/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
cocoAspell
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 13-09-02 08:53

Jeg ved jeg har spurgt om dette før, men kan ikke huske om jeg fik svar.
Under alle omstændigheder så er problemet der endnu:

cocoAspell kan ikke vælges som default stavekontrol!

Er det bare ikke muligt? Eller havd skal man gøre for at den vælger
Aspell/Danish i stedet for Apple/English.

--
Mvh
Martin

 
 
Mich. Ottosen (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 15-09-02 20:52

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Jeg ved jeg har spurgt om dette før, men kan ikke huske om jeg fik svar.
> Under alle omstændigheder så er problemet der endnu:
>
> cocoAspell kan ikke vælges som default stavekontrol!
>
> Er det bare ikke muligt? Eller havd skal man gøre for at den vælger
> Aspell/Danish i stedet for Apple/English.

Jeg har det samme problem, men har ikke nogen løsning (Word er f.eks.
indstillet til at vælge den danske Coco, men ved stavekontrol bruger den
English) Øv

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Martin Bredthauer (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 16-09-02 01:03

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Word er f.eks.
> indstillet til at vælge den danske Coco, men ved stavekontrol bruger den
> English) Øv

Lige netop Word er let at rette den slags på, idet det har sin helt egen
skabelon "normal.dot", som bruges som basis for alm. dokumenter. Dvs.
hvis du åbner skabelonet "normal.dot", som findes i
/applications/microsoft office X/templates/ og retter dens default
language til Danish, så skulle de efterfølgende nye dokumenter bruge
dansk stavekontrol. (De gamle dokumenter bruger fortsat engelsk
stavekontrol da det var default da de blev oprettet.)

Men okay, den bruger jo ikke cocoAspell, men det kan den vel heller ikke
da det er et carbon program og ikke cocoa.



--
Mvh
Martin

mailto: mb "snabel a" talent.dk

Mich. Ottosen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 16-09-02 23:18

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Lige netop Word er let at rette den slags på, idet det har sin helt egen
> skabelon "normal.dot", som bruges som basis for alm. dokumenter. Dvs.
> hvis du åbner skabelonet "normal.dot", som findes i
> /applications/microsoft office X/templates/ og retter dens default
> language til Danish, så skulle de efterfølgende nye dokumenter bruge
> dansk stavekontrol. (De gamle dokumenter bruger fortsat engelsk
> stavekontrol da det var default da de blev oprettet.)

Har rpøvet det, men det virker ikke (kan heller ikkeliiige finde en
dansk ordbog i min Word)

Måske skulle jeg prøve at geninstallere den?

Det jeg i virkeligheden er mest træt af er at "i" som solotegn
konsekvent bliver rettet til "I" (stort i for det engelske for 'jeg').
Men det gælder _kun_ nogle af dokumenterne .... øh?

> Men okay, den bruger jo ikke cocoAspell, men det kan den vel heller ikke
> da det er et carbon program og ikke cocoa.

Mener du ikke at Word er carbon og CocoAspell er cocoa?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Janus Sandsgaard (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 17-09-02 00:06

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Har rpøvet det, men det virker ikke (kan heller ikkeliiige finde en
> dansk ordbog i min Word) Måske skulle jeg prøve at geninstallere
> den?

Det burde ikke vaere noedvendigt. Installer i stedet den danske
ordbog; enten med installatiosprogrammet til "aditional..." (tror jeg
den hedder), eller ved at traekke de relevante ordbogs-filer ind fra
mappen "proofing tools" paa installationscd´en.

> Det jeg i virkeligheden er mest træt af er at "i" som solotegn
> konsekvent bliver rettet til "I" (stort i for det engelske for
> 'jeg'). Men det gælder _kun_ nogle af dokumenterne .... øh?

Du boer kunne slukke for den funktion i Tools -> Autocorrect.

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren
straffeattest for at få lov til at installere QuickTime."   
             Jens Sandsgaard 01.09.2002

Mich. Ottosen (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 18-09-02 23:33

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

>
> Det burde ikke vaere noedvendigt. Installer i stedet den danske
> ordbog; enten med installatiosprogrammet til "aditional..." (tror jeg
> den hedder), eller ved at traekke de relevante ordbogs-filer ind fra
> mappen "proofing tools" paa installationscd´en.

