bibelen - fiktion eller non fiktion
Fra : luna

Dato : 12-09-02 20:33

I min 9. klasse kom vi til at diskutere om bibelen hører ind under fiktion
eller non fiktion (sagprosa) - eller måske er det en blanding af begge dele.
Jeg ville gerne høre nogle sagkyndige.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 12-09-02 20:51

"luna" <sdfasdfa@asdfsdf.com> skrev i en meddelelse
> I min 9. klasse kom vi til at diskutere om bibelen hører ind under fiktion
> eller non fiktion (sagprosa) - eller måske er det en blanding af begge
> [...]

Der er intet historisk skrift, der er så veldokumenteret som Bibelen. Man
kan så vælge at fornægte Bibelens indhold, som værende fiktion eller ej, men
samme åndedrag må man så også forkaste alle øvrige forhistoriske sagnhelte,
som ikke er en brøkdel så godt bevist/dokumenteret.
Jeg er lidt træt nu, men der skal nok komme mere respons

Venlig hilsen Ernst Pedersen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-09-02 23:28

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> mælte sligt:

>Der er intet historisk skrift, der er så veldokumenteret som Bibelen.

Nu sammenblander du to ting. At et skrift findes i rigtig mange kopier er én
ting - det gør Bibelen unægtelig. Antallet af kopier af et skrift har ingen
indflydelse på sandhedsværdien af indholdet. At et skrift beretter om
hændelser, der kan dokumenteres at have fundet sted, er en ganske anden ting,
og på dette område har Bibelen ikke nogen synderlig forrang.

>Man kan så vælge at fornægte Bibelens indhold, som værende fiktion eller ej, men
>i samme åndedrag må man så også forkaste alle øvrige forhistoriske sagnhelte,

Nej.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Uden nye guder bliver alle gamle religioner før eller siden kvalt.
De religioner der forbyder nye guder, tager kvælertag på sig selv."

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 13-09-02 11:33

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ting,
> og på dette område har Bibelen ikke nogen synderlig forrang.

Det åndelige skal jeg nok lade ligge, men at jeg har overvurderet din
dømmekraft, må jeg erkende.

Taler jeg om antallet af kopier ??
Når jeg skriver at noget er veldokumenteret, er det ved Gud i Himlen
ikke kopier, så er det antallet af oldgamle ægte skrifter (Dødehavsruller,
etc.)
som sammenlagt gør Bibelen til det bedst dokumenterede skrift.

Kan du bare nævne een sagnfigur/historie fra oldtiden der er bare
tilnærmelsesvis så godt dokumenteret.

luna bliver kill-filtret nu - han driver fis med NG.

Venlig hilsen
Ernst

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 13-09-02 14:18

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> mælte sligt:

>Taler jeg om antallet af kopier ??

Det må du gøre, hvis du påstår at Bibelen er det bedst dokumenterede
historiske skrift og har bare en smule forstand på, hvad du taler om.

> [...]
>etc.)
>som sammenlagt gør Bibelen til det bedst dokumenterede skrift.

Det er det, jeg mener. At et skrift findes i mange kopier (som f.eks. i
dødehavsrullerne osv.) siger intet om indholdets sandhedsværdi, hvilket var
hvad luna (indirekte) spurgte om.

>Kan du bare nævne een sagnfigur/historie fra oldtiden der er bare
>tilnærmelsesvis så godt dokumenteret.

Som sagt - ikke hvis vi taler om antallet af dokumenter, nej. Men hvis vi
taler om sandhedsværdien af indholdet, ja.

Fra : luna

Dato : 12-09-02 21:01

Fra : luna

Dato : 12-09-02 21:15

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 12-09-02 21:28

"luna" <sdfasdfa@asdfsdf.com> skrev i en meddelelse

> "luna" <sdfasdfa@asdfsdf.com> skrev i en meddelelse
> dele.
Det må betyde meget for dig at du får svar efter du spørger så mange gange.
Jeg har troet på Bibelen i ca. 25 år og erfaret at hver ord er sand og virke
ved tro bliver man frelst fra synd .
At alle har syndet og manglet herligheden fra Gud, Men ve korset er der
frelse og frihed og lægedom
Mange kærlighilsener fra Børge Højlund Jensen.
Se min hjemmeside og nærlæs den
http://www.nydheder.subnet.dk/
og se
http://www.netkirken.dk/
og se
http://www.evangelist.dk/

Fra : Erik L

Dato : 12-09-02 22:42

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har troet på Bibelen i ca. 25 år og erfaret at hver ord er sand og
virke
> ved tro bliver man frelst fra synd .

Der står altså ingen steder i bibelen, at du bliver frelst fra synden ved
tro og slet ikke ved "din" tro, da frelsen i det tilfælde ville kunne
tillæges din egen præstation i kraft af "din" tro på at troen frelser.

Tror du Børge eller er det bare noget du tror, for hvis du tror at du tror
er du i tvivl.

Hvad jeg siger med dette vås er, at ordet "tro" ingen betydning har uden
ordet er nøjagtigt beskrevet om hvad "tro" indebære og indeholder af gaver
eller forpligtielser.

Tro frelser ingen, men det er Jesus og den visdomme og kundskaber omkring
blod, liv, død og opstandelse som frelser og kan alt sammen lagt sammen have
en fældesbetegner som "tro". Og taler vi om at man bliver frelst ved tro,
har ordet "tro" absolut et indehold hvori Blod, dåb, død, opstandelse og
Helligåndens gave indgår, for at frelsen kan være tilstede.

