påkrav ved skade på ejerlejlighed
Fra : jensen

Dato : 13-09-02 11:35

hej
hvornår kan man anse et påkrav som værende forældet? En sag om en
ejerlejlighed, som er solgt for 2 år siden. For et år siden blev vi gjort
opmærksom på en mangel/skade i lejligheden, som de krævede, at vi betalte,
da vi havde opsat et skab forkert. Vi afviste dette pga. den beskrivelse de
gav ikke passede med hvad der var påkrævet.

Til januar skrev jeg til advokaten og sagde, at når vi ikke havde hørt noget
i 3 måneder antog jeg kravet som værende bortfaldet. Han svarede tilbage at
det var det ikke og de var ved at søge fri proces. I april kommer der brev
fra statsamtet, at der er søgt fri proces og hvad er vores kommentarer. Nu
hyrer vi en advokat, som svarer statsamtet (igen benægtende).

I juni får vi brev direkte fra ejerne, hvor de mener, at vi skal ordne sagen
nu (og til fuld pris selvfølgelig - og prisen er udregnet af dem). Dette er
altså fra ejerne selv og IKKE fra advokaten.

Vi svarer tilbage : fra vores advokat til deres advokat, at vi gerne vil
afslutte sagen, men til en langt mindre pris, end de har regnet ud (de har
ikke taget hensyn til alder, slid og relevans). Dette har de ikke svaret på,
og vores advokat har ringet til deres flere gange uden respons.

Vi har ikke hørt mere fra statsamtet.

Kort fortalt har vi faktisk ikke hørt noget fra advokaten siden april mht.
fri processagen.
Man kan jo begynde at skyde på, om advokaten er gået fra sagen, siden de
selv begynder at kontakte os direkte, men det kan man jo aldrig vide. Jeg er
meget skuffet over ikke at have hørt noget fra dem - evt. med et modtilbud,
og aner nu ikke, hvad der sker. Jeg vil gerne have sagen afsluttet til alles
tilfredshed, selvom det betyder en betydelig udgift fra min side. Men når
deres advokat ikke svarer os - er der så en grænse for, hvornår man kan se
på sagen som afsluttet - er der kotymer på dette område? Jeg ved godt at
forældelsesfristen nok er 5 eller nærmere 20 år vedr. ejerlejligheder.

på forhånd tak
jensen

Fra : Peter G C

Dato : 13-09-02 11:48

"jensen" <helle@tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> på sagen som afsluttet - er der kotymer på dette område? Jeg ved godt at
> forældelsesfristen nok er 5 eller nærmere 20 år vedr. ejerlejligheder.

Reklamationen (det du kalder et påkrav) forældes efter 5 år.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jensen

Dato : 13-09-02 12:20

> Reklamationen (det du kalder et påkrav) forældes efter 5 år.

er der nogen "good practice" blandt advokater på, at man "skal" svare
hinanden. Jeg mener, at det er meget usagligt ikke at svare på det meget
saglige og dokumenterede tilbud vi kom på, når vi har svaret på alle deres
henvendelser. Er der noget, man kan gøre for at få "liv" i sagen igen? Eller
skal jeg blot vente på, at de 5 år er gået?

/Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 13-09-02 12:38

"jensen" <helle@tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
Eller
> skal jeg blot vente på, at de 5 år er gået?

Advokaten skal skam nok svare - på et eller andet tidspunkt. Lige nu må du
vente eller rykke for svar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : mdr

Dato : 14-09-02 11:08

jensen wrote:

> [...]
> alle deres henvendelser. Er der noget, man kan gøre for at få "liv" i
> sagen igen? Eller skal jeg blot vente på, at de 5 år er gået?

Jeg kan ikke rigtigt se hvad det skulle hjælpe, at vente til de 5 år er gået, for de har jo netop reklameret inden for de 5 år..
atfejlen så ikek er udbedret inden for denne periode, er jo i realiteten ligemeget.

Jeg mente ellers at man som sælger, kan stå til ansvar indtil 25år efter salget?

Mvh.