Det skal jeg nok prøve, når jeg kommer i nærheden af CD'erne (i
weekenden)
>
> Du boer kunne slukke for den funktion i Tools -> Autocorrect.

Næ, det kan jeg ikke. Glemte jeg at sige, at det er Word 2001 til Mac?
Har osse en WOrd 98 - måske skulle jeg prøve den (det er osse Word 98
der er på de maskiner, som jeg skal udveksle tekstfiler med)

Jeg skal nok lade være med at komme med min _helt_ ærlige mening om
Word, for så starter jeg vel bare endnu en 'religionskrig' ?

Hvis nu bare AppleWorks kunne sætte linienummerering (som WOrd kan) ....
men det har jeg spurgt om før (osse vores ven Mac-ven Finn med planeten)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Janus Sandsgaard (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 20-09-02 15:41

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Næ, det kan jeg ikke. Glemte jeg at sige, at det er Word 2001 til
> Mac? Har osse en WOrd 98 - måske skulle jeg prøve den (det er osse
> Word 98 der er på de maskiner, som jeg skal udveksle tekstfiler med)

Kan du ikke slukke for autokorrekturs "i -> I"-rettelse? Hvad går
galt? Uddyb venligst. At Word rettere i til stotr "I" er
møjiriterende, og kan slåes fra i både Word 98 og 2001 i Tools ->
Autocirrect. Hvis det ikke kan lade sig gøre på din Word er det måske
fordi den er forkølet.

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren
straffeattest for at få lov til at installere QuickTime."   
             Jens Sandsgaard 01.09.2002

Martin Edlich (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 21-09-02 09:31

In article <807khgwwpr.fsf@alfred.skaarup.org>,
Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Kan du ikke slukke for autokorrekturs "i -> I"-rettelse? Hvad går
> galt? Uddyb venligst. At Word rettere i til stotr "I" er
> møjiriterende, og kan slåes fra i både Word 98 og 2001 i Tools ->
> Autocirrect. Hvis det ikke kan lade sig gøre på din Word er det måske
> fordi den er forkølet.

Lever venligst Mortens stavekontrol tilbage.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Mich. Ottosen (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 21-09-02 17:16

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Lever venligst Mortens stavekontrol tilbage.

Jeg mener da, at Mortens stavekontorl lever. Om ikke i bedste velgående,
så overlever han da .... lønnen er _alt_ for ringe

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Morten Reippuert Knu~ (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 24-09-02 13:31

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:
>
> > Lever venligst Mortens stavekontrol tilbage.
>
> Jeg mener da, at Mortens stavekontorl lever. Om ikke i bedste velgående,
> så overlever han da .... lønnen er _alt_ for ringe

Har du ikke lagt mærke til at du er fyret? jeg har istedet ansat
JonAspell.

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Mich. Ottosen (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 24-09-02 20:30

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Har du ikke lagt mærke til at du er fyret? jeg har istedet ansat
> JonAspell.

Tak for samarbejdet

Er _han_ tilfreds med sultelønnen?


--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Morten Reippuert Knu~ (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 24-09-02 21:39

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Tak for samarbejdet

Selv tak. Jeg har nu endelig fået en ordentlig arbejdsplads, hvor jeg
ikke har tasturet på gulvet og sidder med ryggen til skærmen -
forhåbenligt afspejles det i min staveakrobatik.

> Er _han_ tilfreds med sultelønnen?

Løn?

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Jonas Voss (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Voss


Dato : 24-09-02 23:09

On Tue, 24 Sep 2002 22:39:23 +0200, Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:
>
>> Tak for samarbejdet
>
> Selv tak. Jeg har nu endelig fået en ordentlig arbejdsplads, hvor jeg
> ikke har tasturet på gulvet og sidder med ryggen til skærmen -
> forhåbenligt afspejles det i min staveakrobatik.

Vil det så sige jeg _også_ er fyret nu?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://verture.net/> |

Janus Sandsgaard (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 26-09-02 19:39

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Selv tak. Jeg har nu endelig fået en ordentlig arbejdsplads, hvor
> jeg ikke har tasturet på gulvet og sidder med ryggen til skærmen -
> forhåbenligt afspejles det i min staveakrobatik.

Hvor er det dog?

