Erfaring med varmeforbrug ved anv. af nats~
Fra : Peter

Dato : 13-09-02 09:11

Jeg har set at Danfoss er kommet med en ny serie radiatortermostater, hvor
der er monteret en lille elektronisk boks, som på forud programmerede
tidspunkter kan hæve/sænke temperaturen efter ønske.

Hvis jeg sætter den type termostater på alle radiatorer, så vil det koste
ca. 3.000. Vi har ca. 160 M2 at varme op, og der bruges ca. 14.000 årligt i
varme (olie). Er der nogen der har erfaring med anvendelse af natsænkning,
f.eks at sænke temp. fra ca. 21C til 17C om natten (eller om dagen når man
er på arbejde).

Hvilken besparelse kan man opnå, og er der overhovedet noget at spare da det
sikkert koster ekstra at varme et koldere rum op til normal temp. ?

På forhånd tak

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-09-02 19:07

Peter wrote:

> [...]

> Hvilken besparelse kan man opnå, og er der overhovedet noget at spare da det
> sikkert koster ekstra at varme et koldere rum op til normal temp. ?

Jeg bruger konsekvent natsænkning, da jeg bestemt mener at der er en del at
spare.
Afhænger selvfølgelig af hvor længe der skal sænkes, og temperaturen ved
sænkning og under normal drift.
Jeg har aldrig regnet på det, da jeg er fuldstændig overbevist om at der er
penge- (miljø) besparelser.
(Jeg har elvarme, men om elvarme eller fjernvarme er vel ligegyldigt i denne
sammenhæng)

Hvis man skal have varme i nogle timer om morgenen, og igen fra kl 12 til ca.
midnat vil jeg gerne tro at det er tvivlsomt.
Men vi er forskellige, og hvis man kun har brug for 1 - 1,5 timer om morgenen,
og f.x. fra kl. 16 - 22.30 vil jeg bestemt mene at der er noget at spare.

Dog er der den "nymodens" vane med gulvvarme i nye huse:
Her er det ikke relevant, da tidskonstanten er alt for lang.
Dvs. det kan ikke betale sig at slukke, da der er så stor en forsinkelse i
opvarmningen, at der aldrig vil blive varmt om morgenen hvis man først skulle
tænde for det f. eks. kl. 4 for bare at øge temperaturen med et par grader.

Jeg, der er så gammel at jeg husker energikrisen i 70'erne, forstår ikke at der
ikke er kraftig overpriser på energibehov over en vis mængde pr husstand.
Men man glemmer jo hurtigt, og alle besparelsesforslagene fra dengang er vist
forlængst glemt.!
Man skulle indføre forbud mod gulvvarme. Og lovkrav om natsænkning.

Forudsat at man vil have en smule tilbage til vore børnebørn. Men hva, vi er
jo egoister, når det lige passer at være det...

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-09-02 19:54

Jørgen Rasmussen wrote:

> Afhænger selvfølgelig af hvor længe der skal sænkes, og temperaturen
> ved sænkning og under normal drift.
> Jeg har aldrig regnet på det, da jeg er fuldstændig overbevist om at
> der er penge- (miljø) besparelser.

Jeg mener at kunne huske at HNG angiver for gasvarme at der kan spares
10-20% ved sænkning nat og når man er på arbejde. Sidstnævnte kræver
selvfølgelig at man har et 7-døgns program eller ur.

> Jeg, der er så gammel at jeg husker energikrisen i 70'erne, forstår
> ikke at der ikke er kraftig overpriser på energibehov over en vis
> mængde pr husstand.

Der er da kraftige overpriser på energi idag sammenlignet med før
energikrisen.

Selvom nyere huse er isoleret meget bedre end dengang og derfor har
meget lavere forbrug til opvarmning, er der stadig en del ældre huse som
ikke er særligt velisolerede. Vi har et hus fra 1970 som nok er
efterisoleret, men slet ikke tilstrækkeligt i forhold til de nuværende
energipriser. Det ville imidlertid kræve en total ombygning af huset, og
det kan slet ikke svare sig.

