Koblingsudluftning
Fra : Carsten

Dato : 13-09-02 21:13

Denne posting blot til info for andre som måte forsøge sig med ovenstående,
og tænke som mig: Der er squ noget galt, nu har jeg sku ødelagt et eller
andet....

Skulle have skiftet al vædsken i både bremser og kobling i dag. Bremserne
gik super glat. Tog en 100ml engangssprøjte, tog låget af beholderen,
løsnede luftskruen og benytte så sprøjten til at suge al vædsken af
calibrene. Hele tiden sørgede jeg for at beholderen ikke løb tom så der kom
luft i systemet. Fyldte til sidst beholderen op til top og prøvede om der
var luft i systemet. Der var kun meget lidt, og bremserne greb perfekt.
Samme tur skulle den hydrauliske kobling have, men her var historien ikke
helt den samme. Jeg prøvede samme fremgangsmåde, men da alt var suget rent
og beholderen var fyldt op (havde aldrig været tom under sceancen) skete der
bare ikke en disse når jeg tog koblingsgrebet. Der var NUL modstand. ca. 1
minuts pumpen gjorde ingen forskel. Hvis jeg tog grebet og løsnede
luftskruen så kom der ingen luftbobler kun vædske i en stille strøm.
Prøvede så igen med sprøjten at tvinge vædske den anden vej igennem
systemet - altså via luftskruen og helt op i beholderen som jeg selvsagt
hele tiden sørgede for ikke løb fuld. Dette afslørede en smule luft
alligevel som altså har været næsten helt oppe ved beholderen. Lukkede igen
for luftskrue og prøvede en ny pumpetur - stadig ingen gevinst, men den var
dog en smule hård i den sidste halve cm. inden grebet var inde ved
håndtaget. Lidt bedre, men slet ikke nok. Gik nu rigtig til den med
pumpeværket. Pumpede løs i ca. 10 minutter hvorunder grebet langsomt (meget
langsomt) blev hårdere og hårdere. Der så ikke ud til at forsvinde vædske
fra beholderen under sceancen, men det siger fornuften mig nu at det måtte
være så alligevel. Da den var hård fra ca. halvvejs prøvede jeg igen
luftskruen. Det var stadig kun vædske og ingen luft der kom ud. Videre med
pumpning i ca. 10 minutter mere (jeg får en stærk hånd nu). Nu var grebet
næsten hård hele vejen igennem. Luftskrue igen - stadig kun vædske. Pumpe
ca. 5 minutter mere - og så var grebet så fast/hårdt som det bør være -
pheeewwww. Det var en hård omgang.
Min teori er at vædsken på en eller anden måde under min pumpning er blevet
presset sammen og at den luft der måtte have været er gået ovenud ind i
beholderen. Jeg ser ikke anden mulighed.

Anyways, hvis du en dag selv kaster dig ud i samme operation, så er
nøgleordet "tålmodighed" !!!

Hilsen
Carsten