Piratkopier på computer
Fra : jesper hansen

Dato : 14-09-02 10:02

Min søn går på efterskole og har sin computer koblet på skolens netværk. Han
har netop fået at vide at skolen måske får besøg af repræsentanter for
diverse softwarefirmaer, med dommerkendelser til at gennemgå samtlige
computere på skolen.

Han kan som mange andre ikke huske om der blandt hans mange spil og
programmer, skulle være et enkelt eller to programmer som han måske er
kommet lidt billigt eller gratis til.

Mit spørgsmål er om han som 15 årig kan gøres ansvarlig/erstatningspligtig
for disse programmer. Jeg mener skolen kan komme i klemme hvis computeren er
koblet op på deres netværk.

Hej

Jesper

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-09-02 10:05

On Sat, 14 Sep 2002 11:02:08 +0200, "jesper hansen"
<jesperhorn@hansen.dk> wrote:

>Mit spørgsmål er om han som 15 årig kan gøres ansvarlig/erstatningspligtig
>for disse programmer.

Det skulle jeg bestemt mene.

>Jeg mener skolen kan komme i klemme hvis computeren er
>koblet op på deres netværk.

Hvorfor det?

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 14-09-02 18:12

> [...]
> har netop fået at vide at skolen måske får besøg af repræsentanter for
> diverse softwarefirmaer, med dommerkendelser til at gennemgå samtlige

Hvordan kan det være at softwarefirmaerne kan få udstedt dommerkendelser til
at gennemgå alle computerer på en skole inkl. elevernes egne. Det lyder
lidt skræmmende...

--
Morten Blinksbjerg Nielsen, Odense
http://www.mbn.dk/ - http://www.websmed.dk/

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 14-09-02 20:46

"Morten Blinksbjerg Nielsen" <usenet@mbn.dk> wrote in message
> [...]
til
> at gennemgå alle computerer på en skole inkl. elevernes egne. Det lyder

Nu skriver du "kan få" som om det er et faktum.

Jesper Hansen skriver jo at hans søn har fået at vide at "diverse
softwarefirmaer" "måske" kommer.
Hans egen søn tror så lidt på det, at han siger til sin far "Jeg har måske
nogle ulovlige programmer" men undlader at slette alt, hvad han ikke har
købt, som ville redde ham 100%.

Jeg tror personligt ikke på, at hans søn har så mange lovlige programmer med
kvittering betalt af hans SU at han ikke kan overskue mængden af de
programmer/spil, som han ikke har betalt for.

Jesper Hansens udsagn er derudover behæftet med en stor del usikkerhed.
Specielt er det jo ikke sandsynligt, at den slags repræsentanter orienterer
om deres ankomst!

Råb bare om at det ikke er jura jeg bidrager med, men jeg synes lige man
skal have mit perspektiv med.

Mvh
Jesper

Fra : Moller

Dato : 15-09-02 12:00

"jesper hansen" <jesperhorn@hansen.dk> wrote in message
> [...]
> har netop fået at vide at skolen måske får besøg af repræsentanter for
> diverse softwarefirmaer, med dommerkendelser til at gennemgå samtlige

Typisk Skræmme kampange, men nogen passer..

> Han kan som mange andre ikke huske om der blandt hans mange spil og
> programmer, skulle være et enkelt eller to programmer som han måske er
> kommet lidt billigt eller gratis til.

Ja ja, og du kan ikke huske hvilken bil som du havde stjålet, eller købt
selv... det er meget nemt at tjekke, find fine licenser frem, og så tjek
alle dine ting på maskinen, er der noget som ikke er licens på, så kig i
about om programmet, om det er Freeware, shareware, eller købsberetiget...
slet dem som du ikke må ha, og ikke har licens til, og så er det fikset...
jeg vil gætte på din søn godt kan slette alt hva der er på hans PC, fordi
han har med 90% change ikke en windows Licens :)

> [...]
> for disse programmer. Jeg mener skolen kan komme i klemme hvis computeren

NEJ, skolen kan komme i klemme, hvis der ligger noget på "Deres"
maskiner, din søns PC er ud fra dit brev hans egen, og derved hans 100% eget
ansvar... Skolens ansvar er at alt det som ligger på skolens servere er
fuldt lovligt for eleverne at bruge, og derfor den meget store sikkerhed
blandt skole servere nu om dage, fordi det er yndet blandt pirater at plante
den slags på andres servere.

Ellers har jeg fundet dette brev frem som nok er en af grunden til at
skolen gør den slags skræmme kampagner, og med god grund :

"Skolekampagne

Som led i en større kampagne mod piratkopiering, udsendte
AntiPiratGruppen fredag den 23. august 2002 nedenstående brev til mere end
3000 skole i Danmark

* * * * * * * *

Ulovlig kopiering af musik, spil og film på uddannelsesinstitutioner i
Danmark

Som du sikkert ved, er piratkopiering af musik, film og spil et stort
problem i Danmark. Unge i aldersgruppen 10-20 år er en af de
befolkningsgrupper, som i størst omfang deltager i piratkopiering. Fra
undersøgelser ved vi, at over halvdelen af alle unge har piratkopier i deres
hjem. Vi ved også, at skoler og uddannelsessteder, ligesom arbejdspladser,
er en af de vigtigste distributionskanaler for piratkopier.

Kunstnere og producenter af musik, film og spil lever af rettighederne
til deres værker. Derfor betyder den stigende piratkopiering, at selve
eksistensgrundlaget for disse brancher og kunstformer undergraves.

Desværre har unge i Danmark generelt en meget ringe forståelse for, at
piratkopiering og krænkelse af ophavsretten svarer til at stjæle frugten af
andres arbejde. Det mener vi, er et alvorligt problem i et land, hvis
vigtigste ressource er befolkningens viden og kreativitet.

Derfor tillader vi os hermed at rette henvendelse til dig med en
opfordring om, at I på din uddannelsesinstitution tager et moralsk og etisk
medansvar og inddrager problemstillingen om piratkopiering i undervisningen.

Det kan f.eks. ske ved at sætte fokus på piratkopiering og ophavsret
gennem:

a.. Stile og projektopgaver
b.. Tema-arrangementer
c.. Deltagelse i de løbende konkurrencer på AntiPiratGruppens
hjemmeside
d.. Artikler i skolebladet og på skolens hjemmeside
e.. Foredrag, debatter, m.v.
Vi modtager allerede i dag jævnligt henvendelser fra skoler og elever,
som har valgt at behandle disse emner i undervisningen. Det er vores klare
indtryk, at unge interesserer sig levende for problemet omkring
piratkopiering, ikke mindst på baggrund af det seneste års megen medieomtale
af sager, som har haft alvorlige konsekvenser for en lang række unge og
deres familier landet over.

Undgå piratkopiering på skolen

Fra undersøgelser og gennem flere af de sager, som AntiPiratGruppen
har ført, ved vi, at megen af de unges piratkopiering foregår ved hjælp af
det IT-udstyr, som skoler og uddannelsesinstitutioner stiller til rådighed
for eleverne. Derfor vil vi gerne opfordre uddannelsesinstitutionernes
ansvarlige ledelser til at sikre, at skolens IT-udstyr ikke misbruges til
piratkopiering. Piratkopiering på uddannelsesinstitutioner kan blandt andet
foregå på følgende måder:

a.. Fremstilling af hjemmebrændte cd´er via
uddannelsesinstitutionens brænderudstyr
b.. Downloading fra Internettet af piratkopier via
uddannelsesinstitutionens IT-udstyr
c.. Uploading til Internettet af piratkopier via
uddannelsesinstitutionens IT-udstyr
d.. Misbrug af uddannelsesinstitutionens pc´er og servere til
lagring og distribution af piratkopier.
e.. Misbrug af uddannelsesinstitutionens e-mail-system til
distribution af ulovlige kopier
Desuden vil vi opfordre dig til på din uddannelsesinstitution at
træffe forholdsregler, som effektivt sikrer, at piratkopiering og
distribution af piratkopier af musik, spil og film ikke finder sted. Det kan
eksempelvis ske ved, at du:

a.. Informerer alle elever og lærere om, at piratkopiering og
distribution af piratkopier ikke må finde sted på uddannelsesinstitutionens
område
b.. Fører løbende kontrol med, at der ikke ligger piratkopier af
musik, spil og film på uddannelsesinstitutionens pc´er eller servere
c.. Foretager fysisk og teknisk sikring af, at
undervisningsinstitutionens udstyr ikke bliver anvendt til piratkopiering af
musik, spil og/eller film
d.. Som led i undervisningsinstitutionens IT-politik indfører et
forbud mod enhver form for piratkopiering og distribution af piratkopier via
undervisningsinstitutionens pc´er, brænderudstyr, servere, e-mail-system og
Internetadgang
e.. Informerer alle undervisere på uddannelsesinstitutionen om
ovenstående forholdsregler og foranstaltninger
f.. Informerer alle elever og lærere om, at piratkopiering kan få
konsekvenser i form af straf- og erstatningsansvar
Piratkopiering og distribution af piratkopier af musik, spil og film
er i strid med ophavsretsloven og er i medfør af denne lov forbundet med
straf- og erstatningsansvar for dem, som foretager eller medvirker til
krænkelserne.

AntiPiratGruppen arbejder aktivt for at forsvare kunstnere og
producenters rettigheder til deres værker. Vi vil i fremtiden have øget
fokus på piratkopiering på skoler og undervisningsinstitutioner og vil tage
retslige skridt, overalt hvor vi konstaterer piratkopiering.

Hvis piratkopiering eller distribution af piratkopier af musik, spil
eller film foretages af elever eller lærere på uddannelsesinstitutionens
område eller via uddannelsesinstitutionens udstyr, kan
uddannelsesinstitutionen efter omstændighederne pådrage sig ansvar på lige
fod med de elever eller lærere, som foretager de ulovlige handlinger.

På vores hjemmeside på www.antipirat.dk kan man finde yderligere
oplysninger om piratkopiering, tidligere sager, lovgivning på området samt
om konsekvenser og forebyggelse af piratkopiering.

Med venlig hilsen

AntiPiratGruppen

VH
Lars Molnit
Håber det var noget som ku bruges og forstås

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-09-02 20:01

jesper hansen wrote:
> [...]
> ansvarlig/erstatningspligtig for disse programmer. Jeg mener skolen
> kan komme i klemme hvis computeren er koblet op på deres netværk.

Tillægs spørgsmål: Kan man overhovedet få en dommerkendelse til at se en
elevs PC uden at der foreligger "bestyrket mistanke" om at der er noget
ulovligt på den??

Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-09-02 14:03

"jesper hansen" <jesperhorn@hansen.dk> skrev:

> [...]
> repræsentanter for diverse softwarefirmaer, med dommerkendelser
> til at gennemgå samtlige computere på skolen.

Det er forhåbentligt en and, da der ikke i henhold til Retsplejeloven
kan udstedes en sådan generel ransagningskendelse. Kendelsen skal bygge
på en konkret sandsynliggørelse af ulovlig kopiering i stort omfang.
Dette følger af Retsplejelovens §653.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010080929

--
Morten http://miljokemi.dk