Problemer med rep. af utæt forgaffel
Fra : Kaz

Dato : 13-09-02 16:58

Hej NG

For ca. 2 uger siden skrev jeg et indlæg, hvor jeg spurgte hvad der kunne
være galt, siden forgaflen På min Honds CB 750 k6 var utæt! Jeg fik en
masse "kyndige" tips og endte op med, at mine simmerringe/pakninger måtte
være synderen!

I dag gik jeg så i gang med at skifte disse, og det går fint alt sammen.
Men. De gamle simmerringe/pakninger sidder håbløst fast! Er der nogen der
har gode råd til hvordan man lettest får disse ud/løse? Jeg har prøvet
forskellige ting, men tør ikke at være for "voldsom"! Hvor mange kræfter
skal der bruges, og hvor forsigtig skal man være? Skal der bruges "
specialværktøj" som aftrækker eller lig.? Håber på at I er nogle derude der
kan skrive nogle behjælpelige ord om emnet. På forhånd tak.

Mvh.

Kasper Hansen

Fra : Jake

Dato : 13-09-02 17:20

"Kaz" <kasperh30@hotmail.com> wrote in message
>Skal der bruges "
> specialværktøj" som aftrækker eller lig.? Håber på at I er nogle derude
der
> kan skrive nogle behjælpelige ord om emnet. På forhånd tak.

Hej Kasper
En måde at gøre det på er at overfylde dine gafler med olie og derefter
presse dem sammen i en presse.
Det skulle meget gerne presse dem ud (hvis man har husket at fjerne
låseringene)

mvh
Jake

Fra : Torben Andersen

Dato : 13-09-02 21:06

I bunden af gaffelbenet sidder der en skrue, den skal du skrue ud. Dette kan
være svært da indmaden i gaffelbenent vil løbe rundt, og man skal bruge et
langt rør med en stor møtrik på for at holde det fast. (specialværktøj).
Derfor gør jeg altid det at skrue skruen ud inden jeg tager proppen og
fjedre ud, så kan man klemme den sammen, og derved holde på inderrøret. Det
bedste er desværre at bruge en luftnøgle, da den kører så hurtigt at
indmaden ikke løber rundt.
Nå, nu regner vi med du har fået skruen af, og har selvfølgelig fjernet
låseringen som sidder over simmeringen.
Tag fat i begge dele og træk til med et par hurtige ryk, og forgaflen vil
skille sig af, og derved bliver simmeringene presset ud i samme arbejdsgang.
Dette er den rigtige metode, da der så ikke skal bruges værktøj til at løfte
ringene ud med vold.
Held og lykke.
ps. Husk at give skruerne i bunden locktite når du samler igen.
Hilsen
Torben

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 13-09-02 22:17

Torben Andersen <skolebakken16@os.dk> skrev i en
> [...]
> ringene ud med vold.
> Held og lykke.
> ps. Husk at give skruerne i bunden locktite når du samler igen.

Det er præcis den samme metode som Torben beskriver som jeg altid har brugt.
For på gaffelrøret og mellem gaffelrøret og det nedre ben (den ydre del
hvorigennem hjulakslen går) sider der jo stemplerne - nærmest svarende til
bøsninger - og disse stemler banker jo simmeringen ud ved med hurtige ryk
opad med gaffelrøret. Svarer jo hejl til hvis man havde drejet en cylinder
ud som bagefter blev brugt til nedefra at banke simmeringen ud.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : G-MC

Dato : 13-09-02 22:04

Man kan med lidt fingersnilde skrue en selvskærende skrue ned igennem den
gamle pakdåse, således at når skruen er igennem og støder imod metal kanten
under pakdåsen, løfter den dåsen af lige så forsigtigt. Det triks har
fungeret for mig mange gange..Mvh Jeppe.

Fra : Armand

Dato : 14-09-02 19:22

G-MC <g-mc@sletwanadoo.dk> skrev i en
> [...]
> under pakdåsen, løfter den dåsen af lige så forsigtigt. Det triks har
> fungeret for mig mange gange..Mvh Jeppe.

Jup!
Det er et ganske almindeligt kendt håndværker-trick til brug for
pakdåser der ikke kan fjernes på andre måder; men eftersom at der er
ganske enkelt (omend under større kraftudfoldelse) at "drive" dem ud
v.h.a. inderrøret, er der ingen grund til at risikere at ridse såvel
sædet, som inderrør :-|

--
Armand