/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Køkken og toilet bag
Fra : Lars Larsen


Dato : 14-09-02 15:50

Hej Gruppe
Er der nogen der har erfaring med kørsel af cv med køkken og toilet bag,
vi påtænker at købe en Burstner 470 tl., men er bange for at den slingre
under kørsel.
kan en stabilisator ikke tage det?

--
Venlig hilsen

Lars Larsen



 
 
Karl-Heinz Hansen (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Karl-Heinz Hansen


Dato : 15-09-02 10:32

Jeg har nu kørt med min LMC Siesta igennem Tyskland, Tjekkiet til Ungarn og
gennem østrig og hjem, Det er en vogn på samme størrelse som den du nævner,
og jeg havde, på trods af, at det er første sæson, ingen vanskeligheder med
kørslen, den har både køkken og toilet bag i og den vejede ca. 950 kg total
(en del overvægt), men det var ingen problemer med at trækk den, den er
udstyret med en stabelisator at Westfaliatypen og den blev trukket af en
Honda 2,0, og alt gik fint.

Den myte med, at det er mere usikkert, hvad jeg selfølgelig også hørte da vi
var på udstillingen "Ferie for alle" tror jeg den hed, det passer i alle
tilfælde ikke, så køb du bare din CV med køkken bag i, det er at foretrække
fremfor køkken ud til forteltet, med mindre man har en emhætte installeret.

M.vh.

K. H. Hansen
"Lars Larsen" <larstrampe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:alvhld$1dgr$1@news.cybercity.dk...
> Hej Gruppe
> Er der nogen der har erfaring med kørsel af cv med køkken og toilet bag,
> vi påtænker at købe en Burstner 470 tl., men er bange for at den slingre
> under kørsel.
> kan en stabilisator ikke tage det?
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Lars Larsen
>
>



Carsten Stage (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 16-09-02 11:59

> ...ingen vanskeligheder med
> kørslen, den har både køkken og toilet bag i

Uanset hvordan du vender og drejer det, så er den dynamiske balance
ikke noget du kan komme uden om. Med en relativ stor vægt langt fra
akslen, er vognen mere følsom overfor svingninger end en vogn, hvor
det
tunge er centreret i vognen. Og jo længere vogn, jo større problem.

Af samme årsag er det sædvanligvis bedre at montere en cykelholder på
trianglen frem for bag på vognen.

> og den vejede ca. 950 kg total
> (en del overvægt),

Betænkeligt...

> men det var ingen problemer med at trækk den, den er
> udstyret med en stabelisator at Westfaliatypen

Det er en god ting at køre med stabilisator - blot bør det ikke
være for at "redde" et ustabilt vogntog - nærmere for at give større
sikkerhedsmargen for et i øvrigt velkørende vogntog.

> Den myte med, at det er mere usikkert, hvad jeg selfølgelig også
hørte da vi
> var på udstillingen "Ferie for alle" tror jeg den hed, det passer i
alle
> tilfælde ikke,

Der tager du så grundig fejl - naturlovene gælder os alle, uanset om
du
bemærker det eller ej.

>så køb du bare din CV med køkken bag i, det er at foretrække
> fremfor køkken ud til forteltet, med mindre man har en emhætte
installeret.

Vi har alle vores forskellige preferencer - men jeg er enig med dig i,
at køkken og køleskab væk fra teltet er at foretrække.



Karl-Heinz Hansen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Karl-Heinz Hansen


Dato : 16-09-02 12:25


"Carsten Stage" <stage@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d85bda6$0$49649$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > ...ingen vanskeligheder med
> > kørslen, den har både køkken og toilet bag i
>
> Uanset hvordan du vender og drejer det, så er den dynamiske balance
> ikke noget du kan komme uden om. Med en relativ stor vægt langt fra
> akslen, er vognen mere følsom overfor svingninger end en vogn, hvor
> det
> tunge er centreret i vognen. Og jo længere vogn, jo større problem.
>
> Af samme årsag er det sædvanligvis bedre at montere en cykelholder på
> trianglen frem for bag på vognen.

Mener du, at fabrikanter og konstruktører glemme, at tage højde for denne
placering, køleskabet ligger jo på akslen, og overfor ligger klædeskabet,
foran ligger gasfyret (centralvarme) og selfølgelig reservehjul og gasflaske
og evt. stængerne til forteltet, min nye kuglevægt viste et kugletryk på 60
kg, og det er hvad det må være ifølge bilens instruktionsbog.
>
> > og den vejede ca. 950 kg total
> > (en del overvægt),
>
> Betænkeligt...

Ok, det er ca. 50 kg. i overvægt, lidt, men dog ikke så meget, at det
overstiger farezonen, ved fornuftig kørsel.
>
> > men det var ingen problemer med at trækk den, den er
> > udstyret med en stabelisator at Westfaliatypen
>
> Det er en god ting at køre med stabilisator - blot bør det ikke
> være for at "redde" et ustabilt vogntog - nærmere for at give større
> sikkerhedsmargen for et i øvrigt velkørende vogntog.