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren
straffeattest for at få lov til at installere QuickTime."   
             Jens Sandsgaard 01.09.2002

Thorbjørn Ravn Ander~ (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 27-09-02 10:03

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> > Selv tak. Jeg har nu endelig fået en ordentlig arbejdsplads, hvor
> > jeg ikke har tasturet på gulvet og sidder med ryggen til skærmen -
> > forhåbenligt afspejles det i min staveakrobatik.
>
> Hvor er det dog?

Han er vel bare _endelig_ kommet ud af skabet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Morten Reippuert Knu~ (28-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 28-09-02 19:43

On Thu, 26 Sep 2002 at 18:39 GMT, Janus wrote:

>> Selv tak. Jeg har nu endelig fået en ordentlig arbejdsplads, hvor
>> jeg ikke har tasturet på gulvet og sidder med ryggen til skærmen -
>> forhåbenligt afspejles det i min staveakrobatik.
>
> Hvor er det dog?

i al fald ikke i "tasturet", gamle vaner forgår åbenbart ikke så let

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Jonas Voss (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Voss


Dato : 24-09-02 23:08

On Tue, 24 Sep 2002 21:30:12 +0200, Mich. <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Har du ikke lagt mærke til at du er fyret? jeg har istedet ansat
>> JonAspell.
>
> Tak for samarbejdet
>
> Er _han_ tilfreds med sultelønnen?

Lønnen bliver udbetalt i pdisks og fsck strøet med nænsom hånd.


--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://verture.net/> |

Thorbjørn Ravn Ander~ (25-09-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 25-09-02 07:21

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> > Er _han_ tilfreds med sultelønnen?
>
> Lønnen bliver udbetalt i pdisks og fsck strøet med nænsom hånd.

Nænsom? Allerhøjest i pico.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Mich. Ottosen (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 26-09-02 23:11

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Lønnen bliver udbetalt i pdisks og fsck strøet med nænsom hånd.

Det er sgu' da noget af en forbedring. Det er vel en slags
kvalifikationstillæg, som du har forhandlet dig frem til ved
ansættelsessamtalen?

I min ansættelsesperiode fik jeg kun pisk ....

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Janus Sandsgaard (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 26-09-02 19:39

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Lever venligst Mortens stavekontrol tilbage.

Du skulle bare vide, hvor bøvlet det er at skulle skrive en masse
hurtigt og korrekt, når man hele tiden skifter fra det ene til det
andet Quake-hærgede taststur.

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren
straffeattest for at få lov til at installere QuickTime."   
             Jens Sandsgaard 01.09.2002

Mich. Ottosen (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 21-09-02 17:16

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hvis det ikke kan lade sig gøre på din Word er det måske
> fordi den er forkølet.

Tjah, den er vist lidt forkølet (det er blevet efterår i Danmark, men
det kan du jo være bedøvende ligeglad med :))
Men iøvrigt er problemet _vistnok_ løst (?) Havde PB med ovre hos en ven
for at få ham til hjælpe, men kunne ikke fremprovokere fejlen. På den
anden side kunne ha heller ikke lokalisere muligheden i W 2001 (han er
W98 bruger)
Aner ikke, hvad jeg har gjort

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Janus Sandsgaard (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 26-09-02 19:43

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Tjah, den er vist lidt forkølet (det er blevet efterår i Danmark,
> men det kan du jo være bedøvende ligeglad med :))

Ja:

http://test.askbjoernhansen.com/archives/000157.html#000157

> Men iøvrigt er problemet _vistnok_ løst (?) Havde PB med ovre hos en
> ven for at få ham til hjælpe, men kunne ikke fremprovokere
> fejlen. På den anden side kunne ha heller ikke lokalisere muligheden
> i W 2001 (han er W98 bruger) Aner ikke, hvad jeg har gjort

Jeg er altså ret sikker på, at i->I funktionen ligger o både 98 og
2001 (og X) udgaverne af Word. Tænk på de stakkels englændere. De kan
da ikke undvære den funktion.

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren
straffeattest for at få lov til at installere QuickTime."   
             Jens Sandsgaard 01.09.2002

Mich. Ottosen (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 26-09-02 23:11

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg er altså ret sikker på, at i->I funktionen ligger o både 98 og
> 2001 (og X) udgaverne af Word. Tænk på de stakkels englændere. De kan
> da ikke undvære den funktion.

