Nye bremseslanger på SV650S!!?
Fra : Eddy Folder

Dato : 12-09-02 13:12

Hej Alle

Nu hvor vi er så godt igang med SV650S´eren, så har jeg også et spørgsmål..

Jeg syntes at mine bremser mangler lidt mere bid(Især når man er to på den),
men har justeret dem alt hvad jeg kan og intet har hjulpet. Jeg har så
snakket med en flink gut ude på langelinie om nogle nye stål armerede
bremsekabler og at de skulle forbedre en opbremsning utrolig meget på den
maskine..

Spørgsmål..
Hvor finder man sådanne sataner ??
Er de nemme at skifte selv??
Og duer de eller fyldte manden mig med ævl??

Takker

Eddy Folder

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-09-02 13:32

> [...]
> snakket med en flink gut ude på langelinie om nogle nye stål armerede
> bremsekabler og at de skulle forbedre en opbremsning utrolig meget på den

Hej Eddy

Stålarmerede bremseslanger hjælper ikke så meget på den maximale
bremseeffekt. De giver dig derimod en bedre føling med bremsen og hjælper
dig med at finde trykpunktet. Hvis du vil have bedre max bremseeffekt skal
du have andre brmseklodser. Jeg kan anbefaler EBC Double H Sintered Metal
klodser. De tager ved på en måde man kan forstå! De er ikke særligt liniære
i deres effekt, men griber voldsomt ved højere tryk.

Hvis du kigger i de udenlandske varehuse burde du kunne finde dem til ca.
200kr sættet. Jeg kører selv med Vesrah Sintered metal klodser til 100kr for
et sæt. De er på tilbud ved www.louis.de Jeg er godt tilfreds.

Hvis du skal hvad den økonomiske løsning, så er den listet her. Den bliver
dyrere jo længere ned du kommer.
1: Rens kaliberne og smør dem indvendigt med bremsepasta. Udskift
bremsevædsken og udluft grundigt.
2: Skift klodserne til gode klodser f.eks EBC Double H eller SBS
3: Skift bremseslangerne. De koster ca. 1000kr for et sæt for og bag.
4: "The Full Monty" Skift kalibrer og mastercylinder til en fra en GSXR
600-750

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 12-09-02 13:56

> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Nu vi snakker bremser Kan se du har en CBR 600. Har lige prøvekørt en
F3, og syntes det var en rigtig fed maskine, men bremserne var elendige, man
kunne trykke godt med alle fire fingre, uden den bremsede helt vildt af den
grund. Til sammenligning har jeg prøvet Triumph TT600 og RS 955, som nærmest
spytter en over styret, bare man trækker lidt med to fingre.
Har jeg bare prøvet en dårlig, eller har CBR 600 (ikke F4, der jo har fået 4
stemplede bremser) generelt dårlige bremser?
Mvh
Anders O

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-09-02 14:18

> [...]
den
> grund. Til sammenligning har jeg prøvet Triumph TT600 og RS 955.

Hej Anders

Man skal ikke trykke til med 4 fingre på en CBR for at den bremser. Der er
noget galt! Jeg har prøvet en RS955, og den har en af de fedeste bremser jeg
nogen side har brugt! Helt så gode bliver de ikke på en CBR 600, med det er
ikke langt fra.

Jeg tror bremseklodserne var færdige og har mistet deres bid. Når klodserne
er meget slidt kan de miste noget af deres effekt. Skiverne kan også være
fedtede. Det tager også effekt.
Hvis skiverne er en anelse skæve kan det også give en svampet fornemmelse
uden at de af den grund behøver at pumpe vildt i grebet.

Hvis det var min MC ville jeg måle skiverne ud, rense kaliberne, lufte
ordenligt ud og montere nye gode klodser. Er slangerne over 4 år gamle eller
har kørt over 50.000km ville jeg skifte dem også. Så skal den kunne bremse,
ellers skal du købe et repkit til hovedcylinderen. Man kan få uorignalt
repkit til både hovedcylinder og kalibere. Endu en fordel ved at købe en
maskine der er produceret i stort tal.

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 12-09-02 14:27

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> nogen side har brugt! Helt så gode bliver de ikke på en CBR 600, med det

Det lyder godt.

> [...]
> ellers skal du købe et repkit til hovedcylinderen. Man kan få uorignalt
> repkit til både hovedcylinder og kalibere. Endu en fordel ved at købe en

Det var desværre ikke min mc, det var denne her:
http://www.probike.dk/temp/stor_gif/17-04.jpg

Den var ellers rigtig flot og velholdt. Nogen der vil låne mig 95K?
Mvh
Anders O, der også syntes det var sært at den ikke bremsede bedre end hans
CB 500

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-09-02 14:52

> Det var desværre ikke min mc, det var denne her:
> http://www.probike.dk/temp/stor_gif/17-04.jpg
>
> Den var ellers rigtig flot og velholdt. Nogen der vil låne mig 95K?

