Lejeloven - endelig afregning?
Fra : Henrik K.

Dato : 14-09-02 09:24

Hej,

Hvor lang tid har udlejer iflg. LL til at foretage endelig afregning med
lejer om et fraflyttet lejemål? Kan han tilbageholde fx. 1000 kr. til
varmeafregning, og vente et halvt år med at afregne?

Jeg kan ikke se det nogen steder.

Jeg flyttede i april, og har endnu ikke set skyggen af penge. Han bliver ved
med at sige, at det sker i september - da jeg så rykkede forleden, sagde han
oktober...

Henrik

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-09-02 10:51

"Henrik K." <hku@tiscali.dk> skrev...
> Hvor lang tid har udlejer iflg. LL til at foretage endelig afregning med
> lejer om et fraflyttet lejemål? Kan han tilbageholde fx. 1000 kr. til
> varmeafregning, og vente et halvt år med at afregne?

Det er normal - og helt lovligt - at der ved fraflytning tilbageholdes en
sum, fx 1.000 kr., til indeværende varmeregnskabsårs afslutning. Hvis
varmeregnskabet eksempelvis sluttede pr. 31.8., så går der typisk et par
måneder eller 3 fra skæringsdagen til selve varmeregnskabet er færdigt
(udlejer har jf. lejelovens § 40 4 måneder fra varmeregnskabsårets udløb til
selve varmeregnskabet skal være lejerne i hænde).
Du kan i lejekontrakten se hvornår varmeregnskabsåret begynder, og derfra
regne ud ca. hvornår den endelige varmeregnskab skulle foreligge.

Mvh. Camilla

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-09-02 14:04

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev:

> Det er normal - og helt lovligt - at der ved fraflytning
> tilbageholdes en sum, fx 1.000 kr., til indeværende
> varmeregnskabsårs afslutning.

Kilde?
Det fremgår ikke af nogen af lejelovene og heller ikke af de
lejekontrakter jeg har stiftet bekendtskab med.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-09-02 23:10

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev...
> Kilde?

Har ingen kilde - det er sædvanlig praksis, og bliver ikke anfægtet i
hverken huslejenævn, fogedret, byret eller landsret ved tvister om
fraflytningsomkostninger i øvrigt - derfor min konklusion om, at det er
lovligt (selvom det nok er et forkert udtryk i denne sammenhæng).

Mvh. Camilla

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-09-02 09:03

> Har ingen kilde

Det har du alligevel tildels nedenfor - ihvertfald en henvisning

> [...]
> tvister om fraflytningsomkostninger i øvrigt - derfor min
> konklusion om, at det er lovligt (selvom det nok er et forkert

Det er ok for mig. Når domstolene godkender det må det jo nødvendigvis
være et udtryk for, at det accepteres.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik K.

Dato : 16-09-02 14:55

> Det er normal - og helt lovligt - at der ved fraflytning tilbageholdes en
> sum, fx 1.000 kr., til indeværende varmeregnskabsårs afslutning.

Varmeregnskabsåret sluttede for mit vedkommende 1.6. - som du skriver det,
kan de 1.000 kr., udlejer har tilbageholdt, altså ikke tilbageholdes længere
end til denne dato?

Tak for svaret.

Henrik

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-09-02 23:13

> [...]
> Varmeregnskabsåret sluttede for mit vedkommende 1.6. - som du skriver det,
> kan de 1.000 kr., udlejer har tilbageholdt, altså ikke tilbageholdes

Jo, for som jeg også skriver, så siger Lejelovens § 40, at udlejer har 4
måneder før det endelige varmeregnskab skal være lejerne i hænde (og du er i
øvrigt ikke lejer længere, derfor er du i princippet ikke omfattet af
4-måneders fristen - er dog ikke et øjeblik i tvivl om, at udlejer
naturligvis skal afregne fraflyttere hurtigst muligt, som i alle andre
situationer).
Det vil sige, at varmeregnskabet skal være lejerne i hænde senest 31.9. - og
det er i øvrigt sjældent at varmeregnskaberne bliver leveret ret lang tid
før fristen, for varmefirmaet skal jo først aflæse og beregne mv., hvilket
kan tage en rum tid...

Mvh. Camilla

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-09-02 10:52

On Sat, 14 Sep 2002 10:23:48 +0200,
Henrik K. <hku@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> med at sige, at det sker i september - da jeg så rykkede forleden, sagde han

Der sker normalt aflæsning en gang om året, og så lidt tid til regnskabet.
Jeg vil sige at man max. skal vente 14 måneder.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-09-02 10:55

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Der sker normalt aflæsning en gang om året, og så lidt tid til regnskabet.
> Jeg vil sige at man max. skal vente 14 måneder.

Vil det sige, at der ikke bliver aflæst, hvis man flytter midt i
regnskabsåret?

Det gør man sgu da på el og vand (såfremt der er vandur til boligen)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 14-09-02 11:34

Carsten Riis skrev i dk.videnskab.jura at:

>Vil det sige, at der ikke bliver aflæst, hvis man flytter midt i
>regnskabsåret?

>Det gør man sgu da på el og vand (såfremt der er vandur til boligen)

Du forudsætter at der er tale om en ejendom med individuelle
varmemålere. Dette er ikke nødvendigvis tilfældet.

--
"You should never underestimate the
predictability of stupidity"

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-09-02 11:33

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev...
> Vil det sige, at der ikke bliver aflæst, hvis man flytter midt i
> regnskabsåret?

Jo, der bliver som regel lavet en flytteaflæsning, men der bliver kun en
gang årligt lavet den aflæsning, som ligger til grund for varmeregnskabet
(hvor hele ejendommens forbrug af varme bliver opgjort), og først derefter
kan man få afregnet for sit varmeforbrug.
Hvis der ikke bliver lavet flytteaflæsning, beregnes den fraflyttende lejers
forbrug efter graddage.

Mvh. Camilla