Maling
Fra : KLH

Dato : 13-09-02 06:57

Jeg skal igang med at male carport. Den er af trykimprægneret træ og skal
være hvis. Hos Flügger siger de, at jeg skal male med noget der hedder
Flügger 98 træbeskyttelse. Det er en vandfortyndbar maling, dog med lidt
olie og andet godt i, så det skulle bare være Fjong (siger de).
Nu har jeg altid hørt at vand og træ ikke har det så godt sammen. Men er det
bare en gammel skrøne med nye malingstyper eller hvad. Og er Flügger i orden
(bortset fra prisen, der jo er noget dyrere end andet) ?

Mvh
KLH

Fra : Mr. M. Knudsen

Dato : 13-09-02 07:01

On Fri, 13 Sep 2002 07:57:29 +0200, "KLH" <haegg1@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Nu har jeg altid hørt at vand og træ ikke har det så godt sammen. Men er det
>bare en gammel skrøne med nye malingstyper eller hvad.

Jeg er igang med et tilsvarende arbejde, hvor jeg i samråd med
ekspedienten har valgt terpentinbaseret træbeskyttelse. Det holder
længere og er bedre end den vandbaserede - jvf. Flügger.

>Og er Flügger i orden ?
>(bortset fra prisen, der jo er noget dyrere end andet)

Jeg bruger kun Flügger og har altid været tilfreds med deres produkter
---

Mvh M.K.

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 13-09-02 07:11

"KLH" <haegg1@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
orden
> (bortset fra prisen, der jo er noget dyrere end andet) ?

Hvis du læser tråden om linoliemaling som startede 020902 vil du finde en
begrundelse for hvorfor du hverken skal anvende Flügger, Gori , Pinotex og
hvad de ellers hedder. Det er penge ud af vinduet.

Mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Mr. M. Knudsen

Dato : 13-09-02 07:23

On Fri, 13 Sep 2002 08:10:44 +0200, "Tappe & Bang-Mortensen"
<sbm@mortensen.mail.dk> wrote:

>Hvis du læser tråden om linoliemaling som startede 020902 vil du finde en
>begrundelse for hvorfor du hverken skal anvende Flügger, Gori , Pinotex og
>hvad de ellers hedder. Det er penge ud af vinduet.

Du tænker vel på denne:
"Problemstillingen er enkel. Gori består for det meste af
opløsningsmidler som fordamper. Dvs når du smører det på efterlader du
ca 30 % tørstof når det er tørret. Hvis du har gjort det i flere
(mange) år er der ikke meget af noget som helst tilbage i træet. Når
du oplever at linoliefarven du har smurt på bliver hvid er det fordi
olien bliver suget ind i træet og kridten bliver synlig. Du skal blive
ved med at smøre koldpresset linolie på, derved får du efterhånden
erstattet det olie som træet mangler. Det du oplever er ikke en mangel
ved linoliefarven, men resultat af at Gorien har tørret træet ud."

"Forskellen på Gori og linolie er følgende: Gori indeholder op til 70%
opløsningsmidler som fordamper, de resterende 30% (muligvis linolie)
bliver i træet. Ren linolie udvider sig ved kontakt med luften ( ca 20
%). Det betyder kort fortalt at hvis du påfører 1 liter Gori bliver
der 3 deciliter tilbage i træet. Hvis du istedet bruger linolie er
resultatet 12 deciliter i træet. I følge min regnebog opvejer det
snildt den måske højere pris. Når du bruger linolie udendørs så husk
at der skal fungicid i ellers mugner det. Træbeskyttelser er humbug og
spild af penge."
-

Linolie farver altså ikke, men er tilsyneladende midlet at anvende ?
Hvad gør man så farvemæssigt ?
---

Mvh M.K.

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-09-02 07:34

Mr. M. Knudsen wrote:

> Linolie farver altså ikke, men er tilsyneladende midlet at anvende ?
> Hvad gør man så farvemæssigt ?

Koldtpresset linolie er en gullig, klar olie og anvendes til grunding.
Linoliemaling er pigmenteret og derfor farvet; den anvendes til
dækmaling. Da bindemidlet er linolie, har linoliemalingen også oliens
gode egenskaber, bl. a. volumenudvidelse ved tørring.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-09-02 11:34

--

"Mr. M. Knudsen " <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spild af penge."
> -
>
> Linolie farver altså ikke, men er tilsyneladende midlet at anvende ?

Hvis man kigger på raadvads centrets side fraråder de på det kraftigste at
benytte træbeskyttelse. Deres argument er kort fortalt:
vandbaseret træbeskyttelse: Vandet trænger ind i træet og bliver derved
lukket inde i netop det man prøver at beskytte mod vand.
Oliebaseret træbeskyttelse: Når de organiske opløsningsmidler fordamper
trækker de den naturlige trætjære og andre naturlige olier med ud.
Med andre ord uanset hvad du vælger af træbeskyttelse beskytter det ikke
træet særlig godt.
Verdens stærkeste maling er okseblod, det holder (uden efterbehandling) i ca
300 år!
Så hvis du skal male noget træ vil jeg foreslå at du kigger på
www.raadvad.dk de har en side om traditionelle malingstyper. Det er
billigere og holder bedre.
De har også en liste over steder hvor du kan købe produkterne.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002