Bundstykke i entredør.
Fra : Jens Christiansen

Dato : 11-09-02 23:32

Hejsa.
Jeg fik en ny udvendig dør monteret til min entre i 1984. Døren er udvendigt
beklædt med 20 mm profilbrædder. De er nu angrebet af råd. Bag ved , på
selve dørrammen er der enkelte angrebne steder af råd.Jeg har nu fjernet
profilbrædderne og stemmet de angrebne steder væk, jeg vil så beklæde døren
med en 12 mm vandfast plade udvendigt. Hvad behandler jeg bedst med før jeg
montere pladen (Linolie?). Samtidig har jeg et problem med bundstykket i
dørrammen, der er begyndende råd i siderne, hvad smører jeg den med. Jeg
tænker på at beklæde bundstykket med en aluminiumsprofil. Håber på hurtig
hjælp, på forhånd tak.
M.v.h.
Jens
jhc@bonbon.net

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-09-02 23:52

> [...]
> tænker på at beklæde bundstykket med en aluminiumsprofil. Håber på hurtig

Lin olie forhindrer ikke råd, det begrænser mængden af vand der kan trænge
ind. Hvis du vil undgå råd skal du behandle med antifungicid kombineret med
f.eks. linolie.
Hvad angår din dørramme: hvis det kan lade sig gøre uden det "skæmmer" døren
kan du bore et par hulle og sætte en tragt i dem, fyld herefter tragten med
linolie og lad det trække ned og mætte træet. Husk at tragten skal slutte
helt tæt i hullet ellers løber olien bare ud...
Udfra din beskrivelse lyder det som om døren er udsat for regn o.lign. så
det du *ikke* må gøre er at male med en maling der ikke er diffusionsåben da
det derved vil lukke fugten inde i døren.
Du kan evt se på denne side: http://www.raadvad.dk/index.asp?id=131
Det er raadvads centrets side om vedligeholdelse af udvendige
bræddebeklædninger.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 12-09-02 12:12

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> This mail was scanned by Norton Antivirus 2002
>
> Hempel laver et produkt der hedder Hempitox, og som kan bruges alene eller
blandet med maling eller andet. Det er et fint produkt til at modvirke
råd/svamp, og er lavet til brug i træskibe.

Jens