manglende løn
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-09-02 15:58

Hej

Vil lige høre om der er nogen generalle retnings linier/regler. Angående med
udbetaling af manglede løn.

Hvis det er sådan, at man magler 37 timer på sin 14 dages løn,,, De har kun
udbetalt 5 timers overarbejde, den uge med maglende løn. Som de endag har
udbetalt under satser i overenskomst...

Hvordan kan man kræve at få udbetalt:

37 timer, og undersat sats 5 timers overarbejde?

Kan de bare vente til næste udbetaling, eller hur? Sidst gang ville jeg have
dem på min konto.. Der gik bare sådan ca. 8 dage, før de kom.

Ps, jeg er Lærling

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-09-02 18:00

Bjarke Hansen wrote:

> Kan de bare vente til næste udbetaling, eller hur? Sidst gang ville jeg have
> dem på min konto.. Der gik bare sådan ca. 8 dage, før de kom.

Det skal du læse i din overenskomst / eller spørge din fagforening om.
Der er ingen generelle lovkrav (har lige tjekket i anden anledning).

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-09-02 18:15

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> Det skal du læse i din overenskomst / eller spørge din fagforening om.
> Der er ingen generelle lovkrav (har lige tjekket i anden anledning).

Okay

Har lige læst emnet "lønudbetaling" i overenskomsten...

problemet er først og fremmest, at det ikke vedrørere lærlinge.. Da
overenskomsten, har sit eget afsnit til lærlinge.. Her intet om
lønudbetalingere, ud over time satser osv...

Der står bare at løn, skal være på lønmodtagerens bankkonto, senest på
lønudbetalingsdagen.. Der står desuden, at hvis der glemmet at aflevere
ugesedler til tiden.. Er firmaet berettiget til at udbetale et passende
akontobeløb.. Men der står altså ikke noget om, hvis der sker en fejl med
løn udbetalingen..... Sidste gang,, måtte jeg betale et overtraks gebyr til
banken, på over 100 kroner.. Da mønterne ikke ramlede ind på kontoen... De
havde udbetalt beløbet, til min lukkede konto, haha.. Så jeg fik forsinket
løn. på en uges tid... Skulle rykke flere gange,, da de havde glemt det
alligevel.

Fra : Chevy Power

Dato : 12-09-02 18:46

> [...]
> udbetalt under satser i overenskomst...
>
> Hvordan kan man kræve at få udbetalt:
>
> 37 timer, og undersat sats 5 timers overarbejde?

Gå ind på jeres lønkontor (hvis i har et ) og få dem til at lave en check på
det resterende beløb.
--
Brian Sørup
Chevy Camaro 454 - 0-60mph /5,8sek. ¼mile ??,??sek / ???,??mph.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-09-02 19:16

"Chevy Power" <camaropower454@hotmail.com> wrote in message

> Gå ind på jeres lønkontor (hvis i har et ) og få dem til at lave en check

> det resterende beløb.

Jo, men hvem vil betale arbejde, og kørepenge... ~ 40 KM, fra ansættelses
adressen, for at hente en check ?

Det irretere mig bare, lønkontoret ville ringe tilbage imorgen.. Men til
hvem? Man har jo ingen firmatelefon, så må man jo slide sin egen mobilos
op.. for at komme til at snakke med firmaet.... små ting,, men det er ved at
gå mig på nærverne, man skal være Løn-slave

Fra : Chevy Power

Dato : 12-09-02 21:15

<cut>
..... små ting,, men det er ved at
> gå mig på nærverne, man skal være Løn-slave

Velkommen i klubben :)

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-02 05:50

> [...]
at
> gå mig på nærverne, man skal være Løn-slave

Så blev vi en mere

Med venlig hilsen
En formand fra Odense, hvis Løn slaver (medlemmer) har valgt ikke at gå på
arbejde 4. dag i træk.

Fra : Nette

Dato : 13-09-02 00:23

"Bjarke Hansen"wrote

> [...]

have
> dem på min konto.. Der gik bare sådan ca. 8 dage, før de kom.

Det er noget sjusk under alle omstændigheder.
Jeg synes du skal kontake din fagforening, så ved de også at det er sket
før, hvis du senere får lignende problemer.
Jeg har også stået i lære, fået for lidt løn udbetalt, haft overtræk der
skulle betales og har fået rykkerbreve fra Teledk, fordi jeg ikke havde til
regningen....

Nogle mestre bør slet ikke være mestre!!!!

Nette