Problemet er først og fremmest at det meget højere energiforbrug ikke
afspejler sig i salgspriserne og den offentlige vurdering. Da vi købte
huset for to år siden, burde det have været 2-300.000 kr billigere så
der havde været penge til ombygningen.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-09-02 11:46

<snip>
> Man skulle indføre forbud mod gulvvarme. Og lovkrav om natsænkning.
<snip>

> Mvh. Jørgen
>
> Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Gulvvarme giver faktisk en langt mere effektiv opvarmning end radiatorer, og
derved bliver natsænkning overflødig. Men du kan have ret i at det er en god
ide med "krav" om natsænkning i huse der opvarmes med radiatorer.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Martin Christiansen

Dato : 16-09-02 09:34

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
god
> ide med "krav" om natsænkning i huse der opvarmes med radiatorer.

Er gulvvarme mere økonomisk i drift end alm. radiatorvarme..? Eller mener du
at det blot giver en behageligere varme..?

Mvh - Martin

Fra : Bo Velschow

Dato : 15-09-02 22:25

> [...]
> f.eks at sænke temp. fra ca. 21C til 17C om natten (eller om dagen når man

Hvad med en central styring af varmekilden (oliefyret) og/eller
cirkulationspumpen?? På vores gamle gasfyr (et ombygget oliefyr) havde vi en
simpel styring af cirk.pumpen, så varmen simpelthen blev afbrudt om natten
og midt på dagen. Sådan et ur koster ikke mange kroner (men bør/skal dog
installeres af en elektriker. Jeg har i øvrigt sådan ét liggende, hvis du
skulle være interesseret... ). Tricket er at finde ud af, hvornår varmen
skal tændes om morgenen for at sikre, at der er tilstrækkeligt varmt i
huset, når man står op osv osv. Hér er de nye Danfoss- termostater smarte,
da man kan styre varmen individuelt i rummene (f.eks. have varme på konstant
i badeværelset; kun om morgenen og sen aften i soveværelset; morgen og sen
eftermiddag/ aften i stuen osv osv). I øvrigt lavede jeg (da jeg var dreng
og boede hjemme) en lille dims, der bestod af et varmelegeme, som var sat på
radiatortermostaten i mit værelse - og varmelegemet var forbundet til en
strømforsyning, som var styret af et simpelt tidsur (som var sluttet til
lysnettet). På den måde kunne jeg styre, hvornår termostaten blev varmet op,
så den troede, at der var varmt i rummet (og derfor slukkede for varmen).
Simpel måde at realisere individuel styring af temperaturen i div. rum. (PS!
Jo, jeg blev ingeniør efterfølgende! ) ).

> Hvilken besparelse kan man opnå, og er der overhovedet noget at spare da
det
> sikkert koster ekstra at varme et koldere rum op til normal temp. ?

Jeg har hørt, at man ikke skal sænke temperaturen længere ned end 14 gr C i
moderne huse; både af hensyn til varmeregningen ved (gen)opvarmning og pga.
risikoen for råd, besøg af skimmelsvampe osv.
4 graders (nat)sænkning skulle også være max. for at opnå en reel
besparelse.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : chrib

Dato : 18-09-02 06:45

Hej

Jeg har ikke nogen god ide om hvorvidt det kan betale sig, men vi er ved at
ombygge et ældre hus og jeg monterer disse elektronisk termostater på de få
radiatorer der bliver tilbage. Vi har natsænkning på fyret, men vi får lagt
gulvvarme under trægulve, og gulvene har ikke godt af at blive reguleret
hurtigt op og ned. Derfor konatant "bekvæmmeligheds varme" i gulvene
(shuntet) og RAplus termostater på individuelle radiatorer til at natsænke.
Teorien er vel god nok - i praksis........ tiden vil vise det.

Hilsen Chris