/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
SV650S som har 'skudt' karburatoren.
Fra : Thomas Hjort


Dato : 12-09-02 12:55

Ved 15000 syn hos Enghave, fik jeg at vide at min MC havde 'skudt'
karburatoren, således at der har været en lille utæthed.
Det er ikke noget jeg har mærket til, men mekanikeren mente at nu hvor den
var sat ordentlig fast ville det give et par heste mere.

Men hvorfor 'skyder' en MC sin karburator? Og kan det ske igen?

Jeg har på fornemmelsen at det måske er sket før vinter da jeg ikke kørte
med sprit i benzinen og motoren 'knaldede' i ny og næ, men jeg er ikke
sikker.

Mvh Thomas
SV650S



 
 
Eddy Folder (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Eddy Folder


Dato : 12-09-02 13:02


"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:alpvaa$1ev7$1@news.cybercity.dk...
> Ved 15000 syn hos Enghave, fik jeg at vide at min MC havde 'skudt'

Er der noget 15000 ifølge servicehæftet på SV´eren??? Ligger det ikke på 12K
og 18K???

Eddy Folder



Thomas Hjort (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 12-09-02 13:05


"Eddy Folder" <chill@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3d80824b$0$10681$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
>
> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
> news:alpvaa$1ev7$1@news.cybercity.dk...
> > Ved 15000 syn hos Enghave, fik jeg at vide at min MC havde 'skudt'
>
> Er der noget 15000 ifølge servicehæftet på SV´eren??? Ligger det ikke på
12K
> og 18K???

Jo du har ret. Det var ved 12.000 sorry.

Mvh Thomas



Jens Jacob Bager Jen~ (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 12-09-02 13:43

> Men hvorfor 'skyder' en MC sin karburator? Og kan det ske igen?

Hej Thomas

forbrændningen i cylinderen er skudt baglæns ud i karburatoren og
overtrykket har skubbet karburatoren løs af indsugningsgummiet. Jeg kender
kun et problem der gør dette, og det er alt for stramme ventiler, som ikke
får lukket ordenligt før gnisten antænder benzin/luft blandingen i
cylinderen. Dette er skidt, og kan brænde dine ventiler af på forholdsvis
kort tid. Der kan også være andre fejl der foresager denne fejl, men jeg kan
ikke lige komme på dem.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Thomas Hjort (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 12-09-02 14:34


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:alq27t$keh$1@eising.k-net.dk...
> > Men hvorfor 'skyder' en MC sin karburator? Og kan det ske igen?
>
> Hej Thomas
>
> forbrændningen i cylinderen er skudt baglæns ud i karburatoren og
> overtrykket har skubbet karburatoren løs af indsugningsgummiet. Jeg kender
> kun et problem der gør dette, og det er alt for stramme ventiler, som ikke
> får lukket ordenligt før gnisten antænder benzin/luft blandingen i
> cylinderen. Dette er skidt, og kan brænde dine ventiler af på forholdsvis
> kort tid. Der kan også være andre fejl der foresager denne fejl, men jeg
kan
> ikke lige komme på dem.

Jamen det lyder jo ikke så fedt. Jeg fik nye ventiler da jeg fik jetkit
installeret hos Aagesen MC. Kan være jeg skulle tage forbi og snakke med
dem....
Iøvrigt, hvis det er tilfældet det du siger så burde de da have løsnet
ventilerne ved service?

Mvh Thomas



[8260]Anders Olesen (12-09-2002)
Kommentar
Fra : [8260]Anders Olesen


Dato : 12-09-02 14:36

> Jamen det lyder jo ikke så fedt. Jeg fik nye ventiler da jeg fik jetkit
> installeret hos Aagesen MC. Kan være jeg skulle tage forbi og snakke med
> dem....

Det lyder underligt, hvorfor fik du nye ventiler, og var det ikke skide
dyrt? Motoren skal vel splittes fuldstændigt ad?
Mvh
Anders O



Thomas Hjort (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 12-09-02 14:49


"[8260]Anders Olesen" <9822@e.iha.invalid> skrev i en meddelelse
news:3d809841$0$1011$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Jamen det lyder jo ikke så fedt. Jeg fik nye ventiler da jeg fik jetkit
> > installeret hos Aagesen MC. Kan være jeg skulle tage forbi og snakke med
> > dem....
>
> Det lyder underligt, hvorfor fik du nye ventiler, og var det ikke skide
> dyrt? Motoren skal vel splittes fuldstændigt ad?


Du har sikkert ret. Jeg ved faktisk ikke hvordan disse ventiler ser ud. Jeg
fik to aflange og spidse dingenoter med tilbage. Måske har det været
"nålene"?

Mvh Thomas



Steen Schmidt (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 12-09-02 17:37

> Du har sikkert ret. Jeg ved faktisk ikke hvordan disse ventiler ser ud.
Jeg
> fik to aflange og spidse dingenoter med tilbage. Måske har det været
> "nålene"?

Det har det været - hænger fint sammen med at du fik et nyt jet-kit
installeret

Hvilket mærke var det? Jeg håber det var originalt, og at dine gamle nåle
var gået kolde siden du skiftede - Dynos kit, eksempelvis, er nemlig ikke en
krone værd på en SV'er - penge ud af vinduet. Det fortalte FjAaegesen dig
vel også?

Mvh
Steen


Thomas Hjort (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 13-09-02 00:06


"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:Os3g9.71693$ww6.5001656@news010.worldonline.dk...
> > Du har sikkert ret. Jeg ved faktisk ikke hvordan disse ventiler ser ud.
> Jeg
> > fik to aflange og spidse dingenoter med tilbage. Måske har det været
> > "nålene"?
>
> Det har det været - hænger fint sammen med at du fik et nyt jet-kit
> installeret
>
> Hvilket mærke var det? Jeg håber det var originalt, og at dine gamle nåle
> var gået kolde siden du skiftede - Dynos kit, eksempelvis, er nemlig ikke
en
> krone værd på en SV'er - penge ud af vinduet. Det fortalte FjAaegesen dig
> vel også?

De gamle nåle fejler ikke noget. Og det var et Dynos kit jeg fik sat i. Det
koster en tusse og jeg skulle alligevel have skiftet udstødning og filter.
En SV650S har i følge producenten 70 Hk. på krumtappen standard. Jeg fik
målt min hos Lydmuren til 74 Hk på baghjulet. Så det har da hjulpet.
Om man med andre midler kunne få de samme ekstra heste ved jeg ikke.

Mvh Thomas



Steen Schmidt (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 13-09-02 00:38

> De gamle nåle fejler ikke noget. Og det var et Dynos kit jeg fik sat i.
Det
> koster en tusse og jeg skulle alligevel have skiftet udstødning og filter.

Filter også? Du kan læse på bl.a. www.svrider.com at hverken K&N-filter
eller Dyno jet-kit er meget bevendt på en SV'er - medmindre du skifter til
en full-race udstødning eksempelvis. Det er udmærkede sager der sidder på i
forvejen.

> En SV650S har i følge producenten 70 Hk. på krumtappen standard. Jeg fik
> målt min hos Lydmuren til 74 Hk på baghjulet. Så det har da hjulpet.

Mine to blev målt til 68 og 70 hk standard på baghjulet.

> Om man med andre midler kunne få de samme ekstra heste ved jeg ikke.

Det var en kæmpe forbedring blot at få hævet standardnålene én tand. Da jeg
senere fik en slip-on på den ene, tabte motoren lige det meste af den
medfødte gejst - det er i hvert fald ikke et hit på en SVer. Måske et
komplet system, men absolut ikke en slip-on.

Mvh
Steen


Thomas Hjort (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 13-09-02 08:31


"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:mA9g9.71928$ww6.5053808@news010.worldonline.dk...

> Det var en kæmpe forbedring blot at få hævet standardnålene én tand. Da
jeg
> senere fik en slip-on på den ene, tabte motoren lige det meste af den
> medfødte gejst - det er i hvert fald ikke et hit på en SVer. Måske et
> komplet system, men absolut ikke en slip-on.

Det er også et komplet system jeg har på. LeoVinci.

