Printerproblemer
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-09-02 21:37

Tjah, jeg har tidligere spurgt om en printer til USB til Mac'en. Blev
anbefalet en b illig model til almindelig grå/sort-hvid prints. OK og
tak
Købte så alligevel en Canon S520 for ca. 1.200.
Den virkede fint i sidste uge (selvom det er lidt vanskeligt at stille
den til alene at printe s/h - vil gerne spare lidt på farverne).
Netsider printer den simpelthen ud i farver - uanset, hvordan jeg
stiller den. Nå, lad nu det ligge.
Her til aften opstod der et underligt problem: en tekstfil fra Word 2001
(i Classic) ville ikke printe. Det ville filer i CW (i X) gerne.
Bestilte og bestilte, tjekkede rundt omkring, kiggede i Vælger i
Classic, kunne vælge S520, men fandeme (undskyld) om den ville printe.
Kunne ikke tilføje S520 i Printcenter (i X), da - som den sagde: Aplle
Talk er ikke aktiv > gå til systemindstillinger til fanen Apple Talk.
Øh, sagde jeg så til mig selv!? Hvordan .... ? Aplle Talk på en USB
printer - rimer det?
Loggede ud fra X, som maskinen altid starter i (det er jo bare så
dejligt med X :)) men med noget besvær (hvilket undrer mig, men hvad,
den har jo ikke været logget ud eller slukket i et par uger nu)
Da jeg så loggede ind igen og åbnede pågældende Word fil gik printeren
automatisk igang og ville printe 9 versioner af den samme fil - de thar
jeg ikke brug for så jeg afbrød printprocessen.

Det undrer mig meget, og jeg har brug for lidt vejledning her.
Fordi:
1) Når jeg er hjemme hos mig selv og konen, bruger jeg vores Apple Laser
16/600 via ethernet.
2) Når jeg er hér (i Århus og ikke i en celle, som nogen af vores
'kammerater' her i gruppen mener og tror) har jeg brug for S520 via USB.

Hvor fxxxxx er der en form for indstillinger der får PB'en med OS X
10.1.5 til at indse, at den da bare selv skal identificere, hvilken
printer, der er tilsluttet?

Er det muligt?

Eller er det Word der er en slyngel? (når nu CW i X godt kan finde ud af
det?)

Eller er det - man fristes til at sige: som vanligt - mig, der er en
klovn?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen
PrinterPolle fra Pnave

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-09-02 21:50

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor fxxxxx er der en form for indstillinger der får PB'en med OS X
> 10.1.5 til at indse, at den da bare selv skal identificere, hvilken

Har du i printcenter ikke proklameret at du bruger begge printere? I så
fald må det vel handle om at vælge den rigtige printer i ved udskrift.

> Eller er det Word der er en slyngel? (når nu CW i X godt kan finde ud af
> det?)

Har ikke check på udskrivning via classic

> Eller er det - man fristes til at sige: som vanligt - mig, der er en
> klovn?

Det vides ikke endnu, men det giver mig anledning til at spørge om du
har hentet den sidste nye OS X driver til blæksprutten. Vi er ude i en
version 1.5.

For brugere af MacSOUP 2.5b2 er der lidt morsomt i File->PageSetup.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-09-02 01:54

On Wed. d. 11 Sep. 2002 kl. 20:50 GMT, Michael wrote:

> Har ikke check på udskrivning via classic

jeg mindes at kunne huske at Classic i visse tilfælde overtager printeren
så den ikke kan tilgås fra Carbon eller Cocoa. Henrik kan vist bidrage
med en be eller afkræftning.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Storm

Dato : 12-09-02 08:35

> jeg mindes at kunne huske at Classic i visse tilfælde overtager printeren
> så den ikke kan tilgås fra Carbon eller Cocoa. Henrik kan vist bidrage
> med en be eller afkræftning.

Det har jeg ihvertfald været ude for et par gange, hvis jeg for eksempel
fra Photoshop 6s udskriftsmenu havde valgt virtual printer. Jeg kunne
kun løse det ved at boote i OS9 (her var mine printere krydset over, og
_jeg_ kunne ikke få lov at løse det fra OSX (hvor jeg forsøge via
printcenter og ved at gå ind på OS9 skrivebordet).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 12-09-02 09:44

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> _jeg_ kunne ikke få lov at løse det fra OSX (hvor jeg forsøge via
> printcenter og ved at gå ind på OS9 skrivebordet).

Og nu kan jeg konstatere at jeg ikke kan printe pdf filer fra jaguar
skabt på min egen maskine, filer som jeg sagtens kan printe fra naboens
OS9.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 11-09-02 22:52

Mich. Ottosen wrote:

>Eller er det Word der er en slyngel? (når nu CW i X godt kan finde ud af
>det?)
>
>Eller er det - man fristes til at sige: som vanligt - mig, der er en
>klovn?

Har oplevet det samme i dag, modtog et dokument i excel der ikke kunne
printes. Kopierede det, og indsatte det i Word, det virkede heller ikke.
Så i TekstEdit, så kunne det printes.

Min printer er en Canon BJC-3000. Driveren er 3-die parts, nemlig
"gimp-print-4.2.1." der virkede med Microsoft Office X da jeg testede
det for et par dage siden men nu er det slut ?

For at printe fra Office X i OS X skal jeg nu gå til print central /
vælge printere i menu / vis job / klikke på dokumentet der skal printes/
her efter på Start job.

Kan dog stadig printe fra Netscape 7. og TekstEdit uden problemer, så
jeg er tilbøjlig til at give Microsoft Office X skylden.

Men er som Mich åben for forslag.