XS650 - skyder i udstødningen.....
Fra : Henrik

Dato : 12-09-02 08:30

Min XS&%0 er pludselig begyndt at skyde i udstødningen - når jeg lukke ned
for gassen. Først kommer, noget som jeg synes lyder en sagte fisen (ingen
flatus her !) oppe øverste på motoren og derefter eet eller flere knald i
udstødningen. Det kan kun frembringes ved kørsel. Nå tænkte jeg, det er sq
nok tændingen der skal have sig en tur. Men da jeg var ude og køre et smut
igår, bemærkede at der ikke var noget galt når chokeren var aktiveret,
mærkeligt tænkte jeg - men den er god nok - den skyder ikke når chokeren er
aktiveret ! Har jeg et kaburator problem eller ?

Det skal siges at MC' en er fra '73 - og jeg kører blyfri - hvilket efter
nogens mening er ok - og andres ikke anbefalelsesværdigt.

Mvh, Henrik

Fra : Jens Jessen

Dato : 12-09-02 09:13

Inden du begynder at rode med karburator skal tænding, ventilindstilling og
kompressionen være i orden - ellers roder du i blinde.
Kør bare videre ned blyfrit benzin - blybenzin kan jo heller ikke fås mere,
kun erstatning, og der udgår snart.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Henrik

Dato : 12-09-02 09:28

Hvorledes tages en kompressionsprøve på en Kick-start-model ?

Jogger man bare et antal gange på kickstarteren eller ?

mvh, Henrik

Fra : Jens Jessen

Dato : 12-09-02 10:33

Ja - træd på kickstarteren ti gange, med samme kraft og hastighed for begge
cylindre.

Fra : bjosko

Dato : 12-09-02 11:30

>Først kommer, noget som jeg synes lyder en sagte fisen (ingen
>flatus her !) oppe øverste på motoren og derefter eet eller flere knald
>udstødningen.

Det kan da lyde lidt som at du skal kontrollere dine indsugningsgummier
eller den tætning som nu er mellem karburatorer og indsugníng. Dine
symptomer kan lyde som noget falsk luft. Forsøg at spraje rund
karburatorene med noget diesel-start eller WD-40 og hør om tomgangen
forandrer sig.

/Bjørn - som sitter på arbejd og er nødt at poste via dette
skod-program, da jeg ikke har tilgang til Outlook eller anden
newsreader.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lund

Dato : 12-09-02 09:10

Det tyder på at du skal have justeret tomgangs skruerne. Tomgangsblandingen
er for mager og skal derfor fedes lidt op. Nu ved jeg ikke precis hvordan XS
karburatorerne er designet. Men generelt kan blandingsskruerne fungere efter
2 principper. Enten justere man luftmængden (bl.a. på GS750) eller også
justere man bensin mængden. Forskellen er at man ved luftreguleringsmetoden
skal skrue skruerne ind for at få federe blanding, mens man ved bensin
metoden skal skrue justeringsskruerne udaf for at få federe blanding.

Du kan jo selvfølgelig prøve dig frem, men man kan få et godt hint ved at
beskue skruernes placering på karburatoren. Hvis de er placeret på
motorsiden af luftspjældet er det oftest bensin metoden, men sidder de nær
luft indtaget er der luft regulering.

Mads Lund
Ninja 9RT