Feriepenge og skatteår
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-09-02 20:52

En lille nem en.

I hvilket skatteår beskattes feriepenge? Det år de optjenes, eller det år de
udbetales?

/Kristian

Fra : Jonas Holt

Dato : 12-09-02 21:06

> I hvilket skatteår beskattes feriepenge? Det år de optjenes, eller det år
de
> udbetales?

Optjenes

Fra : Lars Jensen

Dato : 12-09-02 21:06

De beskattes i det år de optjenes.
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B9A6BD02.DEC0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

Fra : mdr

Dato : 12-09-02 21:10

Kristian Storgaard wrote:
> En lille nem en.
>
> I hvilket skatteår beskattes feriepenge? Det år de optjenes, eller
> det år de udbetales?

De beskattes det år de optjenes.

Mvh.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-09-02 23:06

"mdr" <mdr@omnix.dk> skrev i en meddelelse news:prsqla.2n31.ln@tatooine...

> De beskattes det år de optjenes.

Hmm, 3 som er enige, så lyder der jo rigtigt. Så vil jeg gøre det lidt
sværere. Jeg er off. ansat og får derfor fuld løn + feriepenge. Når mine
feriepenge kommer til udbetaling (maj måned) så beskattes de ved
udbetalingen, men pengene har jeg jo optjent i år, så det er da vist ikke
ens for alle.
Aktuelt kan det lige præcis give problemer, idet en kollega vil gå på
pension næste sommer. På grund af nye ferieregler (1-2 år siden)udbetales
tilgodehavende ferie nu umiddelbart efter at man er gået på pension, hvor
man tidligere først kunne få dem udbetalt året efter. Det er han
selvfølgelig ikke tilfreds med, idet han anfører at han p.t. topbeskattes,
så derfor ville det være mere fordelagtigt for ham at vente med at få dem
udbetalt, til han er blevet pensionist, ligesom man tidligere gjorde. Men
det er altså ændret nu og man kan ikke undgå udbetalingen.

Kurt

Fra : Mari

Dato : 13-09-02 20:43

> [...]
> En lille nem en.
>
> I hvilket skatteår beskattes feriepenge? Det år de optjenes, eller det år

Afhænger af ansættelsesvilkårene.

Ferie med løn: så beskattes ferietillæg ved udbetaling og feriepenge
beskattes måneden efter fratrædelse (FerieKonto).
Dder udbetales jo kun feriepenge i forbindelse med fratræden.

Ferie uden løn: beskattes ved hver lønudbetaling - og udbetales enten til
FerieKonto hvert kvartal eller bliver på virksomhedens feriepengekonto,
hvis medarbejderen er overenskomstansat - og virksomheden er medlem af
arbejdsgiverforening.

Vær opmærksom på, at Hovedorganisationernes aftale om feriekortordning
kun gælder for overenskomstansatte, der er medlem af en fagforening. Det kan
have betydning ved f.eks. konkurs. Da er det kun medlemmer af en
fagforening,
der er sikret deres feriepenge. Derfor - hvis du ikke er organiseret - så
accepter ikke
en feriekortordning, men kræv at dine feriepenge bliver indbetalt til
FerieKonto.

Mh

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-09-02 20:52

Mari wrote:

> Afhænger af ansættelsesvilkårene.

> Vær opmærksom på, at Hovedorganisationernes aftale om feriekortordning
> kun gælder for overenskomstansatte, der er medlem af en fagforening.

Desværre, men det gælder alle, uanset medlemskab eller andet.

Har lige nu en sag med en uorganiseret arbejdsgiver og lønmodtager,
og det er samme trussel fra feriekortkonteret om politianmeldelse.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-09-02 21:59

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Desværre, men det gælder alle, uanset medlemskab eller andet.
>
> Har lige nu en sag med en uorganiseret arbejdsgiver og lønmodtager,
> og det er samme trussel fra feriekortkonteret om politianmeldelse.