Mvh Thomas



GERT BO THORGERSEN (13-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 13-09-02 15:23


Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:alr6l4$30lm$1@news.cybercity.dk...
>
> De gamle nåle fejler ikke noget. Og det var et Dynos kit jeg fik sat i.
Det
> koster en tusse og jeg skulle alligevel have skiftet udstødning og filter.
> En SV650S har i følge producenten 70 Hk. på krumtappen standard. Jeg fik
> målt min hos Lydmuren til 74 Hk på baghjulet. Så det har da hjulpet.
> Om man med andre midler kunne få de samme ekstra heste ved jeg ikke.
>
> Mvh Thomas
>
For mig står navnet Dynos kit som være et kit hvor man blot skifter småting
und i karburator og måske tænding. Nu bruger jeg det jo ikke selv, men jeg
har da læst artikler om den slags. Men en stigning fra 70 krumtapsheste til
74 baghjulsheste er jo nærmest en stigning på 32 % i Hk. Nu ved jeg at der
findes kit hvor man kan forbedre motorcykler med standard omkring 120 Hk til
30 Hk mere, men det jeg forbinder med Dyno kit er jo ikke den slags kit.
Hvad præcist indgår der i et Dyno kit.

Med opgivelser af Hk fra dynamometre/dynoer kan jeg huske fra før i tiden/da
man
startede på den slags kunne var der ofte mere end 25% i de målte Hk på
dynoer. Og tilbage i 1974 rådede man godt rundt i det med Hk og baghjuls Hk,
og det er der stadig mange der gør. Dengang blev Kawasaki 900 solgt for at
have 83 Hk, og Honda CB 750. Jeg var inde hos Ågesen dengang, og senere da
de fik dynoer, og fremlagde at Kawaen Hk var baghjuls Hk og Hondaen da kun
havde 60 Hk på krumtappen. Og at de første Honda CB 750 måske havde haft 70
på krumtappen. Kawaen havde altså 83 - 85 på baghjulet og var i USA omtalt
for at have dertil svarende 101 - 104 Hk på krumtappen !

Hvis man skal have en reel værdi for hvad tuning giver bliver man nødt til
at få målt på den samme dyno både før og efter tuning, og så evt. omregne
til de reelle værdier. Reelle vil sige fra en dyno som har fået autorisation
på at den viser rigtige Hk, og så målingerne korrigeret udfra det aktuelle
lufttryk, temperatur og luftfugtighed.

Da Ågesen flyttede ud til Købhavn Nord og fik dynoer målte de Hk gratis for
de besøgende da de åbnede i week-endén. Og ud fra det målte opgav de Hk og
topfarter der i mange henseender var helt hen i vejret. Og det siger selv at
man jo ikke kan opgive topfart ud fra hvad dynoen vider i Hk. Så der kan
være meget sludder i forbindelse med dynoer.

Mvh. Gert Thorgersen










Steen Schmidt (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 13-09-02 16:17

> For mig står navnet Dynos kit som være et kit hvor man blot skifter
småting
> und i karburator og måske tænding.

Dyno laver mange ting. A jet-kits laver de disse typer:

Stage 1: Til standard motorer, måske med slip-on og/eller K&N-filtre.
Stage 2: Til standard eller let tunede motorer med ændret airbox.
Stage 3: Som ovenfor, men til motorer med individuelle luftfiltre.
Stage 7: Race kits. Forskellige Stage 7 kits til forskllige former for
hårdere tuning.

Et fællestræk er at Dynos opgivne effektforøgelse stiger op igennem de
forskellige stages. Det er ikke alle maskiner Stage 3 kits laves til, da det
i nogle tilfælde forringer motorens "driveability", som de skriver.

> Nu bruger jeg det jo ikke selv, men jeg
> har da læst artikler om den slags. Men en stigning fra 70 krumtapsheste
til
> 74 baghjulsheste er jo nærmest en stigning på 32 % i Hk.

Nu står det jo også sådan til at mine SV'ere havde 68 og 70 hk på baghjulet
standard - det lader til at Suzuki har været lidt konservativ med
effektopgivelsen.

> Hvad præcist indgår der i et Dyno kit.