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-09-02 07:57

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har ordet "tro" absolut et indehold hvori Blod, dåb, død, opstandelse og
> Helligåndens gave indgår, for at frelsen kan være tilstede.

Og hvad sagde Jesus selv når Han helbredte folk?

Var det ikke noget i retning af: "Din tro har frelst dig?"

Men du mener måske at det er helt andre ydre gerninger det kommer an på,
herunder Dåben?

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 12-09-02 21:23

> [...]
> eller non fiktion (sagprosa) - eller måske er det en blanding af begge dele.

Både og. Der findes historie, myter, opbyggelige
fortællinger, digte, og sikkert meget andet, som
jeg ikke lige kan komme på.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-09-02 22:01

"luna" <sdfasdfa@asdfsdf.com>

Hmmm....flere underlige e-mail-adresser...

skrev i en meddelelse
> I min 9. klasse kom vi til at diskutere om bibelen hører ind under fiktion
> eller non fiktion (sagprosa) - eller måske er det en blanding af begge
> [...]

Bibelen er et religiøst skrift. Meget af det er mytestof.
Eet eller andet sted fra Adam og Eva frem til patriarkerne (Abraham, Isak og
Jakob) er der tale om myter. Patriarkerne kan for så vidt godt have
eksisteret, men om man så tror på de mirakler de oplevede, er en anden sag.

Så er der Moses, som man overhovedet ikke har kunne finde spor af i
Ægypten...

Profeterne har ganske givet eksisteret, bortset fra at der menes at være
hele to forfattere til Esajas Bog.

Videre frem er der selvfølgelig Jesus og apostlene, som alle mener at være
historiske personer, men mirakler og lignende kan jo selvfølgelig ikke
verificeres.

Så langt kan bogen bruges måske bruges som direkte historisk kildeskrift,
ligesom den indirekte kan fortælle en masse om forskellige Gudsopfattelser.

Du vil utvivlsomt høre en del fundamentalister herinde betragte Bibelen som
sandhed hele vejen igennem, men det er altså en trosbaseret opfattelse, der
ikke kan sandsynliggøres ved nogen som helst andre kilder eller levn.

Man kan _tro_ på Bibelen, men jeg mener at det er forfejlet at opfatte den
som en nøgtern historiebog i videnskabelig forstand.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik L

Dato : 12-09-02 22:19

> [...]
> I min 9. klasse kom vi til at diskutere om bibelen hører ind under fiktion
> eller non fiktion (sagprosa) - eller måske er det en blanding af begge

Mener du de kapitler der handler om UFOer ??

Erik L

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-09-02 23:39

"luna" <sdfasdfa@asdfsdf.com> mælte sligt:

>I min 9. klasse kom vi til at diskutere om bibelen hører ind under fiktion
>eller non fiktion (sagprosa)

Når vi taler om "Bibelen" tænker vi rigtig nok på det, som om det blot er én
bog, men i virkeligheden er Bibelen jo en samling af en hel masse bøger, og
disse er meget forskellige, hvad angår form og indhold. Derfor kan man ikke
som helhed klassificere Bibelen som fiktion eller non-fiktion - begge kan
findes i den.

I Mosebøgerne, Konge- og Samuelsbøgerne, Krønikebøgerne, evangelierne osv.
finder vi f.eks. beretninger, der er tænkt som skildringer af historiske
begivenheder. Disse må da tænkes at være non-fiktion, forstået i den forstand,
at det ikke er tænkt som skønlitterær kunst. Man kan dog også finde fiktion,
der tager samme form - f.eks. Jobs bog, der er en filosofisk-teologisk dialog
i form af en fortælling. Dertil findes der afsnit, som salmerne og Højsangen,
der er decideret poesi eller afsnit, der mere er samlinger af belæringer, som
Ordsprogenes Bog. I det hele taget er det altså svær at give én karakteristik
af Bibelen som helhed.

>eller måske er det en blanding af begge dele.
>Jeg ville gerne høre nogle sagkyndige.

I denne gruppe deltager såvel sagkyndige som ikke-sagkyndige. Du må selv
forstå at skelne :)

Fra : luna

Dato : 13-09-02 09:49

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 13-09-02 10:50

"luna" <sdfasdfa@asdfsdf.com> skrev i en meddelelse

> "luna" <sdfasdfa@asdfsdf.com> skrev i en meddelelse
> dele.

Spørg Mosegrisen - du vil jo have sagkundskab.
Vagn

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 13-09-02 11:24

"luna" <sdfasdfa@asdfsdf.com> skrev i en meddelelse

Hold op med dit fis, nu er det ikke sjovt længere med din gentagne
beskeder:

> "luna" <sdfasdfa@asdfsdf.com> skrev i en meddelelse
> dele.

Du er jo overhovedet ikke interesseret i at deltage i nogen debat. Bliv tør
bag ørene først og lav hellere dine lektier.

Fra : luna

Dato : 15-09-02 22:13

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "luna" <sdfasdfa@asdfsdf.com> skrev i en meddelelse
>
> Hold op med dit fis, nu er det ikke sjovt længere med din gentagne
> beskeder:

Undskyld. Det var ikke med vilje og det er første gang jeg bruger
nyhedsgrupper. Undskyld!

Luna

Fra : luna

Dato : 13-09-02 20:12