Nej det har du da ret i, men den var nu monteret da jeg anskaffede vognen,
derfor bruger jeg den, har ikke prøvet at køre uden.
>
> > Den myte med, at det er mere usikkert, hvad jeg selfølgelig også
> hørte da vi
> > var på udstillingen "Ferie for alle" tror jeg den hed, det passer i
> alle
> > tilfælde ikke,
>
> Der tager du så grundig fejl - naturlovene gælder os alle, uanset om
> du
> bemærker det eller ej.

Hvad jeg fik beskrevet var, at det var livsfarligt, og med henvisning til
fabrikant og konstruktør, vil jeg da tro, at de har konstrueret vognen
rimeligt sikker, den er da blevet godkendt, men ok. jeg kører aldrig med
mere end max 80 med CV spændt på bilen, bilen bruges, men er jo ikke
specielt konstrueret til at trække campingvogne, så forsigtighed er en dyd.
>
> Vi har alle vores forskellige preferencer - men jeg er enig med dig i,
> at køkken og køleskab væk fra teltet er at foretrække.
>
> Her er vi så helt enige, men vil vi have toilettet ud til forteltet, så
praktisk at de to køkken og toilet ligger bagerst i vognen.

Og selfølgelig læsse vognen så det er en vis balance, det er forudsætningen
for rolig kørsel.





Carsten Stage (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 16-09-02 14:21


> Mener du, at fabrikanter og konstruktører glemme,
> at tage højde for denne placering, køleskabet ligger
> jo på akslen, og overfor ligger klædeskabet, foran
> ligger gasfyret (centralvarme) og selfølgelig
> reservehjul og gasflaske og evt. stængerne til forteltet,
> min nye kuglevægt viste et kugletryk på 60 kg, og det
> er hvad det må være ifølge bilens instruktionsbog.

Nej - og dog, måske lidt!

Det handler ikke om den statiske balance som du
beskriver, men om den inerti, den dynamiske ligevægt.

Forestil dig et 1 meter langt rør på 5 kilogram - hold det
vandret foran dig i en hånd, og vend det hurtigt til
lodret... ingen problemer i det.

Tag nu et lige så langt kosteskaft og monter lodder i
enderne, så vægten kommer op på de samme 5
kilogram - hold det vandret foran dig i en hånt, og vend
det hurtigt til lodret... Det burde være tydeligt, at det
kræver en del flere kræfter.

Dette scenarie svarer lidt til de påvirkninger
campingvognen udsættes for under kørsel, for eksempel
når busser m.v. overhaler - det er det jeg mener med
den dynamiske balance.

Lidt i stil med, at man førhen afbalancerede bilhjul på en
pinolagtig ting, hvilket gjorde det muligt, at få det til at
balancere perfekt - lige indtil det blev monteret, og man
kørte i bilen. Hurra for nutidens dynamiske
afbalanceringsapperater!

> Hvad jeg fik beskrevet var, at det var livsfarligt,

Overdrivelse fremmer forståelsen... - mon ikke det er
det der ligger bag en sådan udtalelse?

> Her er vi så helt enige, men vil vi have toilettet ud til
> forteltet, så praktisk at de to køkken og toilet ligger
> bagerst i vognen.

Puha - og tømme det ud via forteltet... ;)





Thore Sorensen (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 17-09-02 12:59

On Sat, 14 Sep 2002 16:50:28 +0200, "Lars Larsen"
<larstrampe@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hej Gruppe
>Er der nogen der har erfaring med kørsel af cv med køkken og toilet bag,
>vi påtænker at købe en Burstner 470 tl., men er bange for at den slingre
>under kørsel.

Jeg købte i 1996 en Adria 502 LH med køkken og toilet bagerst -
rundsiddegruppe på midten og enkeltsenge på langs foran.
Vandtanken (40l - kg) er monteret i det bagerste magasin, altså bag
akslen. I modsat side er køleskabet (104 l) - altså også bag akslen.
Bagi er køkkenet på tværs med toilettet i hjørnet.
I de forreste magasiner (under de langsgående senge) har vi fortelt,
bord, stole, donkraft - og en hel masse andet..:)
I gaskassen er der 2 x 11 kg gasflasker, reservehjul + en hel masse
(kugletryk ca 80-90 kg.)
Jeg var lidt spændt i 1996 da vi fik vognen....vi kom fra en LMC 485 med
"standard aptering" - siddegrupper i begge ender og toilet/køkken på
midten. Der var lidt slinger i den nye ved hastigheder over 75-80 km/t.
Da jeg så monterede 2 gasflasker og reservehjulet i gaskassen (og jeg
derved fik hævet kugletrykket til de 80-90 kg) holdt slingeret praktisk
talt op.

OK...ved 90 km/t (100 på mit speedometer) kan der ved sidevind eller
overhalende busser/lastvogne være en antydning....men så sætter jeg
farten ned...- jeg har jo ferie..:)

Jeg ved mit kugletryk er i overkanten af det anbefalede, men....
Jeg har nu kørt ca 40.000 km rundt i hele Europa (også på dårlige veje i
Sverige/Norge) med Croma' en foran...uden problemer.

>kan en stabilisator ikke tage det?

Aner det ikke...jeg har ikke nogen. Men en anden ting...jeg fik nogle
7-lags Bridgestone varevognsdæk med extra stive sider monteret i sommer,
og jeg synes vogntoget er lidt mere stabilt, eller også er det
fiktion...:)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

PHK (17-09-2002)
Kommentar
Fra : PHK


Dato : 17-09-02 15:55


"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:594eoucqu3rktagrv1hsu7nvjgkse3ohk0@4ax.com...
> On Sat, 14 Sep 2002 16:50:28 +0200, "Lars Larsen"
> <larstrampe@vip.cybercity.dk> wrote:
>
> >Hej Gruppe
> >Er der nogen der har erfaring med kørsel af cv med køkken og toilet bag,
> >vi påtænker at købe en Burstner 470 tl., men er bange for at den slingre
> >under kørsel.
>

> Jeg var lidt spændt i 1996 da vi fik vognen....vi kom fra en LMC 485 med
> "standard aptering" - siddegrupper i begge ender og toilet/køkken på
> midten. Der var lidt slinger i den nye ved hastigheder over 75-80 km/t.

Det kan sagtens være fordi du ikke har vægt nok på trækvognen. Anbring tunge
ting som campingbord, fortelt, stænger m.m. i bagagerummet på bilen, skubbet
så langt frem og helst på den anden side af bagakslen, så er man ude over
mange problemer.

Efter vi gjorde det er vægten på trækkrogen temmelig ligegyldig inden for
rimelighedens grænse. Dette skyldes formentlig også at vi havde teltet
anbragt bagerst i campingvognen - ikke anbefærdelsesværdigt!

> OK...ved 90 km/t (100 på mit speedometer) kan der ved sidevind eller
> overhalende busser/lastvogne være en antydning....men så sætter jeg
> farten ned...- jeg har jo ferie..:)

Jeg kan mærke, når der kommer en lastbil, bus eller en hovedetunderarmen
håndværkerbil 3 meter høj med 140 km/t - men det giver sig ikke udtryk i
slinger, men kun en enkelt bevægelse i sideretningen. Jeg behøver ikke
korrigere på rattet, når det sker (men jeg når som regel at gøre det
alligevel :)

> Aner det ikke...jeg har ikke nogen. Men en anden ting...jeg fik nogle
> 7-lags Bridgestone varevognsdæk med extra stive sider monteret i sommer,
> og jeg synes vogntoget er lidt mere stabilt, eller også er det
> fiktion...:)

Det hjælper også. Helt sikkert!


--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)



Erik M. Nielsen (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Erik M. Nielsen


Dato : 17-09-02 15:58

"Lars Larsen" <larstrampe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:alvhld$1dgr$1@news.cybercity.dk...
> Hej Gruppe
> Er der nogen der har erfaring med kørsel af cv med køkken og toilet bag,
> vi påtænker at købe en Burstner 470 tl., men er bange for at den slingre
> under kørsel.
> kan en stabilisator ikke tage det?
>
Hej.

Henning Keseler stillede et næsten identisk spørgsmål den 9/9 her i gruppen,
hvortil jeg bla.a svarede:
"Har selv haft en Bürstner 450 TM med omtalte indretning. Og - den var
forfærdelig at køre med. Fra 80 og opefter var den et slingremonster! Jeg
vidste aldrig hvor jeg havde den. Og det var uanset belæsning og kugletryk.
Jeg prøvede med forskellige typer dæk uden held. Jeg har senere ladet mig
fortælle at det blandt andet hang sammen med et trækstangen var for kort i
forhold til vognlængden."

Min holdning til diverse stabilisatorer er, at kan vognen ikke løbe
tilfredsstillende bagved uden "krykker", så er den ikke værd at køre med!

Erik M. Nielsen - Odense



Tommy Hansen (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Tommy Hansen


Dato : 17-09-02 18:18


"Erik M. Nielsen" <genealogiANTISPAM@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:am7fu7$t0l$1@sunsite.dk...
> "Lars Larsen" <larstrampe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:alvhld$1dgr$1@news.cybercity.dk...
>> Min holdning til diverse stabilisatorer er, at kan vognen ikke løbe
> tilfredsstillende bagved uden "krykker", så er den ikke værd at køre med!

De fleste vogne kører fortræffeligt i dag og de fleste har da også den samme
undervogn fra Alko, men at være så "hellig" at man fraskriver sig muligheden
for at få et endmu bedre vogntog ved hjælp af en stabilisator, må betegnes
som usmart.
Stabilisatoren hjælper ved overhalinger, sidevind, ujævn vej, "spurrillen",
"niksvingninger" og meget andet. Den giver simpelthen en større
tryghedsfornemmelse og en større komfort.
Men man skal selvfølgelig ikke bruge en stabilisator som undskyldning for at
øge hastigheden generelt.
Jeg har kørt med Alkos stabilisator i 5 år og jeg kan kun varmt anbefale
den - også selvom man synes at ens vogntog kører perfekt.

--
Med venlig hilsen
Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste