grappa
Fra : LHS

Dato : 12-09-02 22:49

Hejsa

Vi vendte hjem fra toscana med mange smagsoplevelser i sommers, men en af de
mest uventede fik jeg rent faktisk først da vi vendte hjem, nemlig grappa.
Jeg købte med stor forventning en flaske dernede og smagte på den, den
smagte imho som hestepis, gik på den lokale restaurante og smagte på
grappaen.. heste....

Men efter jeg er vendt hjem har jeg givet denne ældle dråbe endnu en chance
og når jeg tager en pæn mundful med det samme smage det rent faktisk godt,
det giver ihvertifald hår på brystet (men ikke andre steder, øv) søger lidt
inspiration, hvordan drikker i jeres grappa. Mit første møde med grappaen
manglede ikke atmosfære, blev drukken på en lille olivengård midt i de
toscanske alper langt fra enhver form for turisme.. hvad klæder grappaen,
for den vokser med bekendskabet .. jeg tænker lidt i spøg om vores snaps har
den samme effekt på italienere, grækere osv.

ps jeg er ikke sart, jeg plejer at drikke uzo, metaxa, Becherovka, tequilla
og meget andet sært spiritus uden med stor fryd men grappaen er dog noget
soecielt.'

lars hs

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-09-02 17:57

"LHS" <shane@get2net.dk> wrote in message

> det giver ihvertifald hår på brystet (men ikke andre steder, øv) søger
lidt
> inspiration, hvordan drikker i jeres grappa. Mit første møde med grappaen

Når jeg (relativt sjældent) nupper en grappa, er det oven på en større
middag. Iflg. de lokale, der hvor jeg kommer i Italien, skulle den være ferm
til at sætte gang i fordøjelsen efter overdreven indtagelse af føde

vh
Jan

Fra : Leif Johansen

Dato : 18-09-02 20:01

Grappa er et kvalitetsspørgsmål - jo dyrere normalt jo bedre. Det
almindelige og billige købt i supermarked i Firenze er ikke end dårlig
sprit. Den dyre kan være himmelsk, det skal på etiketten fremgå hvilke
druerester, der er grundlaget.

Den dårlige bruger du til at lave f.eks. slåensnaps eller anden (
brombær og hyllebær giver gode snapse ) husk en lille smule glycerin
giver snapsen struktur og "gardiner" - den skal smages til - god fornøjelse.

LJ

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-09-02 15:19

"Leif Johansen" <LeifJohansen3@netscape.net> wrote in message
> [...]
> brombær og hyllebær giver gode snapse ) husk en lille smule glycerin
> giver snapsen struktur og "gardiner" - den skal smages til - god

Jeg kender et par indfødte italienere (der selv er producenter), der
hævder at det, du omtaler som kvalitetsprodukter, ikke har spor med
grappa at gøre, men er produkter primært rettet mod det internationale
luksusmarked. Men den sore trend mod italienske produkter, der har
kendetegnet de senere år gør det attraktivt at sælge på italiensk
'lokalkolorit' - derfor benytter man chancen til at skabe et marked.
Da man imidlertid er klar over at kun få udenlandske ganer i virkeligheden
vil kunne goutere smagen af grappa, har man produceret noget, der
nærmer sig brandy-smagen mere og så kaldt det grappa.
Ægte grappa er produceret på rester fra vinproduktionen, men som en af
mine referencer siger: Når man nu bor i Montalcino (Brunelloland), så
skulle man da være et skarn, om ikke man lavede en venlig og imøde-
kommende drik Brunellokunderne vil købe. Til gengæld nægter hans
svigerfar (der er ejer af ejendommen) at drikke 'this soft drink for
womens and gays' (ikke mine ord!).
Mon ikke forholdet er nogenlunde det samme, som når spritfab^H^H^Hbolaget
hævder at det trekantede vodkaderivat der sælges som blå Aalborg kaldes
snaps. Efter min mening handler det om at give folk et produkt, der ikke
smager af snaps en drik de kan indtage til silden og så bagefter
hævde at de har fået sild og snaps.
I øvrig kan jeg selv bedre lide du omtaler som den dyre - men det har
intet med ægte grappa at gøre.

vh
jan