Genvej til tomt dias
Fra : Ukendt

Dato : 12-09-02 19:43

Kender nogen af jer en genvej til et HELT tomt dias?

Jeg kan ikke finde en.

Jeg kan med delvist held få indspillet en makro - den kan jeg til gengæld
ikke få til at virke i andet en den aktive præsentation. Suk.

Nogen gode ideer?

Mvh
Anette Linnea

Fra : Jan Kronsell

Dato : 12-09-02 22:53

Hej Annette
"Anette Linnea" <alr (a) tdc.dk> skrev i en meddelelse
> Kender nogen af jer en genvej til et HELT tomt dias?
>
> Jeg kan ikke finde en.

Hvad mener du med et tomt dias. Hvis det handler om, at du, når du opretter
din præsentation vil kunen indsætte et blank dias, kan du bruge noget i
denne retning:

ActiveWindow.View.GotoSlide Index:=ActivePresentation.Slides.Add(Index:=2,
Layout:=ppLayoutBlank).SlideIndex

Det hele skal stå på en linie.

Hvis det ikke er det, du mener, må du lige vende tilbage.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-02 20:22

"Jan Kronsell" <kronsell(spam)@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
opretter
> din præsentation vil kunen indsætte et blank dias, kan du bruge noget i

Der findes en genvej Ctrl+M, som indsætter et nyt dias, men det er med
pladsholder til titel og tekst. Jeg ønsker at kunne indsætte et tomt dias -
altså en HELT tom side - vha en genvejstast.

Jeg har for så vidt fået indspillet en makro til dette lille nummer - til
gengæld kan jeg ikke hitte ud af at få tildelt denne makro en genvejstast.

Kan du følge, hvad jeg går efter?

Mvh
Anette Linnea

Fra : pre

Dato : 13-09-02 21:49

Da Jan er draget på Weekend prøver jeg at erstatte: Det kan ikke gøres
sådan. I PP kan du gå ind i Genvejs Menuen (som findes i alle
Office´erne, men med forskelligt indhold).

Det nemmeste er faktisk at søge Genvejs Menu i hjælpeteksten for der er
også forskel på om makroen skal bruges under redigering eller
afspilning. Teksterne er rimeligt fyldestgørende.

Det er muligt at knytte makroen til et grafisk element, så skal det lige
ind gennem Action Settings. Her virker musen uden klik. Kom evt. igen
for detaljer hertil.

Men det allernemmeste er at sætte en knap oå værktøjslinien, som i Word.

© pre 2002

Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-09-02 23:31

Hej pre
"pre" <skriv.til@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Da Jan er draget på Weekend prøver jeg at erstatte: Det kan ikke gøres

Bare hjem til min egen pc, som ikke har Acrobat , men jeg er iøvrigt enig
i dit synspunkt.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-02 14:20

> Men det allernemmeste er at sætte en knap oå værktøjslinien, som i Word.

Makroen kan fint lægges på værktøjslinjen men det er herefter problemerne
starter.
Jeg kan IKKE tildele denne knap en genvejstast.

Og når denne præsentation lukkes/gemmes er der kun knappen tilbage
fremover - ingen virksom makro.

Mvh
Anette Linnea

Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-09-02 23:29

Hej Anette
> [...]
> gengæld kan jeg ikke hitte ud af at få tildelt denne makro en genvejstast.

Jeps, nu er jeg med. Desværre tror jeg ikke at det kan lade sig gøre. Der er
ikke i PP en funktion til at oprette egne genvejstaster.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-02 14:22

> Jeps, nu er jeg med. Desværre tror jeg ikke at det kan lade sig gøre. Der
er
> ikke i PP en funktion til at oprette egne genvejstaster.

OK - så er det da ikke mig, der er blevet slaget med blindhed.

Underligt, at MS ikke får strømlinjet programmerne på så væsentlige og
indlysende punkter.
F.eks. er det da også helt utroligt, at man ikke kan anvende felter på samme
måde som i Word - nå det var bare en sidekommentar))

Mvh
Anette Linnea

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-09-02 21:32

Hej Anette!

> [...]
samme
> måde som i Word - nå det var bare en sidekommentar))

Jeg er enig, men husk på, at PowerPoint er noget bagud for de andsre
programmer i pakken. Indtil for ganske nylig (var det til og med 97) kunne
man end ikke lave makroer i programmet.

Jan

Fra : pre

Dato : 16-09-02 18:29

Der er flere løsninger, i min PP2000 ligger der en oversigt over
diatyper, den kommer frem i starten og hvis man bruger genvejen CTRL+M
eller klikker for nyt dia. I alle tre tilfælde er der et blankt dia som
kan klikkes frem (Det er den samme boks men med forskellig titel).

Som Jan allerede har fastslået kan man ikke sætte egne genveje.
Makroløsningen er effektiv hvis man altid bruger den samme
repræsentation (.ppt) til designbrug. Derved åbnes mulighed for makroer
til mange ting og fra en .ppt kan vælges eller flyttes til Custom Shows
(.pps).

Ellers er der fuld vejledning til at kopiere makroer fra den ene .ppt
til en anden. PowerPoint er funktionel med mange tips og mange
muligheder selv om et
par licensregler kan drille.

Mht. Felter så hedder problemet Lotus Fields. Dem har PP mange af. Det
har nok lidt at gøre med gamle aftaler, men samtidig er der vejledning
til hvordan andre Office programmer kan kreere Forms, der indeholder
felter mm.

Jeg har lidt begavet tekst om slides - med et par praktiske makroer -
som du kan få, hvis....

I øvrigt ligger der et par væsentlige og store add-ins på OfficeUpdate.

© pre 2002

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-02 20:03

> [...]
> eller klikker for nyt dia. I alle tre tilfælde er der et blankt dia som
> kan klikkes frem (Det er den samme boks men med forskellig titel).

Men ønsket er en blank slide uden pladsholdere eller noget. Jeg er
efterhånden kommet frem til, at det bare ikke kan lade sig gøre.
Min bruger ønsker KUN at kunne anvende en genvejstast, og når jeg så heller
ikke kan tildele en genvejstast til en makro, så er jeg rendt ind i
blindgyder hele vejen rundt.

Det vil være interessant for mig i andre sammenhænge at bokse lidt med
makroer og hvad de kan bringes til at gøre i Powerpoint, så tak for
supplerende info om dette.

Mvh
Anette Linnea

Fra : pre

Dato : 19-09-02 08:08

Der er en difference mellem de to seneste versioner af PP. Genvejene
(der er 5) til nye dias viser de samme valgmuligheder, men i XP
ignoreres valget af blank. Heldigvis er det let at "tømme" et dia.
Gennem ALT+I og derefter C (muligvis K i en Dansk) kopieres det aktuelle
dia.

Makroer kan gemmes i en skabelon.

© pre 2002

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-02 19:17

"pre" <skriv.til@gruppen.dk> wrote in message
> [...]
> ignoreres valget af blank. Heldigvis er det let at "tømme" et dia.
> Gennem ALT+I og derefter C (muligvis K i en Dansk) kopieres det aktuelle

Det synes jeg er en god genvejs-løsning til mit oprindelige spørgsmål. Tak
for det Per.

Mvh
Anette Linnea