Med alle mener du?
Tjenestemænd bruger ikke feriekort, undtagen ved fratrædelse, som Mari
beskriver det.

Kurt

Kurt

Fra : Mari

Dato : 16-09-02 18:52

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Har lige nu en sag med en uorganiseret arbejdsgiver og lønmodtager,
> og det er samme trussel fra feriekortkonteret om politianmeldelse.

Mon ikke det har noget at gøre med, at garantiordningen, som er tilknyttet
FerieKort-ordningen ikke kan omfatte medarbejdere, som ikke er organiserede
- og derfor heller ikke er omfattet af Hovedorganisationernes Standardaftale
A.
Disse uorganiserede medarbejdere får ikke deres feriepenge i tilfælde af
konkurs etc.
medmindre de er indbetalt til FerieKonto.

Eller ved du noget, som jeg ikke ved - om dét???

Mvh
Mari

http://www.lo.dk/juradb/dok.asp?nakey=76

Voldgiftskendelse
Afsigelsesdato: 28.08.2000

Journal nr: 151865

Dommere:
Palle Kiil

Parter:
Arbejdsgiver Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og Service
Rutebilejernes Arbejdsgiverforening
City-Trafik A/S, København

Lønmodtager Specialarbejderforbundet i Danmark

Resume:
Spørgsmålet i sagen var, om den mellem parterne aftalte feriekortordning
(Hovedorganisationernes Standardaftale A om feriekort) kun omfatter
medlemmer af forbundet, og om arbejdsgiveren i så fald har en pligt til
aktivt at søge at sikre, at aftalen ikke anvendes på uorganiserede ansatte
eller ansatte, der er organiseret i et andet forbund/fagforening.
Hovedorganisationernes Standardaftale A er godkendt af Direktøren for
Arbejdstilsynet og fraviger FerieKontosystemet.Der var mellem parterne
afholdt fællesmøde, hvor man var enige om, at "ordningen alene fandt
anvendelse for organiserede arbejdstagere". Endvidere var der afholdt
mæglingsmøde, hvor forbundet påstod, at det ved fællesmødet aftalte ikke var
overholdt. Ved dette mæglingsmøde fastholdt virksomheden "at der ved
individuel henvendelse ville ske en undersøgelse - og ved ikke-medlemsskab
af SID (forbundet) - ske indbetaling af optjente feriepenge til FerieKonto."
Opmanden udtalte, at overenskomstens parter ved aftalen om at lade
standardaftalen være gældende begge havde forudsat/underforstået, at aftalen
kun var gældende for forbundets medlemmer, "således at andre - hvad enten de
var uorganiserede eller organiseret i andre forbund eller fagforeninger -
var omfattet af" FerieKontosystemet. Denne fortolkning underbyggedes af
fællesmødeprotokollatet og af virksomhedens tilkendegivelse ved afholdelsen
af mæglingsmødet om, at man ved ikke-medlemsskab af forbundet ville
indbetale feriepenge til FerieKonto.Når feriekortordningen er begrænset til
medlemmer af forbundet, må der efter opmandens udtalelse "påhvile de
virksomheder, der som medlem af Rutebilejernes Arbejdsgiverforening
(arbejdsgiverorganisationen) eller på anden måde er omfattet af
overenskomsten og fællesmødeprotokollatet ... en hvis forpligtelse til
aktivt at medvirke til, at begrænsningen bliver overholdt, så meget mere,
som feriekortordningen betyder en fravigelse fra ferielovens almindelige
regler". Denne forpligtelse for virksomheden betyder, at virksomheden ved
ansættelse af en chauffør skal få oplyst, om denne er medlem af forbundet,
og samtidig skal virksomheden anmode chaufføren om at meddele virksomheden,
hvis denne melder sig ud af forbundet. Det kan derimod ikke kræves af
virksomheden, at denne løbende undersøger sine ansattes organisationsforhold
for at undgå at anvende feriekortordningen for ikke-medlemmer af forbundet.

