Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aftershot teknisk reference
Fra : Lars Andersen

Dato : 12-09-02 07:37

Indlægget er nok lidt på kanten af gruppens fundats, men jeg har vist
ret i at flest kendere af Aftershot læser denne gruppe.
Jeg har investeret i dette dejlige program efter læsning af mange
relaterede tråde over tid. Manualen er stærkt bruger (novice)
orienteret, og jeg savner derfor lidt viden om hvordan Aftershot
egentlig arbejder. Findes der et sted med lidt mere 'technical
reference'?
Konkret vil jeg gerne vide hvordan Aftershot gemmer info om titler,
beskrivelser, nøgleord osv. Umiddelbart ser jeg programmet som en
'udvidet stifinder'. Men tankerne går på den dag jeg vil restore fra
backup eller måske skifte maskine/disk og evt. genindlægge software
forfra. Så er det jo godt at vide hvordan tingene hænger sammen, når
man nu har brugt formuer af tid på at tilknytte albums og billeder
div. info.
F.eks. ligger Aftershot i standardstien C:\Programmer\..., men mine
albums på D-drevet, og altså måske dermed 'løsrevet' fra disse
ekstraoplysninger.

v.h. Lars A.

Fra : emj

Dato : 12-09-02 08:37

On 11 Sep 2002 23:37:23 -0700, la@mail.tele.dk (Lars Andersen) wrote:

>F.eks. ligger Aftershot i standardstien C:\Programmer\..., men mine
>albums på D-drevet, og altså måske dermed 'løsrevet' fra disse
>ekstraoplysninger.

Jeg har lige sendt en forespørgsel til Supporten hos Prosoft.
Det er nemlig lykkedes mig at miste date til en hel cd fuld af fotos
og det er ikke kun ærgerligt, det er hærværk
Hilsen emj, som ellers er glad for AfterShot.
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : emj

Dato : 16-09-02 11:29

On 11 Sep 2002 23:37:23 -0700, la@mail.tele.dk (Lars Andersen) wrote:

>Konkret vil jeg gerne vide hvordan Aftershot gemmer info om titler,
>beskrivelser, nøgleord osv.

Jeg har nu fået svar fra prosoft angående dette.
Når du står under Browse fanebladet, kan du højreklikke på den mappe
du ønsker at gemme data om. Vælg Export. Dette vil oprette en database
file der senere kan blive importeret til Master Databasen.
Det ser ud til at virke glimrende
Hilsen emj

Fra : Lars Andersen

Dato : 16-09-02 21:27

> [...]
> du ønsker at gemme data om. Vælg Export. Dette vil oprette en database
> file der senere kan blive importeret til Master Databasen.

Hej 'emj'
Fint du fandt ud af det! Jeg kan se programmet fremstiller en
'temporær' skjult fil i hver folder. Jeg har efterfølgende også mailet
deres support for flere detaljer i disse spørgsmål, og jeg skal
ligeledes vende tilbage, såfremt der er flere 'guldkorn'.
F.eks. besvarer dit svar ikke hvor programmet i al almindelighed gør
af sine data. Ikke ligegyldigt i relation til backup! Nogle
softwarefremstillere beskriver deres filers funktioner, hvilket jeg
synes er en fordel.
Sluttelig : ved du om sorteringen af billederne i en folder med
sikkerhed bevares - især tænker jeg på manuel sortering (= ingen
sortering).

v.h. Lars A.

Fra : emj

Dato : 16-09-02 23:10

On 16 Sep 2002 13:27:29 -0700, la@mail.tele.dk (Lars Andersen) wrote:

>Sluttelig : ved du om sorteringen af billederne i en folder med
>sikkerhed bevares - især tænker jeg på manuel sortering (= ingen
>sortering).

Nej, så meget har jeg ikke arbejdet med det. Programmer har jo en
begrænset alder og som tidligere skrevet, så lykkedes det mig at få
slettet al info på en hel cd.
Jeg gemmer mine fotos løbende på en formateret cd og havde fyldt en
masse info på. Det virkede fint, indtil jeg brændte den endelige skive
og jeg er ikke helt tryg ved programmet, før jeg har fået lavet en
test på en ny cdbrænding. Har ikke haft tid til det endnu.
Hilsen emj

Fra : Lars Andersen

Dato : 17-09-02 15:12

> [...]
> og jeg er ikke helt tryg ved programmet, før jeg har fået lavet en
> test på en ny cdbrænding. Har ikke haft tid til det endnu.

