Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Ændre opløsning af billeder ?
Fra : Hagman

Dato : 11-09-02 22:08

Davs NG.

Jeg tager mange billeder i opløsningen 1600x1200, men da mit digiCam ikke
kan sættes til 1280x1024, søger jeg efter et program, der kan dette.

BEMÆRK: Jeg søger et program der kan gøre det, med MANGE billeder på EEN
gang

Anyone ?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 11-09-02 22:37

"Hagman" <hagman00001931@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> kan sættes til 1280x1024, søger jeg efter et program, der kan dette.
>
> BEMÆRK: Jeg søger et program der kan gøre det, med MANGE billeder på EEN

Det kan for eksempel DCE Autoenhance, som du finner en 30 dagers
prøveversjon av her:
http://www.mediachance.com/dce/index.html

Samme sted finnes det for øvrig en mengde gratis bildeverktøy.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_online_dot_no

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-09-02 22:37

Hagman wrote in <3d7fb0a2$0$1012$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:
> [...]
> kan sættes til 1280x1024, søger jeg efter et program, der kan dette.
>
> BEMÆRK: Jeg søger et program der kan gøre det, med MANGE billeder på EEN

Til Windows, vil jeg gætte på?

IrfanView skulle vist være et gratis program, som kan klare det.
Ellers er der jo også Adobe Photoshop.

Men bemærk at de to størrelser ikke har helt samme "facon":

1600/1200 = 1.333 eller 4:3
1280/1024 = 1.25 eller 5:4
1280/960 = 1.333 eller 4:3

Så hvis du resizer fra 1600x1200 til 1280x1024, vil billedet blive
forvrænget.
Det kan så være at din skærm viser 1280x120 i 4:3-format, og dermed
forvrænger "tilbage". (Er faktisk ret sandsynligt.)
I så fald er det op til dig, om du vil acceptere to fejl, som i bedste fald
ophæver hinanden. :)

Jeg ville resize til 1280x960, eller slet ikke resize.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Lars Lund

Dato : 23-09-02 21:42

">
> IrfanView skulle vist være et gratis program, som kan klare det.
> Ellers er der jo også Adobe Photoshop.

-------------------

Det er rigtigt at InfranView er gratis og et ganske godt program til
formålet, men husk at sætte kryds ved resample og ikke resize, hvilket gør
en stor forskel.

mvh. Lars

Fra : itgrafen

Dato : 11-09-02 22:57

"Hagman" skrev d. 11-09-02 22:08 dette indlæg :
> [...]
> kan sættes til 1280x1024, søger jeg efter et program, der kan dette.
>
> BEMÆRK: Jeg søger et program der kan gøre det, med MANGE billeder på

Hej Hagman

det kan du gøre med adobe photoshop.
du skal bruge en batchfunktion til det.
en detaljeret forklaring kan følge hvis du vælger at gøre det med det
program.

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Andersen

Dato : 12-09-02 07:45

> [...]
> kan sættes til 1280x1024, søger jeg efter et program, der kan dette.
>
> BEMÆRK: Jeg søger et program der kan gøre det, med MANGE billeder på EEN

Jasc Aftershot kan også med dens foruddefinerede batch-funktion. Det
er så let som at klø sig i ..
30 dages trial på f.eks. prosoft.dk.

v.h. Lars A.

Fra : Per Kristensen

Dato : 13-09-02 12:41

"Hagman" <hagman00001931@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan sættes til 1280x1024, søger jeg efter et program, der kan dette.
>
> BEMÆRK: Jeg søger et program der kan gøre det, med MANGE billeder på EEN

Jeg bruger selv programmet XnView til netop dette. Programmet er gratis og
kan hentes her: http://tucows.cybercity.dk/mmedia/preview/194974.html

Programmet kan også fungere som alm. billedbrowser og har mange geniale
funktioner... og som sagt er det freeware.