Andet multimedie
Bogstaver bliver takkede ved export fra ID~
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 12-09-02 14:44

Jeg vil lave en fin forside til tryk i farver. Til titlen vil jeg
bruge Wonton ICG (husker ikke hvor jeg har den fra, men den er
erhvervet helt lovligt

Jeg laver den i InDesign 2.0 (har også lavet indmaden til selve hæftet
der). Derefter exporterer jeg den efter trykkerens ønske til PDF
(bruger InDesigns indbyggede feature, den virker almindeligvis
fremragende).

Når jeg laver titlen i størrelse 36 pt i ren sort (default), ser det
ganske flot ud, både i InDesign og i Acrobat (den 'rigtige' - ikke
readeren).

Men hvis jeg jeg giver den en stroke, ser det (stadig) flot ud i
InDesign, men bliver grimt takket som exporteret til PDF. Og det er
lige meget hvilken font jeg bruger, med en farvet kant bliver det
takket.

Nu har jeg slåsset med det et par dage - hvad er løsningen??? Kan man
ikke sætte en stroke på bogstaver? Hvorfor er der så en mulighed for
det?

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : morten lund

Dato : 12-09-02 15:55

Det kunne muligvis være noget i dine compression settings i Acrobat? -jeg
har haft udemærkde resultater med at eksportere direkte til PDF fra
InDesign2. -eller osse et artefakt mellem Acrobat 4 og 5? (ID2 laver ting
der kun er understøttet af acrobat 5, og det kommer til at se underligt ud i
4'eren??)

/Morten

Fra : Madsen

Dato : 12-09-02 15:59

Kirsten Bjorneboe skrev:

> [...]
> InDesign, men bliver grimt takket som exporteret til PDF. Og det er
> lige meget hvilken font jeg bruger, med en farvet kant bliver det

Hvad er det for en Acrobat-version du ser filen i?

Madsen.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 12-09-02 16:12

On Thu, 12 Sep 2002 16:59:29 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Hvad er det for en Acrobat-version du ser filen i?

Jeg exporterer som kompatibel med Acrobat 5.0 - og jeg ser den i
Acrobat 5.0.

Men jeg har prøvet at exportere som Acrobat 4.0-kompatibel med samme
pauvre resultat. Og jeg har prøvet at sætte exporten som none
compression. Stadig takket frimærke.

Jeg har endda prøvet at lave den samme titel-skrift som et billede i
Illustrator 10 og place'd det ind. Samme takkede yderkant.

Men uden stroke ser det helt perfekt ud.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Madsen

Dato : 12-09-02 16:33

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Jeg exporterer som kompatibel med Acrobat 5.0 - og jeg ser den i
> Acrobat 5.0.

Har du prøvet at gå ind i Edit > Preferences > General > Display og
placere et flueben ved: 'Smooth Line Art' i Acrobat? Gør det nogen
forskel?

Madsen.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 12-09-02 16:44

On Thu, 12 Sep 2002 17:33:29 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Har du prøvet at gå ind i Edit > Preferences > General > Display og
>placere et flueben ved: 'Smooth Line Art' i Acrobat? Gør det nogen
>forskel?

Hold da helt op, mand! Det gjorde simpelt hen hele FORSKELLEN!

Jamen, så er der jo ikke noget som helst i vejen. Det vil sige, at
hvis jeg havde printet det, så havde det været helt i orden. Vi har
endda været to personer, der har kigget på det på hver sin pc i hvert
sit land.

Tusind tak, Madsen - du reddede endnu en gang min forstand

Venlig - og kærlig - hilsen
Kirsten

Fra : Madsen

Dato : 12-09-02 17:04

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Hold da helt op, mand! Det gjorde simpelt hen hele FORSKELLEN!

Ja, det er et lidt træls problem og specielt i Acrobat 5. Jeg synes
ikke at det var så galt i Acrobat 4.

> Jamen, så er der jo ikke noget som helst i vejen. Det vil sige, at
> hvis jeg havde printet det, så havde det været helt i orden.

Det ville den sikkert, for siden den indstilling virkede, så er det
tegn på at outlinen rundt om teksten stadig er vektorgrafik og det
skulle den jo også gerne være. Acrobat 5 er blot ikke så god til at
vise vektorstreger på skærmen, medmindre 'Smooth Line Art' er slået
til.

> Vi har endda været to personer, der har kigget på det på hver sin
> pc i hvert sit land.

Problemet er jo så at du ikke kan forvente at alle modtagerne til
din PDF-fil har slået 'Smooth Line Art' til. Jeg undrer mig over
hvorfor det ikke er slået til som standard i Acrobat 5.

Madsen.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 12-09-02 23:47

On Thu, 12 Sep 2002 18:03:41 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Problemet er jo så at du ikke kan forvente at alle modtagerne til
>din PDF-fil har slået 'Smooth Line Art' til. Jeg undrer mig over
>hvorfor det ikke er slået til som standard i Acrobat 5.

Forfatteren til hæftet har fået besked om at slå det til nu. Og den
endelige udgave er til et trykkeri i Holland, der forhåbentlig har
forstand på de dele. I hvert fald skal hæftet trykkes og ikke bare ses
på skærm.

Det undrer bestemt også mig, at det ikke er slået til som default. Når
nu de andre smooth-muligheder er krydset af. Det er aldrig faldet mig
ind, at der er noget at indstille i Acrobatens måde at vise et
dokument.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Madsen

Dato : 12-09-02 17:07

Madsen skrev:

['Smooth Line Art']
> Jeg undrer mig over hvorfor det ikke er slået til som standard i
> Acrobat 5.

Og også Acrobat Reader 5.x for den har vist det samme problem og
samme indstillingsmulighed.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-09-02 14:26

Kirsten Bjorneboe skrev:

> I hvert fald skal hæftet trykkes og ikke bare ses på skærm.

Nå ok. Trykket burde som sagt blive ok for outlinen er til-
syneladende stadig vektorgrafik i PDF-filen.

Madsen.