Jamen, det har du da sikkert ret i, Janus. Gik ind efter dine
anvisninger og rettede også sproget til dansk, men det er tilsyneladende
først nu (efter et par genstarter) at det virker.
Jeg tænker da meget på de stakkels englændere. Stakkels englændere,
siger jeg til mig selv

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Janus Sandsgaard (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 26-09-02 23:34

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Jamen, det har du da sikkert ret i, Janus. Gik ind efter dine
> anvisninger og rettede også sproget til dansk, men det er
> tilsyneladende først nu (efter et par genstarter) at det virker.

Du kan foretage permanente justeringer af sprog, fonte og alt muligt
andet ved at rette i skabelonfilen normal.dot.

Nu fangede jeg ikke hvad det helt præcis er for en opsætning (og
format) du skal aflevere artiker i på DJH - men der er gode chancer
for, at du kan spare nogle daglige arbejdsprocesser ved at rette lidt
i normal.dot. Jeg kan evt. gøre det for dig, hvis du defineer opgaven
tilpas stramt, evt. i form af et eksempel-dokument.

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren
straffeattest for at få lov til at installere QuickTime."   
             Jens Sandsgaard 01.09.2002

Mich. Ottosen (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 21-09-02 17:16

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Det burde ikke vaere noedvendigt. Installer i stedet den danske
> ordbog; enten med installatiosprogrammet til "aditional..." (tror jeg
> den hedder), eller ved at traekke de relevante ordbogs-filer ind fra
> mappen "proofing tools" paa installationscd´en.

Der er ikke nogen dansk ordbog i _min_ version af Word2001 .... hvis du
forstår.
Har prøvet at kigge på MS.com om jeg kunne downloade derfra. Forgæves.

Nuvel, jeg har jo også Word98 install.skive, måske skulle jeg hente den
derfra?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Morten Reippuert Knu~ (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 24-09-02 13:31

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Der er ikke nogen dansk ordbog i _min_ version af Word2001 .... hvis du
> forstår.

den ligger på office/word CD'en man skal installeres særskilt


--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Janus Sandsgaard (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 26-09-02 19:41

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Der er ikke nogen dansk ordbog i _min_ version af Word2001 .... hvis
> du forstår. Har prøvet at kigge på MS.com om jeg kunne downloade
> derfra. Forgæves.

Nej, jeg forstår ikke. Som tidligere nævnt skal den danske ordliste
ligge på installationsskiven, og installeres særskilt med "additional
installations" (eller sådan noget i den retning).

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren
straffeattest for at få lov til at installere QuickTime."   
             Jens Sandsgaard 01.09.2002

Mich. Ottosen (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 26-09-02 23:11

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Nej, jeg forstår ikke. Som tidligere nævnt skal den danske ordliste
> ligge på installationsskiven, og installeres særskilt med "additional
> installations" (eller sådan noget i den retning).

Nå, men så må jeg pinde det lidt ud: der er ikke nogen ordbog på den CD
skive, som _jeg_ har

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Janus Sandsgaard (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 26-09-02 23:29

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Nå, men så må jeg pinde det lidt ud: der er ikke nogen ordbog på den
> CD skive, som _jeg_ har

Nu forstår jeg budskabet. Sært. Jeg troede kun der var een udgave af
MS-Word til Mac.

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren
straffeattest for at få lov til at installere QuickTime."   
             Jens Sandsgaard 01.09.2002

Morten Reippuert Knu~ (28-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 28-09-02 19:45

On Thu, 26 Sep 2002 at 22:11 GMT, Mich. wrote:

> Nå, men så må jeg pinde det lidt ud: der er ikke nogen ordbog på den CD
> skive, som _jeg_ har

Fyr op for "Valuepack installer".

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Mich. Ottosen (29-09-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 29-09-02 20:07

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Fyr op for "Valuepack installer".

Der er ikke nogen ValuePack på min CD (forstå det, hvem der kan,
ik'?)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Martin Bredthauer (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 18-09-02 01:23

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Mener du ikke at Word er carbon og CocoAspell er cocoa?

Jo, Word er et carbon program og bruger derfor ikke services som et
rigtigt cocoaprogram gør (services som eks. cocoAspell)

(Men det var lidt klundet formuleret.)

--
Mvh
Martin

mailto: mb "snabel a" talent.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste