du kan anbefale?.

For det første må bøgerne være på engelsk / tysk ? For det andet på hvilket
niveau skal det ligge ( altså nybegynder eller erfaren ) ? Og er det om
forbrændinggsprocessen i almindelighed eller eller mere om hvilke motorer
der er lavet.

Jeg har selv 136 bøger om motorer og har da selv brugt/læst mange andre via
bestillinger fra biblioteket efter bøger der er henvist til i andre bøger
(kommer så ofte fra DTU) eller bøger der er nævnt i kataloger som jeg får
fra udlandet. Køber selv bøgerne fra udlandet. Har bøger om specielle emner
som mc stel, knastaksler osv, og kender også mange bøger jeg gerne ville
købe hvis det ikke var fordi de kostede for meget i forhold til at jeg ikke
får brugt dem til reelt produktion.

Gert Thorgersen

Fra : Richard Pade

Dato : 17-09-02 17:03

GERT BO THORGERSEN wrote:

> Allerede for 25 år siden kom der jo en Harley med remtræk og samtidig med

Harley laver da ikke sportscykler, da i det mindste ikke siden XLCR'en -
Cafe racer-udgaven af Sportsteren tilbage midt i 70'erne - den eneste
flotte Harley efter min smag.

> [...]
> altså et kædetandhjul varierer radius for kæden under omdrejningen, og det
> er mere lydløs og har en vis dæmpende elasticitet.

Der er en herude et sted, som ved noget om det - sidste år var der i MO
eller
PS et spørgsmål fra en dansker, der var langt inde i et projekt med at
ændre
trækket fra kæde til rem på sin SV650. Husker at adresssen var i
Nordsjælland.

Du kan jo råbe lidt højere, så er der måske en der finder bladet frem og
dermed
hans navn.

Richard, Sorgenfri
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Clubman Another Nordic GreyBeard

Fra : Jens Didriksen

Dato : 17-09-02 23:06

> Harley laver da ikke sportscykler, da i det mindste ikke siden XLCR'en -
> Cafe racer-udgaven af Sportsteren tilbage midt i 70'erne - den eneste
> flotte Harley efter min smag.

Nu er ordet SPORT jo ret bredt defineret - specielt i USA hvor alt med nogle
hvide tal på dæksiderne er ULTRASPORT...

Men skal vi være fair et øjeblik så har HD den dag i dag en Sportster 1200
Sport med indstillelig støddæmper for og bag, en rimelig kvik motor og hele
3 skiver - wow...

Denne model har remtræk lige som Buell modellerne (med Sportstermotorer) har
det.

Buell må da betegnes som bare lidt sport, selv om alt selvfølgelig blegner
ved siden af en Duke eller R1 m.v.

Hygge fra Jens

Fra : Richard Pade

Dato : 18-09-02 16:50

Jens Didriksen wrote:

> Men skal vi være fair et øjeblik så har HD den dag i dag en Sportster 1200
> Sport med indstillelig støddæmper for og bag, en rimelig kvik motor og hele
> 3 skiver - wow...

I mine øjne er Sportster'en nu bare en chopper med høj front. Dyna T
Sport -
eller hvad den hedder - har lidt præg af XLCR'en, men er stadig for lav
bagtil og for tung at se på IMHO .

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-09-02 17:23

"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> I mine øjne er Sportster'en nu bare en chopper med høj front. Dyna T
> Sport -
> eller hvad den hedder - har lidt præg af XLCR'en, men er stadig for lav
> bagtil og for tung at se på IMHO .

For mig er Harley og Sport nødt til at materialisere sig i en XR1000 fra
'83. Den blev vist kun lavet det ene år, men den koksgrå lakering med rød
pinstripe og de to store DellOrto 40mm karburatorer med K&N filtre er bare
SÅ rå!
Jeg var ved at købe en for 12 år siden ved stumpemarked i Herning, men blev
enig med mig selv om at 40.000 uden afgift var for meget... Den beslutning
har jeg omgjort mange gange siden i drømme.
Hvis jeg en dag møder sådan en til en rimelig pris, så bliver den købt!

