Syngende Gransangere
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 13-09-02 08:16

I dag d. 14. september var der mange, ret ivrigt syngende Gransangere i
Vestskoven nord for Herstedvester Kirke.

Er det et sædvanligt fænomen - eller har det noget med det sommeragtige
efterår at gøre?

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Såkaldt fri og ureguleret markedsøkonomi forholder sig til natur og miljø
som en boksehandske til et blåt øje.

So-called unbounded and unregulated market economics has the same position
to Nature and Environment as a boxing glove to a black eye.

Fra : Stig Linander

Dato : 13-09-02 13:22

Fri, 13 Sep 2002 09:15:34 +0200, skrev Poul Evald Hansen bl.a. ...

> I dag d. 14. september var der mange, ret ivrigt syngende
> Gransangere i Vestskoven nord for Herstedvester Kirke.

> Er det et sædvanligt fænomen - eller har det noget med det
> sommeragtige efterår at gøre?

Jeg plejer at have syngende gransangere nede ved Mølleåen til
begyndelsen af oktober. I 2000 hørte jeg den sidste 7.okt, i
2001 hørte jeg den sidste 6.okt.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 13-09-02 21:34

Det er et årligt tilbagevendende fænomen

Mvh
Erhardt

Fra : Ole Aaquist Johansen

Dato : 14-09-02 21:12

Erhardt Ecklon <e-ecklonX@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d824bb4$0$172$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det er et årligt tilbagevendende fænomen
>
> Mvh
> Erhardt

Er der nogen undersøgelser, der viser, om det er de gamle fugle, der liver
op påny - eller om det er ungfuglene fra dette års udklækninger, der prøver
stemmerne? Eller måske det er forskelligt fra art til art?

Og kan det egentlig ikke også godt have noget med det gode vejr at gøre?

VH Ole Aaquist Johansen
Fredensborg

Fra : Stig Linander

Dato : 15-09-02 08:51

Erhardt Ecklon ...

Ole Aaquist Johansen ...

> Er der nogen undersøgelser, der viser, om det er de gamle fugle,
> der liver op påny - eller om det er ungfuglene fra dette års
> udklækninger, der prøver stemmerne?

Sidste weekend hørte/så jeg "kun" 3 gransangere på min tur langs
Mølleåen. I morges havde jeg ca.15 - heraf ca.10 i én flok - og
nogle af dem sang flittigt. Jeg tror at det er trækfugle der kommer
nordfra (Sverige/Norge) og er på vej sydover.

Vi må nyde det så længe det varer, for det er snart slut.
Sidste weekend hørte jeg en enkelt løvsanger synge - i morges måtte
jeg nøjes med at se en. Sidste weekend havde jeg 6 landsvaler - i
morges ikke en eneste.

Mange hilsner,

Stig.