Dansk ramadan
Fra : J.O.H

Dato : 11-09-02 19:04

Hej. Hvis det har interesse kan du læse om min egen lille madreligion.

"Dansk ramadan" er hvad jeg kalder min spise-regl. Jeg har dyrket diverse
slankekur hele livet, men er "crash'et" hver gang, men denne her virker -
har virket i ca 1 år nu.
Denne "ramadan" har en vigtig forskel. Jeg ser og føler den IKKE som en
slankekur. Jeg nyder livet - men under et par strenge regler, som IKKE må
brydes. Jeg har hjernevasket migselv til, at det er helligbrøde hvis de
brydes! Hvis de brydes.. er alt tabt!! ..så det tør jeg ikke. Og det er
vigtigt.

Dansk Ramada:
1: Find de 3 værste "synder", som du elsker i din hverdag, men godt ved er i
den "slemme" ende og som du får aaalt for meget af.
I mit tilfælde blev det:
1: Cola(alle slags sodavand)
2: Chips
3: Burger (Godt nok hedder synder 3 "burger", men skurken er fritterne, men
de rammes ved, at de somregl er sammen med Burger).

2: Disse 3 "synder" må IKKE indtages fra mandag til og med torsdag.
Her blev fx mit overdrevne sodavandskultur udskiftet med iskolde kurvand m
brus.

3: I perioden fredag-søndag må du indtage EN af hver synder.

Weekenden er blevet en fest. Ikke bare fri for arbejde, men også friheden
til at nyde sine "synder". Hurtigt fandt jeg smuthuller i reglerne - uden at
bryde dem. EN cola - blev til en 2 liters. EN Chipspose og EN Burger blev
selvfølgelig til den største jeg kunne finde! ..men det er tilladt!

4: Undtagelse. De 3 synder er tilladt til fest.
Der er altid en undtagelse, men denne her er en vigtig ventil for ikke at
løbe "slankekur" sur i det, men at nyde livet.

---------------------------
Så igen:
1: Find de 3 værste "synder"
2: Disse 3 "synder" må IKKE indtages fra mandag til og med torsdag.
3: I perioden fredag-søndag må du indtage EN af hver synder.
4: Undtagelse. De 3 synder er tilladt til fest.
---------------------------

Jeg har erkendt, at jeg elsker de fede synder for meget til, at jeg
nogensinde kan skille mig af med dem, og ved at sætte dem i simpelt - men
strengt - reglsæt, er de under kontrol.
Resultatet har for mig været en stille, men utrolig stabil nedgang i vægten
(ugentlig aflæsning) - og helt uden at tage motion indover til at pynte
resultatet. Når jeg er klar til det vil jeg finde den 4 største "synder" og
tilføje den.

Hvis det er noget du vil prøve, så brug først et par uger til at træne dig
i - for når først ramadaen sættes igang - er der ingen vej tilbage.
Overtrædelse er STRENGT forbudt.

MVH

J. O. Haarup

Fra : Niels Henriksen

Dato : 11-09-02 21:39

"J.O.H" <johaarup@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej. Hvis det har interesse kan du læse om min egen lille madreligion.

Det lyder næsten som min. Med den tabte jeg 20 kg på 6 måneder.... nu er jeg
på vej mod de næste 20

--
Niels

Fra : Erna Andersen

Dato : 13-09-02 12:27

"J.O.H" <johaarup@hotmail.dk> wrote in message
> [...]

klip

> [...]
> (ugentlig aflæsning) - og helt uden at tage motion indover til at pynte
> resultatet. Når jeg er klar til det vil jeg finde den 4 største "synder"

Det lyder interessant, men inden jeg selv forsøger mig, så synes jeg du skal
have det råd ikke at udvide kuren til flere synder, for 3 er et helligt tal,
så må du hellere finde en muslimsk motion som passer til resten. -Hvis det
altså -skal- gå hurtigere.

Mkh Erna

Fra : Rollike

Dato : 14-09-02 07:24

> [...]
> slankekur hele livet, men er "crash'et" hver gang, men denne her virker -

Du skriver godt nok at den har virket for dig... og så bliver jeg jo lidt
nysgerrig... har du tabt dig? også så meget at det kan ses og ikke mindst
mærkes?

> [...]
> brus.
>
> 3: I perioden fredag-søndag må du indtage EN af hver synder.

Hmmm. jeg tror slet ikke det vil virke for mig.. jeg ville bare spise noget
andet usundt... i stedet for fritter -> pizza
i stedet for cola -> saftevand
i stedet for chips -> chokolade

Jeg har simplethen for mange synder....

Men måske det kunne lade sig gøre at skære dem allesammen væk på en gang? og
kun nyde dem i weekenden.. *S*

> Weekenden er blevet en fest. Ikke bare fri for arbejde, men også friheden
> til at nyde sine "synder".

Det lyder herligt at det virker for dig....

hvad havde du tænkt dig at 4. ting skulle være? og har du måske allerede
tilføjet den?
Jeg vil gerne høre lidt mere om dine resultater! *S*

MVH Mette

--
Nyt Slankehold starter i Frederikshavn i oktober
http://www.valo.dk/slankehold.htm

Fra : J.O.H

Dato : 14-09-02 12:11

> Du skriver godt nok at den har virket for dig... og så bliver jeg jo lidt
> nysgerrig... har du tabt dig? også så meget at det kan ses og ikke mindst
> mærkes?

Efter sommerferien (slutning af juli) var jeg (1.78 cm) oppe på 107 kg .
Idag er jeg nede på 98. Og nede på 2-cifre - det er mange år siden jeg har
været der. Det skal så lige siges, at jeg lavede den brøler at sige "ferie"
= ferie for dansk Ramadan. Det vil jeg absolut ikke anbefale. Plus var dog,
at jeg nu fandt ubehag ved denne pludselige ...lystig omgang med "syndigt"
mad ;)

Omgivelserne og tøj melder hvertfald nu, at jeg er blevet tyndere ..og ikke
bare for at være flinke! ;)

Det første halv år blev reglsættet formet. Test and error. Jeg lærte bl.a.
at regler skulle tages dødalvorligt og ikke bryde dem. For havde jeg først
nuppet en cola en tirsdag - ja så sivede reglerne stille væk. Derfor kalder
jeg det også "ramadan" - reglerne skal føles som en slags dyb, religiøs
holdning. Reglerne er intet værd uden den holdning.

> [...]
noget
> andet usundt... i stedet for fritter -> pizza

Spise noget andet usundt i stedet for - ja, men det er også derfor jeg
siger, at det skal være de største synder. Min egen lille lommelogik siger -
hvis det er mindre usund end det du ville have indtaget, så er du på rette
vej.

Du har ret. Der er flere skurke. Chokoladebaren poppede pludselig op, og den
ugentlige vejning viste stilstand. Jeg kunne have gjort chokolade til d. 4
synder, men lakrids har overtaget helt uden regler.

Hvis du valgte saftevand istedetfor Cola(og ALLE slags sodavand) fra mandag
til torsdag, og kun fik en sodavand i weekenden, så vil jeg mene, at du har
taget et kæmpe skridt! Du kunne prøve med kun den ene til at starte med.
Hvis jeg husker tilbage, så var det sådan min startede på.

Man ender med at sidde om torsdagen og hoppe i forventning om at imorgen kan
den store cola åbnes - som var det juleaften. Hvis trangen er for stor - og
det lyder næsten som en joke - men FUN har en saftevand, der hedder
Cola/citron (uden sukker). Godt nok smager det som en flad cola, der har
været åbenet i mere end et døgn, men det virker! :)

> Jeg har simplethen for mange synder....
>
> Men måske det kunne lade sig gøre at skære dem allesammen væk på en gang?
og
> kun nyde dem i weekenden.. *S*

Det ville jeg nok knække halsen på, men det er helt klart en længere levetid
fordi der ikke er tale om et, for at sige det som det er, urealistik
totalforbud. Det gælder om at nyde - under et par få, men strenge regler.

> hvad havde du tænkt dig at 4. ting skulle være? og har du måske allerede
> tilføjet den?
> Jeg vil gerne høre lidt mere om dine resultater! *S*

Der er ingen planer for at starte en 4. Hvad det skulle være ved jeg
faktisk ikke. Så længe det falder så er der ingen grund.
Derimod er jeg netop startet i motionsscenter.

MVH

J.O.Haarup

Fra : Rollike

Dato : 14-09-02 13:06

> Der er ingen planer for at starte en 4. Hvad det skulle være ved jeg
> faktisk ikke. Så længe det falder så er der ingen grund.
> Derimod er jeg netop startet i motionsscenter.

Hejsa! *S*

Det lyder rigtig godt.. jeg er også sikker på at efter et ar måneder i
motionscenter smider du sikkert endnu flere kilo...

Tillykke med vægttabet! *S* Det er flot...

Jeg vil helt sikkert huske på din metode! *S*

Mange hilsner
Mette