Hej Anders

Vi har haft to CBR 600 i precis den farvekode i klubben. Den ene har lige nu
en komplet ridset orginalkåbe til salg inkl tank. Måske var det noget hvis
du skal på bane en gang?

Med hensyn til CBR'ren så er prisen som man kan forvente på en CBR af den
årgang og kilometerstand ved forhandler. Jeg ved godt jeg selv kører på
sådan en, men de er lidt dyre Led lidt brugt, og du finder en 10K
billigere. Det er altså også penge. Vær ikke så bange for kilometer på
klokken, hvis det altså passer. Jeg ville købe en med komplet servicebog.
Det giver dig en idé om kilometerne passer, samt vished om at den er blevet
passet. Min har gået næsten 100.000km og lyder rigtigt godt i motoren. De
kører altså langt.

Hints
Motoren skal spinde unden mislyde overhovedt. Den skal trække rent fra
1500rpm i 4. gear. Ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i
motoren.

Mål spændningen over batteriet ved 5000rpm. Den skal vise max 15V
Regulator/omformeren går på alle cykler, også Honda

Slip styret under motorbremse mellen 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Hvis du vipper den op på centalstøttebenet og får sælger til at sætte sig på
bagsædet kontrollere du at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud.
Kronrørslejerne er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til
rullelejer ved 50.000km da folk ikke smører dem.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale 120/60 - 160/60. Motoren trækker pænt,
og får somregel god holdbarhed ud af et sæt dæk. Jeg anbefaler følgende dæk:
Sport: BT010, Pilot Sport eller Sportec M1.
Touring: BT020, Pilot Road

Chek hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge dig selv koster det en herregård ved en forhandler.

Fra : Eddy Folder

Dato : 12-09-02 15:37

> [...]
> Motoren skal spinde unden mislyde overhovedt. Den skal trække rent fra
> 1500rpm i 4. gear. Ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i

Øhh.. Nu ved jeg ikke det store om motorcykler og min SV650S´er er min
første cykel.. Visse ting har jeg lært at accepterer og andre har jeg ændret
på.. Men nu skriver du at den skal trække rent(uden hop og mislyde) fra
1500rpm i 4. gear.. Jeg ved godt at SV éren har anden motor, men min kan
ikke gå meget under 2500-3000rpm før den begynder at hoppe... Er det normalt
eller skal der justeres noget???

Ved godt lige at dette burde være en ny tråd, men nu bragte du lige en ting
op der generer mig

Mvh.

Eddy Folder

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-09-02 15:50

> [...]
> første cykel. Jeg ved godt at SV éren har anden motor, men min kan
> ikke gå meget under 2500-3000rpm før den begynder at hoppe... Er det

Kort fortalt så gør en 2cyl motor sådan. Lev med det eller køb en 4 cyl. En
4 cyl hyler også federe ved 13.000rpm Kan man høre jeg er glad for min
CBR ?

En 2 cyl har halvt så mange kraft impulser som en 4 cyl. ved samme
omdrejningstal og kubikstørrelse. Tilgengæld er de enkelte pulser kraftigere
p.g.a. doppelt så mange ccm pr cylinder. Derfor kan man nemmere mærke de
enklte pulser ved lave omdrejninger.

Lad være med at kør den derned hvor den rusker, men lad motoren spinde. Det
har den bedst af.

Fra : Eddy Folder

Dato : 12-09-02 15:58

[Snip en masse om motorer]

Takker.. Den var forklarende nok.. Jeg vil leve med det, da jeg allerede er
solgt til de 2cyl. maskiner

Nu vil jeg ikke stille flere spørgsmål som Jens Jacob Bager Jensen kan svare
på.. Manden er jo snart en hel guru for mig

Mvh.

Eddy Folder

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-09-02 20:49

> Nu vil jeg ikke stille flere spørgsmål som Jens Jacob Bager Jensen kan
svare
> på.. Manden er jo snart en hel guru for mig

Ja ja Eddy. Følg med her nogle år du bliver en klogeåge. Der kommer mange
gode tips om måneden. Jo mere man læser med, jo længere er den mellem dem,
men de kommer stadig for mig og jeg har læst alle indlæg i årevis. Det var
folk fra min klub der oprettede denne gruppe.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 12-09-02 17:47

> [...]
> 1500rpm i 4. gear.. Jeg ved godt at SV éren har anden motor, men min kan
> ikke gå meget under 2500-3000rpm før den begynder at hoppe... Er det

Mine SV'ere har trukket rent fra 2krpm - ikke ret meget rusken derunder, men
ikke rent træk heller. Nu har du vel fået hævet nålene i karburatorerne
osv.?