Har jeg forstået det ret : den der 'Cataloging' funktion render 'hele
lortet' igennem fra valgt folder og nedad (hvis valgt) og skraber data
til sig om hvert billede og album - spørger til sidst om en 'label'
(vel et unikt ID) til de indsamlede data, og lagrer herefter disse i
en database? Det må så være data i denne database du har mistet? Hvis,
så kan noget jo indsamles med 'Cataloging' men titles, beskrivelser og
keywords er vel også væk.
Men da disse sidste gemmes løbende (uden Cataloging), skulle jeg mene
Cataloging må koordinere disse allerede indlagte data med de
nyindsamlede under omtalte label. Der er sgu noget jeg stadig ikke er
helt familiær med her!
Er der andre 'hardcores' på Aftershot?

v.h. Lars A.

Fra : Lars Andersen

Dato : 25-09-02 08:15

Inden jeg 'går i krig' med det helt store arbejde med at sætte titler
, beskrivelser og keywords på mine mange billeder i mit nyerhvervede
AfterShot, har jeg et behov for at vide visse ting omkring programmet
for at oparbejde tillid til at jeg ikke spilder min tid.
Jeg har haft en lille korrespondence med supporten i USA, da den
danske hos Prosoft intet er værd. Her gengiver jeg den med
småkommentarer, til de der måtte være interesseret :

Jeg spurgte :
1) Can I be sure, that AfterShot will keep my manual sorting of images
in an
album? In some albums I sort the images by dragging them to the place
want, without using any of the built-in posibilities to sort images.
So, do
Aftershot at any time, record the here and now order of all images in
an
album, in it's database?
Svaret var :
1)The manual sorting of images will be store in the After Shot
database.
This order will only be present while viewing your images within the
After
Shot Program. *Note* When an album is write to disk, the order is
taken over
by Windows and will be alphabetical. To retain the order you arranged
in
After Shot, once arranged the images must be rename in alphabetical
order so
that Windows will display the images from the CD in the same order as
After
Shot.
-- Et svar jeg vover at forstå sådan, at efter manuel sortering, bør
jeg bede programmet om at 'batch-rename' alle albummets images for at
være helt sikker. Så selvom han siger at databasen skulle have check
på den manuelle sortering, bør jeg rename. Er det mon rigtigt
forstået, eller fortolker andre det anderledes?

Jeg spurgte :
2) I would like that feature, that I decide (e.g. in a .ini file)
where the
IXDB.MDB file reside. Many other programs give that posibility, and I
think
it's a good thing in relation to e.g. backup. Programs to one side and
data
to another.
Svaret var :
2)I will forward your suggestion to development for consideration in a
future update. I am not able to provide any information on future
enhancements so I would not be able to follow up with you whether this
function will be implemented. Please keep an eye on www.jasc.com for
any
updates to our software, it will be listed here first.
-- Fint nok, andet kan man heller ikke forvente.

Jeg spurgte :
3) In your FAQ I've seen that if I use 'Catalog a drive', AfterShot
will
write 'a little text-file in root of that drive'. How can it then
catalog a
CD-R with images (if you cannot write to it)?
Svaret var :
3)The cataloging of Hard Drives verses CD is handled differently. Hard
Drives the information is stored in a text file on that drive, due to
the
fact that the information on that drive can change. CDRom's
information is
stored in the main database file, referenced by the name of that CD as
the
information on the CD will not change.
-- Et godt eksempel på at der er en del man ikke får at vide i den
medfølgende brugermanual!

v.h. Lars A.

Fra : emj

Dato : 25-09-02 11:15

On 25 Sep 2002 00:14:47 -0700, la@mail.tele.dk (Lars Andersen) wrote:

>Jeg har haft en lille korrespondence med supporten i USA

Tak skal du have. Så kom vi da lidt videre
Hilsen emj