Til SV'eren laves såvidt jeg ved kun et Stage 1 kit, der indeholder nye
hoveddyser (forskellige størrelser), brændstofdyser og fjedre (samt et par
skruer og afstandsskiver). SV'eren er ret godt jettet fra fabrikken af, så
kittet er ikke nødvendigt (men man bruger mere benzin med det installeret
.

> Så der kan
> være meget sludder i forbindelse med dynoer.

Helt enig.

Mvh
Steen


GERT BO THORGERSEN (13-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 13-09-02 18:38


Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en
news:Sjng9.73065$ww6.5109146@news010.worldonline.dk...
> > For mig står navnet Dynos kit som være et kit hvor man blot skifter
> småting
> > und i karburator og måske tænding.
>
> > Nu bruger jeg det jo ikke selv, men jeg
> > har da læst artikler om den slags. Men en stigning fra 70 krumtapsheste
> til
> > 74 baghjulsheste er jo nærmest en stigning på 32 % i Hk.
>
> Nu står det jo også sådan til at mine SV'ere havde 68 og 70 hk på
baghjulet
> standard - det lader til at Suzuki har været lidt konservativ med
> effektopgivelsen.
>
> Mvh
> Steen
>
Nå men så passer det også bedre nu hvor der skrives at den gik fra 68 - 70
Hk på baghjulet til 74 Hk på baghjulet. Du havde jo skrevet fra 70 Hk på
krumtappen.
Forbedringer som K&N luftfilter har jeg bl.a. kendt siden 1979 da det blev
omtalt/testet i Cars and Cars Conversion; bruger det selv i min BMW R100S.
Og alle de andre tunings finesser har jeg kendt endnu længere tilbage.

Mvh. Gert Thorgersen



Steen Schmidt (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 14-09-02 12:58

> Nå men så passer det også bedre nu hvor der skrives at den gik fra 68 - 70
> Hk på baghjulet til 74 Hk på baghjulet. Du havde jo skrevet fra 70 Hk på
> krumtappen.

Det var ikke mig - det var Thomas Hjort der skrev det. Jeg påpegede blot at
ja, Suzuki opgiver SV'eren til 70hk på krumtappen (mp man gå ud fra at de
mener), men jeg har fået målt begge mine SV'ere til langt over hvad der
svarer til 70 hk på krumtappen - nemlig henholdsvis 68 og 70 hk på
baghjulet. Derfor mener jeg ikke at Thomas kan regne med at han gik fra 70
krumtap-hk til 74 baghjuls-hk - det var nok nærmere fra 68-70 baghjuls-hk
til 74 baghjuls-hk, hvilket ikke er helt så vildt.

> Forbedringer som K&N luftfilter har jeg bl.a. kendt siden 1979 da det blev
> omtalt/testet i Cars and Cars Conversion; bruger det selv i min BMW R100S.
> Og alle de andre tunings finesser har jeg kendt endnu længere tilbage.

Normalt er et K&N-filter heller ikke smart på en SV'er, med mindre man
ændrer mere af indsugningen end blot filteret.

Mvh
Steen


Hekto (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-09-02 15:03

In article <alq551$1llq$1@news.cybercity.dk>, dsl54291@vip.cybercity.dk
says...
>

>
> Jamen det lyder jo ikke så fedt. Jeg fik nye ventiler da jeg fik jetkit
> installeret hos Aagesen MC. Kan være jeg skulle tage forbi og snakke med
> dem....
> Iøvrigt, hvis det er tilfældet det du siger så burde de da have løsnet
> ventilerne ved service?
>
> Mvh Thomas
>
>
>
*LOL* Har lige set et glimrende eksempel på at Aagesen ikke engang kan få
en LS650 til at køre ordentligt!

Een (1) cylinder, så stor at man kan få hele overkropen med ind - Een(1)
kaburator, så stor at alle dele kan løftes med de bare næver - Eet(1)
tændingssystem, der er en moderne knallert værdigt!

Ikke engang da de fik stillet en anden LS650'er til rådighed, og kunne
'låne' sig frem, var det muligt for dem! De opgav!!!

--
Brian/Hekto

LS650 m. one-in-one

Jimmi (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Jimmi


Dato : 12-09-02 14:38

Har hørt ude i byen at det kan ske hvis man giver motoren for mange
omdrejninger inden den er varm.
Jeg har ingen yderligere forklaring, men det var en mek der sagde at jeg var
vanvittig fordi jeg bare startede og kørte.
Lad den lige stå i tomgang i 2 minutter inden du kører, sagde han. Så det
gør jeg nu.

Mvh
Jimmi
(XJ600S)



Steen Schmidt (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 12-09-02 17:35

> Har hørt ude i byen at det kan ske hvis man giver motoren for mange
> omdrejninger inden den er varm.

Kold-kørsel med masser af gas kan skade motoren udover alle grænser, men
skyde karburatorgummiet af? Det tror jeg ikke...

> Jeg har ingen yderligere forklaring, men det var en mek der sagde at jeg
var
> vanvittig fordi jeg bare startede og kørte.
> Lad den lige stå i tomgang i 2 minutter inden du kører, sagde han. Så det
> gør jeg nu.

Det er skam ikke nødvendigt - det forurener bare ad helvede til i stedet!
Kør med det samme du har startet - lad blot være med at køre med mange
omdrejninger indtil motoren er driftsvarm (kan sagtens tage en 8-10 km).
Hvor lang tid tror du en motor bruger på at blive driftsvarm ved tomgang?

Mvh
Steen


Thomas Hjort (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 13-09-02 00:04


"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:Ns3g9.71692$ww6.5002286@news010.worldonline.dk...
> > Har hørt ude i byen at det kan ske hvis man giver motoren for mange
> > omdrejninger inden den er varm.
>
> Kold-kørsel med masser af gas kan skade motoren udover alle grænser, men
> skyde karburatorgummiet af? Det tror jeg ikke...

Mekanikeren hos Enghave påstod at det kunne ske når motoren "knaldede", og
det gjorde min meget i efteråret før jeg fandt ud af at hælde
karburatorsprit på den.
Anyway jeg må hellere få det checket. Men maskinen spinder som en mis og
køre derud af uden problemer så jeg regner bestemt med at det var et
tilfælde eller at de ikke har spændt karburatoren ordentlig på ved
omdysningen hos Aagesen.

Mvh Thomas



Steen Schmidt (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 13-09-02 00:41

> Mekanikeren hos Enghave påstod at det kunne ske når motoren "knaldede", og
> det gjorde min meget i efteråret før jeg fandt ud af at hælde
> karburatorsprit på den.
> Anyway jeg må hellere få det checket. Men maskinen spinder som en mis og
> køre derud af uden problemer så jeg regner bestemt med at det var et
> tilfælde eller at de ikke har spændt karburatoren ordentlig på ved
> omdysningen hos Aagesen.

Hverken Enghave eller Aagesen er berømte iblandt MC-folk - tværtimod. Jeg
har ikke været nogen af stederne, men ville heller ikke begynde på det -
dertil er der for mange tvivlsomme historier om dem.

Jeg har for øvrigt kun oplevet SV'eren have brug for karburatorsprit i
starten af marts måned, når der lå sne rundt omkring (og der var absolut
ingen knalden med eller uden sprit - den gik blot ud hvis man forsøgte at
lade den stå i tomgang). Det kan selvfølgelig være din definition af efterår
strækker sig helt til december/januar stykker?

Mvh
Steen


GERT BO THORGERSEN (13-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 13-09-02 06:13


Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en
news:BC9g9.71930$ww6.5054066@news010.worldonline.dk...
>
> Jeg har for øvrigt kun oplevet SV'eren have brug for karburatorsprit i
> starten af marts måned, når der lå sne rundt omkring (og der var absolut
> ingen knalden med eller uden sprit - den gik blot ud hvis man forsøgte at
> lade den stå i tomgang). Det kan selvfølgelig være din definition af
efterår
> strækker sig helt til december/januar stykker?
>
> Mvh
> Steen

Jeg har ligegodt aldrig hørt om nogen motorcykel bruge karburatorsprit. Og
jeg har selv før i tiden kørt på mine daværende BMW 69S og Honda CB 750
t.o.m. hele januar måned i sne og isglat. Jeg klodsede dengang mine
motorcykler op kun 1 mdr. om året og det faldt normalt i februar.

Da jeg lærte om karburatorer lærte jeg at det bl.a. skyldtes at bilers
indsugning var rettet mod motorblokken at indsugningsluften blev koldere end
for motorcykler. I de fleste biler retter man vel - hvis man er klar over
det, hvilket jeg har mødt mange der ikke var - indsugningstragten mod
motorblokken om vinteren og væk fra motorblokken om sommeren. Netop for at
varme indsugningsluften op om vinteren; men ved koldstart bliver luften jo
derved mere kold end for en motorcykel.

Mvh. Gert Thorgersen



Steen Schmidt (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 13-09-02 07:09

> Jeg har ligegodt aldrig hørt om nogen motorcykel bruge karburatorsprit.

Det har du så nu.

Mvh
Steen


Thomas Hjort (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 13-09-02 08:34


"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:_Ieg9.4$6b7.240@news.get2net.dk...
>

> Jeg har ligegodt aldrig hørt om nogen motorcykel bruge karburatorsprit. Og
> jeg har selv før i tiden kørt på mine daværende BMW 69S og Honda CB 750
> t.o.m. hele januar måned i sne og isglat. Jeg klodsede dengang mine
> motorcykler op kun 1 mdr. om året og det faldt normalt i februar.
>
> Da jeg lærte om karburatorer lærte jeg at det bl.a. skyldtes at bilers
> indsugning var rettet mod motorblokken at indsugningsluften blev koldere
end
> for motorcykler. I de fleste biler retter man vel - hvis man er klar over
> det, hvilket jeg har mødt mange der ikke var - indsugningstragten mod
> motorblokken om vinteren og væk fra motorblokken om sommeren. Netop for at
> varme indsugningsluften op om vinteren; men ved koldstart bliver luften jo
> derved mere kold end for en motorcykel.

Har du aldrig hørt om det? Mærkeligt, for da jeg havde problemer med motoren
i vinterkulden, spurgte jeg her på NG og fik straks en masse svar som alle
sagde det samme: Hæld sprit på den, for det gjorde de.
Og det gjorde jeg så og derefter ingen problemer.


Mvh Thomas




GERT BO THORGERSEN (13-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 13-09-02 18:45


Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:als4cu$stq$1@news.cybercity.dk...
>
> "GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:_Ieg9.4$6b7.240@news.get2net.dk...
> >
>
> > Jeg har ligegodt aldrig hørt om nogen motorcykel bruge karburatorsprit.
Og
> > jeg har selv før i tiden kørt på mine daværende BMW 69S og Honda CB 750
> > t.o.m. hele januar måned i sne og isglat. Jeg klodsede dengang mine
> > motorcykler op kun 1 mdr. om året og det faldt normalt i februar.
> >
> > Da jeg lærte om karburatorer lærte jeg at det bl.a. skyldtes at bilers
> > indsugning var rettet mod motorblokken at indsugningsluften blev koldere
> end
> > for motorcykler. I de fleste biler retter man vel - hvis man er klar
over
> > det, hvilket jeg har mødt mange der ikke var - indsugningstragten mod
> > motorblokken om vinteren og væk fra motorblokken om sommeren. Netop for
at
> > varme indsugningsluften op om vinteren; men ved koldstart bliver luften
jo
> > derved mere kold end for en motorcykel.
>
> Har du aldrig hørt om det? Mærkeligt, for da jeg havde problemer med
motoren
> i vinterkulden, spurgte jeg her på NG og fik straks en masse svar som alle
> sagde det samme: Hæld sprit på den, for det gjorde de.
> Og det gjorde jeg så og derefter ingen problemer.
>
>
> Mvh Thomas
>
Som jeg skrev har jeg altid kendt det med karburatorsprit, var bl.a. på
forbrændingsmotoruddannelse i 1970 og bestod med højest opnåelige karakterer
til de skriftlige og manuelle prøver. Men jeg har aldrig hørt om nogen som
har brugt det eller reklameret for det til motorcykler og som nævnt har jeg
dog selv kørt i vintermånederne december, januar og februar, klodsede den op
i marts ikke februar som skrevet. Og har kørt i strid snevejr og startet i
strid frost uden n nogensinde at have problemer - altså uden
karburatorsprit.'

Mvh. Gert Thorgersen



Jes Vestervang (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-09-02 17:58


"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev:
>
>...Men jeg har aldrig hørt om nogen som
> har brugt det eller reklameret for det til motorcykler og som nævnt har
jeg
> dog selv kørt i vintermånederne december, januar og februar, klodsede den
op
> i marts ikke februar som skrevet.
>
Du har da vist været heldig! Min gamle gsxr250'er kunne ihvertfald ikke
køre uden sprit i når temperaturen lå
under 2°c.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506
FZS600



Claus Rittig (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-09-02 18:09

"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:_Ieg9.4$6b7.240@news.get2net.dk...

> Jeg har ligegodt aldrig hørt om nogen motorcykel bruge karburatorsprit.

Alle motorcykler fungerer ikke ens.
Mine får jævnligt karburatorsprit når temperaturen når under 5 grader, og en
af dem (Yamaha'en) kan slet ikke køre ved 2-3 grader uden!

Rittig



Thomas Hjort (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 13-09-02 20:24


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3d821c3b$0$169$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:_Ieg9.4$6b7.240@news.get2net.dk...
>
> > Jeg har ligegodt aldrig hørt om nogen motorcykel bruge karburatorsprit.
>
> Alle motorcykler fungerer ikke ens.
> Mine får jævnligt karburatorsprit når temperaturen når under 5 grader, og
en
> af dem (Yamaha'en) kan slet ikke køre ved 2-3 grader uden!

Egnetligt underligt, eftersom at karburatorsprit skulle forebygge
is-dannelser i karburatoren. Og disse is-dannelser skulle vel ikke optræde
før omkring 0 grader.
Min SV650S behøver også sprit under 5 grader, men det kan selvfølgelig være
en mild nattefrost der dræber karburatoren.

Mvh Thomas



Jonas Holt (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 13-09-02 21:51

> Egnetligt underligt, eftersom at karburatorsprit skulle forebygge
> is-dannelser i karburatoren. Og disse is-dannelser skulle vel ikke optræde
> før omkring 0 grader.

Benzinfordampningen kræver varme, dvs at der bliver koldt hvor benzinen
fordamper - og temp.'en kommer hurtigt ned under 0ºC hvor der kan dannes is.
Vandet der fryser til is kommer fra luften (ligesom det der kommer fra en
air condition eller det der er på kølelegemet i køleskabet).
Der kan være noget mere vand i luften når den er over 0ºC end under (der er
ikke noget vand der kan blive til is) - og derfor behøver man ikke
karburatoralkohol når man kører i frostvejr, men kun når temp.'en ligger
lige over frysepunktet.

Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



GERT BO THORGERSEN (13-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 13-09-02 22:05


Jonas Holt <jholt@nordenSTREGfjords.dk> skrev i en
news:3d824f04$0$87301$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Egnetligt underligt, eftersom at karburatorsprit skulle forebygge
> > is-dannelser i karburatoren. Og disse is-dannelser skulle vel ikke
optræde
> > før omkring 0 grader.
>
> Benzinfordampningen kræver varme, dvs at der bliver koldt hvor benzinen
> fordamper - og temp.'en kommer hurtigt ned under 0ºC hvor der kan dannes
is.
> Vandet der fryser til is kommer fra luften (ligesom det der kommer fra en
> air condition eller det der er på kølelegemet i køleskabet).
> Der kan være noget mere vand i luften når den er over 0ºC end under (der
er
> ikke noget vand der kan blive til is) - og derfor behøver man ikke
> karburatoralkohol når man kører i frostvejr, men kun når temp.'en ligger
> lige over frysepunktet.
>
> Mvh
> Jonas Holt & CBR600F2
>
Ved 0 grader celsius er der ved 100 % luftfugtighed 3 3/4 gram vand pr. mol
luft. Et mol luft er ca. 1,2 kubikmeter. Ved - 10 grader kan der maksimalt
være 1 1/2 gram vand/mol luft og ved plus 10 grader 7 3/4 gram vand ved 100
% luftfugtighed. Contra 28 gram vand ved 30 grader celsius.

