Havegravning
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-09-02 18:42

Så går der ikke så ufattelige længe inden det er tid til at grave
have, så jeg skal lige have styr på noget før jeg går igang. Mit
"problem" er, at jeg har tre muligheder at vælge imellem:

1) Grave komposten ned i køkkenhaven på gammeldags maner med
spade.
2) Fræse komposten ned i køkkenhaven.
3) Lægge komposten løst ovenpå køkkenhaven.

Hvad er den bedste løsning? Jeg håber nummer 3, accepterer nummer
2 og frygter nummer 3, men vil allerhelst bare høre jeres jeres
råd
--
Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-09-02 13:16

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Hvad er den bedste løsning? Jeg håber nummer 3, accepterer nummer
> 2 og frygter nummer 3, men vil allerhelst bare høre jeres jeres
> råd

Når du skriver "kompost", er så helt omsat kompost. I så fald skal det ikke
på eller i jorden nu, da der vil ske en stor udvaskning af næringsstoffe i
løbet af vinteren. Bedre er det at dække med uomsat organisk materiale --
f.eks. blade, halm med møg osv. Dette vil blive delvist omsat i løbet af
vinteren, og resten kan rives af, og komposteres i foråret. Organsisk
materiale må ikke graves særligt dybt ned, da der i så fald sker en
uhensigtsmæssig omsætning pga. manglende ilt. Så spar dig selv for det helt
overflødige gravearbejde.

Venlig hilsen
Jakob