ejendomsavancebeskatningsloven
Fra : Padre

Dato : 12-09-02 22:50

Jeg husker fra en fjern fortid, at ejendomsavancebeskatningslovens § 8
gjorde avance af ejendomssalg skattefri, når blot der var tale om en
ejendom, som på et eller andet tidspunkt havde tjent som éns bolig (der var
mere komplicerede betingelser end blot som så, men det var da essensen af
det).

Nu har jeg lige talt med en dugfrisk kandidat, som påstod, at loven var
ændret, således at der var skattepligt af avancen, hvis man ikke boede i
boligen på salgstidspunktet. Jeg har genlæst lovens § 8 på retsinfo, og den
ser ud som jeg husker den.

Er der foretaget en lovændring, som jeg ikke kan finde på retsinfo, eller
tager min dugfriske kandidat fejl ??

spirito_santo@yahoo.com

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 12-09-02 22:56

Padre skrev i dk.videnskab.jura at:

>Er der foretaget en lovændring, som jeg ikke kan finde på retsinfo, eller
>tager min dugfriske kandidat fejl ??

Din kandidat tager fejl.

--
"There are two kinds of balls in this world.
There are the big brave balls and then

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-09-02 03:02

Padre wrote:

> Er der foretaget en lovændring, som jeg ikke kan finde på retsinfo, eller
> tager min dugfriske kandidat fejl ??

Nej, men der er kommet en afgørelse om, at det stadig skal være bolig
ved salg, ikke fx institution.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Padre

Dato : 13-09-02 10:24

> Nej, men der er kommet en afgørelse om, at det stadig skal være bolig
> ved salg, ikke fx institution.

Bare lige for at få det skåret ud i pap: sælger havde tidligere beboet
ejendom, som han lejede ud, Lejer anvendte ejendommen som institution ?

padre

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-09-02 10:40

Padre wrote:

> Bare lige for at få det skåret ud i pap: sælger havde tidligere beboet
> ejendom, som han lejede ud, Lejer anvendte ejendommen som institution ?

Nej, ejer anvendte den som institution, og havde endda afskrevet på
bygningen som institution.

Fra : Peder Porse

Dato : 13-09-02 18:26

Erik G. Christensen wrote:

> Nej, ejer anvendte den som institution, og havde endda afskrevet på
> bygningen som institution.

Erik: Jeg går ud fra, det er VLD fra 20. feb. 2002, du mener. Der er
denne sammankogning på ToldSkats hjemmeside:

En fast ejendom kunne ikke anses som en- eller tofamilieshus i
ejendomsavancebeskatningslovens forstand, idet ejendommen på
salgstidspunktet var udlejet til en selvejende institution, som anvendte
hele ejendommen erhvervsmæssigt til opholdssted for børn og unge i
henhold til bistandslovens § 66. Avancen ved salg af ejendommen var
derfor ikke skattefri i medfør af ejendomsavancebeskatningslovens § 8.
Ejendommen var heller ikke omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens §
9, idet ejendommen på salgstidspunktet i sin helhed blev anvendt
erhvervsmæssigt, hvorfor der ikke forelå nogen blandet benyttelse af
ejendommen.

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge