Syrener - beskæring
Fra : Carsten Milling

Dato : 14-09-02 11:59

Hej.

Vi har købt et par små syrener, der lige nu står i hver sin potte. (Vi
påtænker at plante dem ud på friland til efteråret.)

Disse planter består hver kun af een lang stilk. Vi spekulerer på, om ikke
de skal beskære på en eller anden måde - for at få dem til at blive mere
"buskede"? Ellers er vi bange for, at de bare vokser videre som een lang
pind

Er der nogen, der kender noget til hvordan dette gøres? (Hvornår på året er
bedst f.eks.)

mvh

Carsten

Fra : ....

Dato : 15-09-02 19:34

Hej

Jeg ved ikke hvordan man gør, når det kun er en potte.
Men jeg har en syrenhæk, og den er næsten umulig at slå ihjel.
2 gange på 3 år, har jeg skåret den helt ned så der ikke var et blad
tilbage, og den kommer igen...........
Sidst, har jeg gravet det hele op, med en rendegraver, og kørt det ned "på
marken".
Det var her først på sommeren.
Mennnn, da jeg jævnede hullet, må der have været nogen røder, eller stilke
tilbage for nu er der det bedste af en lille hæk igen.
Så jeg tror ikke det har nogen betydning, hvornår du skærer den tilbage,
hvis du overhovedet skal gøre det.
Jeg ville bare grave et hul og plante dem ud, giv dem noget vand hvis det
stadigvæk er tørt til den tid.
Beskærer dem, ville jeg først gøre, når jeg var rimeligt sikker på at der
stadigvæk er liv i dem til næste år.
Så vidt jeg kan regne ud, så formerer de sig gennem røderne, og der kommer
altså automatisk en "busk" med tiden.
Men ellers er syrener jo lange kæppe.......

Mvh
Thomas

Carsten Milling <carsten@milnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d8316cd$0$130$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Bo Velschow

Dato : 15-09-02 22:06

> Jeg ved ikke hvordan man gør, når det kun er en potte.
> Men jeg har en syrenhæk, og den er næsten umulig at slå ihjel.

Ja, det er også min erfaring - syrener gror som ukrudt (hvilket både kan
være godt og skidt!!). Jeg ville også smide den i jorden, give den godt med
vand i denne tørkeperiode(!!) og afvente naturens gang... (og være parat med
saksen om et par sæsoner ) )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow