MIDI keyboard til OS X
Fra : Jonas Voss

Dato : 11-09-02 20:59

Jeg har fået skrabet nogle penge sammen som jeg gerne vil anvende på
et MIDI keyboard, der skal fungere sammen med min OS X 10.1.5. og
musikprogrammet Reason 2 på min 400MHz G4.

Jeg har indtryk af, at et par stykker her i gruppen bruger deres mac
til musikproduktion, og jeg rådspørger derfor jer.

Hvilket MIDI keyboard er det værd at købe, og kan man overhovedet få
et for mit budget (2000-2500 kr)?

Fra : thomas tomcat

Dato : 11-09-02 21:20

> et MIDI keyboard, der skal fungere sammen med min OS X 10.1.5. og
> musikprogrammet Reason 2 på min 400MHz G4.

Ved ikke, hvilke der fungerer med hvad.

> Hvilket MIDI keyboard er det værd at købe, og kan man overhovedet få
> et for mit budget (2000-2500 kr)?

Det mener jeg godt, man kan.

tjek for eksempel
http://www.computermusic.co.uk/product/keys.asp

Fra : thomas tomcat

Dato : 12-09-02 14:25

in article B9A57214.7F25%tomcat@pc.dk, thomas tomcat at tomcat@pc.dk wrote
on 11/09/02 22:20:

> Ved ikke, hvilke der fungerer med hvad.

præcisering: MIDI er MIDI -- har ihvertfald ik hørt andet nogensinde. Så
ethvert keyboard med midi in og out kan kommunikere med Reason.

Det er OS X, jeg ik ved første dyt om. Men hvis Reason kører under OS X, er
det vel det? (altså iorden).

Snakken lyder ellers: "Indtil nu er der børnesygdomme i OSX stadigvæk, ifht
meget af det almindelige musikprogrammel. Man bruger 9.x til musik."
Du kasseføli være helt ligeglad, hvis du alene skal bruge sw som virker fint
under OSX.

Forslag: lad dankortet ligge hjemme (!) og gå ned i de nærmeste
musikforretninger, bare for at prøve de nye keyboards. Husk: hvis du
planlægger at bruge softsynths (du køber lydene som sw. Bruger sån'set kun
keyboardet som motherboard) ... kan du købe brugt keyboard. Tag helst en
kyndig ven med.

I dk.marked.privat.musik er der fx en tråd, hvor nogen sælger et Roland
(MIDI) keyboard. Seneste bud idag er 600,-.

Har selv et oldgammelt Roland, som er lissom en gammel Volvo: det bare kører
og kører. -selvom alt mit øvrige hw/sw/OS er nyt-nyt.

Hvis du finder et brugt, du kan lide, kan du evnt spørge i
dk.kultur.musik.produktion -- der er somregel nogen, der kender alt grej.

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-09-02 21:38

On Thu, 12 Sep 2002 15:25:17 +0200, thomas <tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> præcisering: MIDI er MIDI -- har ihvertfald ik hørt andet nogensinde. Så
> ethvert keyboard med midi in og out kan kommunikere med Reason.

OK, lad mig lige som om jeg har forstået det rigtigt. Hvis Reason kan
håndtere MIDI-signaler, og keyboardet forbindes via USB, så behøver
jeg ikke en ekstra USB-dingenot til at forbinde med? Er det plug 'n
play?

> Det er OS X, jeg ik ved første dyt om. Men hvis Reason kører under OS X, er
> det vel det? (altså iorden).

Det kører, endda rigtig fint.

> [...]
> meget af det almindelige musikprogrammel. Man bruger 9.x til musik."
> Du kasseføli være helt ligeglad, hvis du alene skal bruge sw som virker fint

OK.

> [...]
> keyboardet som motherboard) ... kan du købe brugt keyboard. Tag helst en

Godt forslag, som jeg også har tænkt på. Reason har en omfangsrig
sound bank, og jeg er mest til at lege med samples, dyb bas og tunge
velvoksne trommespor. Derfor har jeg ikke rigtig brug for et keyboard
der kan alt mellem himmel og jord, men snarere et der blot skal
afspille de instrumenter og samples jeg har tilgængelig via Reason.

> I dk.marked.privat.musik er der fx en tråd, hvor nogen sælger et Roland
> (MIDI) keyboard. Seneste bud idag er 600,-.

Tak! <skynder sig over i dk.marked.privat.musik>

> Har selv et oldgammelt Roland, som er lissom en gammel Volvo: det bare kører
> og kører. -selvom alt mit øvrige hw/sw/OS er nyt-nyt.

Sådan et vil jeg også ha'!

> Hvis du finder et brugt, du kan lide, kan du evnt spørge i
> dk.kultur.musik.produktion -- der er somregel nogen, der kender alt grej.

Tusind tak for dit meget brugbare svar.

Fra : thomas tomcat

Dato : 13-09-02 00:43

> [...]
> håndtere MIDI-signaler, og keyboardet forbindes via USB, så behøver
> jeg ikke en ekstra USB-dingenot til at forbinde med? Er det plug 'n

Nu er vi ude i noget, jeg ikke har _prøvet_ : USB keyboards. Mit Roland har
ikke USB. Men forbindes via MIDI in/out kabler til et MIDI interface =en
lille boks, som skal ligge og flyde på gulvet. Den laver MIDI om til USB,
der så går i Mac'en.

?? GÆT: Disseher moderne usb keyboards har vel simpelthen midi-interfacet
indbygget. Lissom min Atari havde.

snip

> [...]
> der kan alt mellem himmel og jord, men snarere et der blot skal
> afspille de instrumenter og samples jeg har tilgængelig via Reason.

Så kan du i teorien bruge ethvert lille casio skod-el-klaver. Men i praksis
skal du ud at finde nogen /tangenter/ som føles fede at trykke på -- altså
med netop dine hænder. Mit Roland har anslagsfølsomme, vægtede tangenter.

Husk de 2 ord. Hvis et keyboard ikke er anslagsfølsomt, kan du kun trykke
fuld power eller nul power, skidtet er binært. Det vil du (nok) ikke have.
Vægtede er en lillebitte smule luksus. Det er rarere at trykke på. Vil du
helt 100 gerne have.

Man lader sine fingre bestemme i slåskamp med budgettet.

> Tak! <skynder sig over i dk.marked.privat.musik>

OBS. Det var blot et eksempel. Det har kun 49 tangenter. Det er 2/3 af de
88, der er 'normal max' størrelse. Mit har 88 [kaldes osse 7,5 oktav]. Igen,
du kan godt klare dig med mindre. Kommer an på dig.

> Sådan et vil jeg også ha'!

Det kan du sikkert godt finde. Hedder ep-9e. Jeg gav 4,5 k brugt for 5-6 år
siden. Der er stort brugt-marked for sånået. Blå Avis, opslag på
Musikbiblioteket og du kan tjekke opslagstavlerne på Kons, hvis du går
derhen en dag.

Jeg mener: Hvis du får kig på noget brugt keyboard, så kan du lige smide et
indlæg, og spørge om folk vil anbefale det til den-og-den pris. Gi'r
somregel en fin lille tråd med folks erfaringer ang et bestemt stk grej.

Man finder ud af, at der er visse modeller/årgange, der har en tendens til
bestemte fejl. Lidt lissom biler.

*

Afsted, afsted. Ud og tjekke 5 forskellige nye og 6 forskellige brugte, så
du finder ud af, hvor stor forskel vægtningen gør. Den er nærmest helt unik
for hver model og årgang. Umuligt at bedømme om du kan lide et bestemt
klavers vægtning, medmindre du selv sætter dig ned og spiller lidt på det.

Xtra Xtra tips til den flittige: Styrt osse ind i en rigtig klaver-flygel
forretning. Det koster ikke noget at prøve et 80.000 kroners Yamaha eller
Steinway. Og du opdager måske, at vægtningen ikke falder i din smag
automatisk, bare fordi skidtet er dyrt.

Fra : thomas tomcat

Dato : 13-09-02 01:11

Om det er plug-n-play, når man køber sit første keyboard.

MIDI er vist sånået, der skal ROUTES. Et stort, farligt computer-ord.
Selv er jeg god til at lave musikken. Bliver laaangsomt bedre til at snakke
med computeren. Hvis jeg sad ved din computer, med dit futurum nye keyboard,
er det ikke garanteret, jeg ku få det hele til at spille sammen.

I mit system indgår der OMS (O.etellerandet Music System) og FreeMIDI.
Begge dele er nødvendige. I mit tilfælde. Jeg kan ikke forklare rigtigt
hvorfor.

Jeg tror nok, de fleste mennesker kun har brug for OMS (som er freeware) til
deres MIDI routing. Jeg skal osse ha FreeMIDI, pga mit interface -- tror jeg
det er.

Måske kan Reason2 nuomdage selv klare routingen, så du sletikke behøver
andet.

Don't ask me. Men hvis du er vant til at hente og installere/ afinstallere
nye programmer i tide og utide, så kan det ikke være den helt store
forhindring.

-så, hvis du er en haj til at finde ud af dine standard-probs med computeren
tildaglig, så kan det godt være, det er p'n'p.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-09-02 08:00

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> OMS (O.etellerandet Music System)

Opcode Music System

www.opcode.com

Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-09-02 08:08

On Fri, 13 Sep 2002 9:00:06 +0200, Martin Bredthauer wrote
(in message <1fifyaz.17qz7ixj4tfgaN%mb@talent.dk>):

Man behøver ikke OMS i X.

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : thomas tomcat

Dato : 13-09-02 12:32

in article 0001HW.B9A7603A0001C55CF0284600@news.cybercity.dk, David
Blangstrup at firstname@lastname.dk wrote on 13/09/02 9:28:

> Man behøver ikke OMS i X.

Jeg véd osse (uden selv at turde binde an med det)
at mit Logic 4.8 /OS 9.2 saggens kan finde ud af at route MIDI uden OMS. En
dygtig, som rådgav mig fornylig, fortalte mig at han selv blev møgtræt af
problemer med sit OMS, så tilsidst satte han sig ned og fandt ud af at
instruere Logic, så det selv klarer routing.

Så han afinstallerede OMS totalt.

Fra : thomas tomcat

Dato : 13-09-02 12:28

in article 1fifyaz.17qz7ixj4tfgaN%mb@talent.dk, Martin Bredthauer at
mb@talent.dk wrote on 13/09/02 9:00:

> Opcode Music System
>
> www.opcode.com

Nå ja.

Fra : Lars Kr. Sørensen

Dato : 13-09-02 18:45

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Opcode Music System

"Open Music System", faktisk. Ikke "Opcode..." Og langt de fleste
programmer kører rigtig fint uden, for ikke at sige bedre. OMS sløver
nemlig hele foretagenet en del, men det har visse smarte features: Det
kan automatisk genkende de fleste tilsluttede enheder, såsom synths,
synthmoduler og interfaces, hvorefter de kan vælges direkte med deres
navne og lyde i f.eks. Cubase, i stedet for at man bare vælger numre og
banker.

Det kan *ikke* bruges i OS X, og lad os da håbe, at producenterne af de
forskellige musikprogrammer får indbygget OMS-lignende features direkte
i programmerne. Uden den sløvede hastighed, forstås...

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : thomas tomcat

Dato : 13-09-02 19:26

in article 1figruh.12op6tbiur21qN%lksorensen@mac.com, Lars Kr. Sørensen at
lksorensen@mac.com wrote on 13/09/02 19:45:

> Det kan *ikke* bruges i OS X, og lad os da håbe, at producenterne af de
> forskellige musikprogrammer får indbygget OMS-lignende features direkte
> i programmerne.

Det gør de. Ham, som lavede OMS, arbejder nu for Apple. Det første, jeg
hørte om ham, var fordi han har stået for MIDI til OS X.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 13-09-02 22:01

> [...]

> Det gør de. Ham, som lavede OMS, arbejder nu for Apple. Det første, jeg
> hørte om ham, var fordi han har stået for MIDI til OS X.

Der er indbygget MIDI ala oms i Jaguaren. Systmet ser ud til at være ret
identisk med oms systemet. Jeg har dog ikke prøvet det af endnu, da jeg
stadig kører musik under OS 9.2.

Der er/blir' lavet mange tiltag for at gøre OS X til et atraktivt system
for musik folket.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-09-02 21:34

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> [...]
> til musikproduktion, og jeg rådspørger derfor jer.
>
> Hvilket MIDI keyboard er det værd at købe, og kan man overhovedet få

Du kan enten købe dig en USB-MIDI dims og et billigt MIDI-keyboard. Man
kan også MIDI-keyboards med USB udgang, men om de virker med OS X ved
jeg ikke.

Prøv at kigge ind hos indigo2 på <http://www.indigo2.dk>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-09-02 21:43

On Wed, 11 Sep 2002 22:33:51 +0200, Michael <mta@mac.com> wrote:

> Du kan enten købe dig en USB-MIDI dims og et billigt MIDI-keyboard. Man
> kan også MIDI-keyboards med USB udgang, men om de virker med OS X ved
> jeg ikke.

OK, det er nok værd at undersøge inden indkøb.

> Prøv at kigge ind hos indigo2 på <http://www.indigo2.dk>

Namse, de har nogle lækre Evolution keyboards (:

Tak for svaret.