hvad er navnet på disse chillifrugter
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 13-09-02 16:49

Hej !

Jeg er lige startet op med et drivhus og i foråret købte jeg et brev frø med
blandede chili og peber planter - jeg har lagt 3 billeder ud, hvis i kunne
hjælpe med en identificering ? -

Billederne ligger her : www.overvindinge.dk/chili

Hilsen Thomas

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-09-02 17:44

Thomas Jørgensen skrev:

> Jeg er lige startet op med et drivhus og i foråret købte jeg et brev frø med
> blandede chili og peber planter - jeg har lagt 3 billeder ud, hvis i kunne
> hjælpe med en identificering ? -

De orange frugter på det 1. billede ligner meget Habanero. Sammenlig evt.
med billedet på denne side:

http://www.havenyt.dk/artikler/88.html

Det er ikke det første billede, men det længere nede på siden. Det er mine
frugter, og hvis det der stod på posen med frø ellers er korrekt, så er det
en ganske almindelig Habanero. Der findes nemlig også variationer af
Habanero, der modner til røde frugter.

De lange frugter på det 2. billede ligner Anaheim. De har i så fald relativt
tynde væge, og er ikke særligt (hvis overhovedet) stærke.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 13-09-02 18:11

Du har ret - den røde ligner Habanero'en i form blot er mine mindre, knald
røde og mere runde end aflange, desuden var de også extreme stærke som
grønne. På et tidspunkt skar jeg en skive, strøg den tre gange over en
ostemad - og den blev næsten uspiselig... Jeg vaskede fingere med
neglebørste og et par timer senere kløede jeg mig i tindningen - det sveg
voldsomt flere timer efter..

Thomas

Fra : M@rk

Dato : 13-09-02 20:12

Fri, 13 Sep 2002 19:10:37 +0200, berigede "Thomas Jørgensen"
<thomas@overvindinge.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Du har ret - den røde ligner Habanero'en i form blot er mine mindre, knald
>røde og mere runde end aflange, desuden var de også extreme stærke som
>grønne.

Det "lugter" lidt af Carebbean Red Hot - de er mere runde end aflange
og ligner Habanero ............ omvendt, så er de som regel også lidt
større end Habanero (i hvert fald dem jeg har haft

Umiddelbart vil jeg nu også sige, at Billede 1 ligner en Habanero
utrolig meget - mine Habaneros i "driveren" er meget forskellige i
størrelse og form, nogle er meget små og runde, andre er mere knudrede
og store .............................. nogle af dem er lysegrønne,
andre er dyb-røde *jubii*

> [...]
>ostemad - og den blev næsten uspiselig... Jeg vaskede fingere med
>neglebørste og et par timer senere kløede jeg mig i tindningen - det sveg

Vær du blot glad for, at du ikke skulle tisse )

Nå, spøg til side - jeg tror roligt man kan gå ud fra, at
capsinkonsentrationen svinger fra frugt til frugt, så nogen af dem vil
du ikke kunne komme i nærheden af og andre kan du spise som slik -
så'n groft skåret

/Mark

Fra : Nikolaj

Dato : 16-09-02 08:23

> [...]
> ostemad - og den blev næsten uspiselig... Jeg vaskede fingere med
> neglebørste og et par timer senere kløede jeg mig i tindningen - det sveg

Det er ikke så underligt idet det er den suverænt den stærkeste chili der
findes. Den scorer over 300.000 på Scoville scalaen. Til sammenligning har
Jalapeño op til 10.000.

....Velbekommen

Nikolaj

Fra : Nikolaj

Dato : 16-09-02 08:25

> Det er ikke så underligt idet det er den suverænt den stærkeste chili der
> findes.
Så lige at der åbenbart er en konkurent til titlen...
http://www.mediadesign.school.nz/showcase/shelly/html/news.html

Fra : M@rk

Dato : 16-09-02 09:14

Mon, 16 Sep 2002 09:22:58 +0200, berigede "Nikolaj"
<nikolaj*@*vibede.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Det er ikke så underligt idet det er den suverænt den stærkeste chili der
>findes. Den scorer over 300.000 på Scoville scalaen.

Well, så er der jo også lige "Carebbean Red Hot" med en rating på små
500+ Ksc

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215