Stikord:
Den mellem overenskomstparterne aftale feriekortordning gælder kun for
medlemmer af forbundet, og virksomheden har pligt til - ved ansættelse af
LM - at undersøge, om vedkommende er medlem af forbundet.

Emneord:
ferie, overenskomstfortolkning

Hovedoverenskomst:
Hovedorganisationernes Standardaftale A

Brancheoverenskomst:
Landsoverenskomsten for Rutebilkørsel mellem Ruteb

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-09-02 19:48

Mari wrote:

> [...]

> konkurs etc.
> medmindre de er indbetalt til FerieKonto.
>
> Eller ved du noget, som jeg ikke ved - om dét???

Det håber jeg da

Men årsagen til anmeldelsen fra FerieKonto ordningen vedr. manglende
indbetaling af feriepenge skyldes, at der i følge loven kan straffes
med bøde, samt at forholdet ved konkurs eller insolvens ved arbejds-
giver kan videregives til Lønmodtagernes Garantifond, der herefter
kan udbetale feriepengene, forudsat betingelserne herfor er opfyldt.

Fra : Mari

Dato : 16-09-02 21:33

> Det håber jeg da

Jamen, det ville da være rart at få de sidste brikker rykket på plads )

Overenskomsterne nævner, at "man" kan vælge Feriekort-ordningen, som
er aftalt mellem DA/LO i "Hovedorganisationernes Standardaftale A", hvori
også er aftalt en garantiordning i forbindelse med f.eks. konkurs.

Hvilken garantiordning er det, der dækker feriepenge til ikke-organiserede,
der er ansat i en konkursramt virksomhed, som er medlem af DA og har
VALGT at benytte FerieKort-ordningen til samtlige medarbejdere uanset
de er ansat iht. en overenskomst eller blot iht. f.eks.
funktionærlov/ferielov?

Se. f.eks. LG-blanketten:

http://www.atp.dk/WEB/area.nsf/AllByDocID/ATP5ABB3A81EBA9C1A2C1256AEE0049D62
C/$FILE/2800002.pdf
"Feriekort skal sendes til den pågældende Feriegarantiordning" - Kan en
lønmodtager være omfattet af en garantiordning i DA/LO uden at være medlem??
Og er feriepengene indeholdt i "udbetalings-loftet".

Mener du, at ikke-organiserede lønmodtagere er omfattet af denne
DA/LO-garantiordning, når blot arbejdsgiver er medlem af en
arbejdsgiverforening??

Hvis det er tilfældet, er arbejdsgiver så også forpligtet til at give de
pågældende
(funktionærer) AM-pensionsordning, feriefridagsordning og andre goder, som
er
"overenskomst"-ting??

'Mvh
Mari

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-09-02 21:25

Mari wrote:

> [...]
> VALGT at benytte FerieKort-ordningen til samtlige medarbejdere uanset
> de er ansat iht. en overenskomst eller blot iht. f.eks.
klip
> Mener du, at ikke-organiserede lønmodtagere er omfattet af denne
> DA/LO-garantiordning, når blot arbejdsgiver er medlem af en
> arbejdsgiverforening??

LG er ikke en DA/LO - garantiordning, men en lovbundet dækning, der så
betales af alle arbejdsgiverne.

Det er fuldstændigt ligegyldigt om den ene eller den anden er organiseret.
Prøv at se LG's negativ liste for, hvem der ikke dækkes.
Altså vil alle andre være dækket af LG, hvis ikke af andre.

> [...]
> pågældende
> (funktionærer) AM-pensionsordning, feriefridagsordning og andre goder, som

Det har ikke direkte noget med garantidækning af løntilgodehavender at gøre.
Men de nævnte ordninger er ren fri forhandling mellem den enkelte
uorganiserede og arbejdsgiver, dog kan alle de uorganiserede naturligvis i
fællesskab stille krav.
Og afhængig af arbejdsgivers politik vedr. organiserede / uorganiserede, vil
det være umuligt / muligt at opnå tilsvarende aftaler.