tyrkisk brød
Fra : Peter Myrup

Dato : 13-09-02 23:34

jeg var i tyrkiet for nylig. Og der fik man til måltidet et stort brød der
nærmest var som en ballon. Er der nogen der kender opskriften på dem???

Fra : W e b W o m a n

Dato : 14-09-02 01:01

"Peter Myrup" <peterm@it.dk> skrev i en meddelelse
> jeg var i tyrkiet for nylig. Og der fik man til måltidet et stort brød der
> nærmest var som en ballon. Er der nogen der kender opskriften på dem???

INGREDIENSER

25 g gær
3 dl lunkent vand
2 spsk. honning
1 tsk. salt
1 æg
2 spsk. olie
500 g mel

Pensles med blanding af:
1 dl yougurt naturel
1 stk. æg
1 spsk. olie

Sådan:
Kom gær, vand, honning, salt, æg og olie i en skål og rør med håndmikser.
Tilsæt det meste af melet.

Dæk dejen til og lad den hæve i 30 minutter.

Slå dejen ned og del den i 4 stk. der formes til flade brød, runde ca. 1 cm
tykke.
Læg brødene på bagepapir og lad dem hæve i 10 minutter.
Pisk yougurt, æg og olie sammen. Tryk med fingerspidserne 10-12 fordybninger
i hvert brød og fordel æggemassen på brødene med pensel.

Drys med Jomfru i det grønne (sorte blomsterfrø, kan købes i
indvandrerbutikker)

Sæt pladen i kold ovn på midterste ribbe. 225° i 20 minutter.

Varmluftovn 200°.

Fra : Rune Laursen

Dato : 14-09-02 07:05

W e b W o m a n wrote:

> [...]
>
> Dæk dejen til og lad den hæve i 30 minutter.
>
> Slå dejen ned og del den i 4 stk. der formes til flade brød, runde ca. 1

Det brød du gav opskriften på her tror jeg er almindeligt pide (brød).

Det at brødet er som en ballon betyder også, at når man får det serveret
varmt lige fra ovnen, så er det fyldt med luft. Det er også kun 2-3 mm tykt
og falder sammen med det samme man laver hul på det. Så er der nogen der
har opskriften på dette brød??

Mvh. Rune

Fra : Nette

Dato : 15-09-02 01:43

"Rune Laursen"wrote
> Det brød du gav opskriften på her tror jeg er almindeligt pide (brød).

Det er det også. Det er det man kende rherhjemme som "tyrkisk brød".

> [...]
tykt
> og falder sammen med det samme man laver hul på det. Så er der nogen der

Jeg har desværre ikke nogen opskrift mere, da den mappe er blevet
tyvestjålet
Men jeg har haft to opskrifter:
Een med almindelig dej, der bliver rullet lige så tynd ud, som pizzamændene
gør, og så een med flydende dej, som bliver bagt på en pande.

Jeg skal spørge min tidligere kollega, næste gang jeg ser hende, om jeg kan
få opskrifterne af hende.

Nette