Rittig

Fra : Richard Pade

Dato : 18-09-02 19:32

Claus Rittig wrote:
> [...]
> pinstripe og de to store DellOrto 40mm karburatorer med K&N filtre er bare

XR1000 - var det en civil udgave af HDs baneracer.

> Jeg var ved at købe en for 12 år siden ved stumpemarked i Herning, men blev
> enig med mig selv om at 40.000 uden afgift var for meget... Den beslutning
> har jeg omgjort mange gange siden i drømme.

Ja, det var jo også en slat dengang, men at undvære den sikkert også et
dyrt
mareridt sidenhen. Føler med dig.

> Hvis jeg en dag møder sådan en til en rimelig pris, så bliver den købt!

Hvad står de til rundt omkring?

Richard

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-09-02 22:00

> XR1000 - var det en civil udgave af HDs baneracer.

Nej, den stammer nok egentlig tilbage fra XR750 som var deres baneracere i
.... bum, bum, bum, jeg tror det må have været 40erne eller 50erne? Dengang
var mange racer-motorcykler jo bare gade-sportsmodeller der blev tilpasset
race-disciplinen, og nogle af de XR750'ere (som var lavet specielt med race
for øje) var ret sejlivede i de amerikanske short track serier. Hvorfor HD
så pludselig midt i 80erne finder på at lave en Sportster med rå-tunede
topstykker, store karburatorer, short track style udstødning (to oplagte
SuperTrapp) og andre lækre finesser, det aner jeg ikke! Men resultatet var
en meget rå short-track inspireret gadecykel med væsentlig mere power en HD
normalt er kendt for.

> Ja, det var jo også en slat dengang, men at undvære den sikkert også et
> dyrt
> mareridt sidenhen. Føler med dig.

Tak. Snøft.

> Hvad står de til rundt omkring?

Ja, det er så det der er problemet! Der blev jo ikke lavet ret mange af dem,
så man ser dem rundt regnet aldrig til salg i europa. Gutten jeg var ved at
købe af, kom fra Florida, og ville sælge fordi han udvandrede med sin
amerikanske kone til Hawaii.

Rittig

Fra : Richard Pade

Dato : 18-09-02 22:31

Claus Rittig wrote:

> [...]
> en meget rå short-track inspireret gadecykel med væsentlig mere power en HD

Nå ja - checkede lige Cycletrader og mobile.de i mellemtiden - det er jo
en
rendyrket flat tracker at se på. det klæder faktisk Sportserens høje
front
rigtig godt. HD-folket er nu mærkelige, når de ikke vil kendes ved de
eneste
pæne cykler, HD giver dem...

> [...]
> så man ser dem rundt regnet aldrig til salg i europa. Gutten jeg var ved at
> købe af, kom fra Florida, og ville sælge fordi han udvandrede med sin

Næ, der er faktisk hele to på mobile.de til hhv 10 og 18 kEUR... og den
dyre
er helt uoriginal malet, men ser fakstisk ret godt ud.

Hvor meget er det, aktierne er faldet siden den gang, du kunne købe den
til 40kkr?

Richard

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-09-02 23:30

> [...]
> er helt uoriginal malet, men ser fakstisk ret godt ud.
> Hvor meget er det, aktierne er faldet siden den gang, du kunne købe den

Hmm... Det må jeg nok hellere lige kigge på...
Nu har jeg ganske vist lige brændt endnu en hulens masse penge af på en KTM,
så jeg kan ikke købe meget i denne uge, men det skader jo ikke at kigge!

Rittig

Fra : Richard Pade

Dato : 19-09-02 15:55

Claus Rittig wrote:

> Hmm... Det må jeg nok hellere lige kigge på...
> Nu har jeg ganske vist lige brændt endnu en hulens masse penge af på en KTM,
> så jeg kan ikke købe meget i denne uge, men det skader jo ikke at kigge!