Mvh
Steen

Fra : Eddy Folder

Dato : 12-09-02 18:25

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
> [...]
men
> ikke rent træk heller. Nu har du vel fået hævet nålene i karburatorerne

Øhhh.. Fortæl Nej det har jeg ikke...

-Eddy Folder

Fra : Steen Schmidt

Dato : 12-09-02 18:37

> Øhhh.. Fortæl Nej det har jeg ikke...

Hmm, enhver MC-makaniker med respekt for sig selv, burde opdage at SV'eren
går ret skidt fra fabrikken af - allerede ved første service Nå, til
sagen; Nålene i karburatorerne skal hæves ét hak i forhold til standard.
Herudover skal karburatorerne selvfølgelig synkroniseres og justeres, men
det er nok lettest du lader en mekaniker ordne den del. Dette indgreb burde
stort set være gratis ved næste service - det var det i hvert fald hos
Rydberg.

Mvh
Steen

Fra : Eddy Folder

Dato : 13-09-02 09:50

> [...]
burde
> stort set være gratis ved næste service - det var det i hvert fald hos

Jeg siger tak.. Den runder 18000 her om et måned, så får de lov til at
udføre det stunt der..

Hav en god dag..

Eddy Folder

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 13-09-02 11:41

<snip>en lang og god forklaring</snip>

Mange tak for alle de gode tips, de bliver taget med i overvejelserne, når
der skal kigges.
Det er en F2 du har, ikke? Hvor stor forskel synes du der er til en F3 (og
en F4 for den sags skyld)?
Med venlig hilsen
Anders O

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-09-02 11:47

On Fri, 13 Sep 2002 12:41:10 +0200, "[8260]Anders Olesen"
<9822@e.iha.invalid> wrote:

>Det er en F2 du har, ikke? Hvor stor forskel synes du der er til en F3 (og
>en F4 for den sags skyld)?

Jeg har prøvet dem alle sammen og selv har haft en F2'er,forskellen
mellem en F2'er og F3'er er ikke specielt stor,så kan man finde en
meget velholdt F2'er (kan man sagtens,om ikke andet i Tyskland) er den
som regel et godt value-for-money køb .Forskellen mellem F2/F3 og F4
er mere markant....Og en F1'er er helt yt .

-M

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 13-09-02 12:00

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> [...]
> som regel et godt value-for-money køb .Forskellen mellem F2/F3 og F4
> er mere markant....Og en F1'er er helt yt .

Gør ram air ikke den store forskel i praksis? Og er en F2 stadig en hæderlig
(ikke nødvendigvis fremragende) banecykel?
Mvh
Anders O

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-09-02 11:12

> Det er en F2 du har, ikke? Hvor stor forskel synes du der er til en F3 (og
> en F4 for den sags skyld)?

Hej Anders

Læs mere her http://www.dmcn.dk/ under Motorcykel anmeldelser.

Jeg har en F2

De største ændringer er:
Ny front i 95
ny bagende i 97
F3 har mindre klonket gearkasse. Den holder fint i F2'eren, men græver
velsmurt og korrekt opspændt kæde samt gearpedal preaload for at være
lydløs.

F3'eren har et bedre træk mellem 6000 og 8000rpm. I 97 fik den også 5HK
mere, men kun topeffekt. Det er kun mellem 6 og 8 det i virkligheden kan
mærkes. F3eren kan tage 500rpm mere og er marginalt lavere gearet. 6rpm ven
120 mod 5900rpm ved 120.

Ramair giver bedre acc over 180km/t sam drastisk forøget tophastighed især i
97-99 modellerne. En fra klubben har haft sin velkørende CBR F3 fra 98 til
at vise 273km/t. Det er ret godt for en 600cc. Det er vel omkring 250 ægte?

Bremserne er også en smule forbedrede.

Nu lyder det jo som om det er en helt anden cykel, men det er det ikke. Jeg
har kørt begge, og de føles ret ens. Forbedringerne er detalier, men formen
er den samme.

Jeg ville gå mere efter pris og stand end model. F2 modellen var en
revolusion da den kom frem. Den er slået mange gange nu, men det tog
kokurenterne 4 år at udvikle noget der var bedre (ZX-6R). Jeg har aldrig
kørt en F4.

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 15-09-02 15:52

> Hej Anders
>
> Læs mere her http://www.dmcn.dk/ under Motorcykel anmeldelser.

Har været der...

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Mange tak for input. Hmm, det kunne da være man skulle prøve at finde en tur
på en F2 i velholdt stand, før man køber noget andet...
Mvh

Anders O

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-09-02 13:37

"Eddy Folder" <chill@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
spørgsmål..

> Jeg syntes at mine bremser mangler lidt mere bid(Især når man er to på

Så skulle du prøve den VMAX der står ude hos Aagesen. Der skulle man
planlægge sin nedbremsning i virkelig god tid, og jeg tror bagbremsen kun
var til pynt!

Mvh Thomas