[JSP] Mystisk problem med Tomcat
Fra : Ole Lambæk

Dato : 12-09-02 13:52

Hejsa,

Jeg har de sidste par dage bøvlet med at få en JSP side til at virke I
Tomcat 4.0.4. Siden virker fortrineligt i Caucho resin.

Jeg har en klasse cts.entity.Component som jeg bruger i en UseBean:
<jsp:useBean id="component" class="cts.entity.Component" scope="request"/>

Denne klasse har blandt andet metoden
public String getExternalSerialNumber()
når jeg vil bruge denne med
<jsp:getProperty name='component' property='externalSerialNumber'/>
så piver Tomcat over, at den ikke kan finde denne metode i min klasse.
Prøver jeg f.eks. i stedet med
<jsp:getProperty name='component' property='name'/> (getName() findes
ikke i entity.Component, men findes i java.awt.Component)så kan siden
fint kompiles til Servlet kildekode, men denne kan så ikke kompiles af
javac ....

Siden virker somsagt fint i Caucho resin, men det hjælper jo ikke meget
når et af kravene er at jeg overholder JSP 1.3 og Servlet 2.3 til punkt
og prikke, og der er Tomcat jo reference implementationen )-:

Har jeg fundet en bug i tomcat, eller er Component en "reserveret"
klasse, eller hvad dælen går der galt ...

--
Mvh.
Ole Lambæk

Fra : KPV

Dato : 14-09-02 14:16

Tomcat har i hvert fald aldrig været særligt glad for mellemrum i
biblioteker (directories).
Det er ikke nødvendigvis løsningen - men da jeg havde problemer med en RMI
servlet var løsningen at installere tomcat i et bibliotek i roden uden
mellemrum!

Fra : Ole Lambæk

Dato : 15-09-02 17:12

KPV wrote:
> Tomcat har i hvert fald aldrig været særligt glad for mellemrum i
> biblioteker (directories).

Hmm syntes nu ikke lige at jeg er stødt på dette problem, har dog også
oftest benyttet Caucho resin, da jeg indtil nu kun har lavet hygge
projekter.

> Det er ikke nødvendigvis løsningen - men da jeg havde problemer med en RMI
> servlet var løsningen at installere tomcat i et bibliotek i roden uden
> mellemrum!

Har nu testet dette og det afhjalp ikke problemet. Har også prøvet helt
fra bunden af og lave en test.Component klasse, som kun indeholder
public String getData() denne kan jeg heller ikke benytte (i tomcat ..
virker fint i Resin), men hvis jeg omdøber den fra test.Component til
test.component, altså fra stort til lille c så virker det uden problemer.

Syntes ikke at jeg kan finde noget info omkring problemet på nettet, og
har ikke lige umiddelbart tid til at nærlæse specifkationerne for
servlet og jsp. Derudover kan folkene bag Tomcat nok heller ikke nå at
få en ny version i stable, før projektet skal afleveres, så jeg må nok
omdøbe min Component klasse ... Så må jeg jo også lige se, om jeg ikke
kan finde tid til at sende en bug report til jakarta, for der må da være
tale om en bug ?! .. ikk' ?!

--
Mvh.
Ole Lambæk

Fra : Morten

Dato : 15-09-02 17:58

> [...]
> omdøbe min Component klasse ... Så må jeg jo også lige se, om jeg ikke
> kan finde tid til at sende en bug report til jakarta, for der må da være

Du burde næsten lige sende en mail til tomcat-user listen.
http://jakarta.apache.org/site/mail2.html

Mvh Morten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-09-02 22:22

Ole Lambæk <lambaek@hotmail.com> writes:

> [...]
> (i tomcat .. virker fint i Resin), men hvis jeg omdøber den fra
> test.Component til test.component, altså fra stort til lille c så

Java skelner mellem store og små bogstaver. Hedder dit katalog
"test\component" eller "test\Component" på disken?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Ole Lambæk

Dato : 16-09-02 08:01

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Java skelner mellem store og små bogstaver. Hedder dit katalog
> "test\component" eller "test\Component" på disken?

Jeps det skulle jeg mene at have styr på ... Har rodet med Java et par
år, og mener at jeg burde have udelukket alle de sædvanlige fejl, som
store og små bogstaver og forkert placering af filer...

Har netop testet mit kode i Tomcat 4.1.10, som jakarta gruppen vist nok
mener at have lavet store kode mæssige ændringer i, og her virker det
heller ikke, så enten har de ikke kodet Jasper, om eller også har de
lavet samme fejl igen .... ellers er Component simpelthen bare en
"reserveret" klasse, selvom det lyder til at være fuldstændigt ude i hampen

Jeg er på nippet til at opgive Tomcat ... mit sidste håb er tomcat-user
listen, som jeg smed en mail på igår ... Indtil videre har jeg blot fået
de sædvanlige replyes, om at jeg har smidt mine class filer det forkerte
sted, men mon ikke det kan lykkes mig at få de rette folk på sagen, hvis
jeg kan blive ved med at skyde deres teorier om fejl placering af filer ned.

Slutlig har jeg smidt to zip filer ud som folk er velkomne til at teste
i deres egen Tomcat ... en som duer (component med lille c) og en som er
i udu (Component med stort C)... <http://lambaek-net.dk/temp/jsp/>

--
Mvh.
Ole Lambæk

Fra : Morten

Dato : 16-09-02 10:05

Ole Lambæk wrote:

> Slutlig har jeg smidt to zip filer ud som folk er velkomne til at teste
> i deres egen Tomcat ... en som duer (component med lille c) og en som er
> i udu (Component med stort C)... <http://lambaek-net.dk/temp/jsp/>

Bizart. Det må bestemt være en Tomcat bug.