Så må du klare dig med Ducati-plader et par år, indtil du bliver træt af
off-roderiet :)

Richard

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-09-02 16:46

> Så må du klare dig med Ducati-plader et par år, indtil du bliver træt af
> off-roderiet :)

As if...

Rittig

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 19-09-02 18:16

Richard Pade skrev i en .

> XR1000 - var det en civil udgave af HDs baneracer.

> Ja, det var jo også en slat dengang, men at undvære den sikkert også et
> [...]

Den jeg skrev at jeg så som den første og eneste jeg endnu har mødt i
Danmark, så jeg for 2 (eller 3) år siden hos Brd. Stevns værksted/forretning
i Hårlev. Der var den til salg for vist 129.000 kr. Og den var en lækker en
og var det ikke fordi jeg allerede havde en BMW så ville jeg have købt den.
Den var vist lidt tunet og der stod noget i retning af: "Spiser japanske
motorcykler".

Gert Thorgersen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 18-09-02 06:15

> Harley laver da ikke sportscykler, da i det mindste ikke siden XLCR'en -
> Cafe racer-udgaven af Sportsteren tilbage midt i 70'erne - den eneste
> flotte Harley efter min smag.

Du har ret, da jeg skrev mit svar glemte jeg at det drejede sig om sporters,
for det var en af de almindelige Harleyer som havde tandrem.

> [...]
> Nordsjælland.
>
> Du kan jo råbe lidt højere, så er der måske en der finder bladet frem og

Nu har jeg jo ved et tilfælde en BMW boxer så jeg har ikke brug for
assistance desangående. Og desuden tog jeg maskiningeniøruddannelse efter at
jeg havde Hondaen så jeg kan sagtens finde ud af den slags selv og det kunne
jeg også før ingeniøruddannelsen. Jeg lavede forøvrigt i 1980 et
tændingssystem drevet af remtræk for en bekendts Kawa 900, som dem der blev
solgt til Hondaer og Kawaer i USA, så jeg er vandt til styrkeberegninger i
kæder og tandrem. Da vi forøvrigt under ingeniøruddannelsen fik en
konstruktionsopgave med et hejseværk gik jeg til en kædedimension som jeg
kendte men som vi der ikke havde data om for ikke som de andre at
overdimensionere kæden. Ligesom jeg sidst i 70'erne forklarede bekendte at
Kawaer godt kunne gå ned til Honda CB 750 kædedimensionen og derved opnå
træktandhjul med flere tænder (dette har Harleyer jo som en god ting) fordi
udviklingen i kæder havde gjort dem meget stærkere over få år.

For øvrigt har jeg det som dig at jeg af Harleyer kun kan lide sportsteren.
Jeg kunne være frestet til at have købt sådan en i 70érne, men troede ikke
den blev solgt i Danmark. Først for en 2 eller 3 år siden så jeg en sådan,
og det var en brugt som var til salg hos Brd. Stevns i Hårlev. Sportsteren
minder mig om dengang Harley satte verdensrekorden med over 300 km/tim uden
kåbe!

Gert Thorgersen

Fra : Richard Pade

Dato : 18-09-02 16:56

GERT BO THORGERSEN wrote:

> [...]
> den blev solgt i Danmark. Først for en 2 eller 3 år siden så jeg en sådan,
> og det var en brugt som var til salg hos Brd. Stevns i Hårlev.

Det ville også undre mig, om den kom hjem dengang, der var næsten ingen
nysalg
af HD herhjemme; mon ikke den er taget hjem senere?

Kigger lidt efter den på mobile.de og de andre - i sommer var der et par
XLCR'er
til salg, bl.a. en der på billedet lignede en spritny. EUR 8.000 var
prisen,
de andre var vist nede på 6-7.000. Det er på linie med priserne på
Cycletrader i
USA, så den er ren liebhaveri. Men der blev også kun lavet ca. 3.200 stk
dengang.