Disse talværdier viser også noget om hvor meget mere forandring i
luftfugtigheden ved høje temperaturer indvirker på dysningen/motorens
opførsel.

Men for at holde os til de kolde vejr og diskussionen om karburatorsprit
skal det jo bemærkes at det ikke er meget vand der er i luften ved disse
temperaturer da det jo sjældent er at vi har 100 % luftfugtighed. Hvis
derimod indsugningsluften i koldt vejr passerer forbi et koldt materiale -
som for biler en kold cylinder - så køles luften jo mere ned (der skal jo
være balance/konstant i Benuellis ligning) og derved øges
luftfugtighedsprocenten, og der er mere behov for karburatorsprit.

Mvh. Gert Thorgersen




Claus Rittig (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-09-02 20:47

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:altdvu$2i4e$1@news.cybercity.dk...

> > Mine får jævnligt karburatorsprit når temperaturen når under 5 grader,
og
> en
> > af dem (Yamaha'en) kan slet ikke køre ved 2-3 grader uden!
>
> Egnetligt underligt, eftersom at karburatorsprit skulle forebygge
> is-dannelser i karburatoren. Og disse is-dannelser skulle vel ikke optræde
> før omkring 0 grader.
> Min SV650S behøver også sprit under 5 grader, men det kan selvfølgelig
være
> en mild nattefrost der dræber karburatoren.

Næh, jeg tror det er noget med at der opstår en nedkøling omkring dyserne
ved den forstøvning/fordampning af bensinen der foregår, og så kommer
temperaturen nok lige nøjagtig ned til is-niveau, så der dannes lidt is
omkring dyserne. Min Yamaha er ihvertfald mest umulig lige omkring 5 grader,
ved frost er den faktisk ikke nær så træls.

Rittig



Thomas Hjort (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 13-09-02 08:36


"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:BC9g9.71930$ww6.5054066@news010.worldonline.dk...
> > Mekanikeren hos Enghave påstod at det kunne ske når motoren "knaldede",
og
> > det gjorde min meget i efteråret før jeg fandt ud af at hælde
> > karburatorsprit på den.
> > Anyway jeg må hellere få det checket. Men maskinen spinder som en mis og
> > køre derud af uden problemer så jeg regner bestemt med at det var et
> > tilfælde eller at de ikke har spændt karburatoren ordentlig på ved
> > omdysningen hos Aagesen.
>
> Hverken Enghave eller Aagesen er berømte iblandt MC-folk - tværtimod. Jeg
> har ikke været nogen af stederne, men ville heller ikke begynde på det -
> dertil er der for mange tvivlsomme historier om dem.
>
> Jeg har for øvrigt kun oplevet SV'eren have brug for karburatorsprit i
> starten af marts måned, når der lå sne rundt omkring (og der var absolut
> ingen knalden med eller uden sprit - den gik blot ud hvis man forsøgte at
> lade den stå i tomgang). Det kan selvfølgelig være din definition af
efterår
> strækker sig helt til december/januar stykker?

Ja, deromkring :)
Jeg tror faktisk først jeg startede med det i Januar nu du siger det.


Mvh Thomas



Steen Schmidt (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 12-09-02 17:41

> Ved 15000 syn hos Enghave, fik jeg at vide at min MC havde 'skudt'
> karburatoren, således at der har været en lille utæthed.

Indsugningsgummiet...

> Det er ikke noget jeg har mærket til, men mekanikeren mente at nu hvor den
> var sat ordentlig fast ville det give et par heste mere.
>
> Men hvorfor 'skyder' en MC sin karburator? Og kan det ske igen?

En MC gør sjældent dette af sig selv - kan muligvis pga. ved for stramme
ventiler, som Hr. Bager nævner - det tror jeg dog ikke er tilfældet,
medmindre nogen har pillet ved dem (eksemplvis under en total
motorenovation, men du havde kun kørt 12kkm, ikke?).

Jeg ved af egen erfaring at indsugningsgummi på en SV'er er en bitch at
sætte på, så mon ikke KlAagesen har sat det forkert på da de skiftede
jet-kit?

Mvh
Steen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste