de satans katte
Fra : Klitte Egeberg

Dato : 11-09-02 18:44

Hej gruppe (og undskyld til de katteejere som jeg nu sikkert støder

Jeg er SÅ træt af kattelort! Vi har et dejligt legeareal i haven med grus
som faldunderlag, men det er FYLDT med kattelort med mider og andet guf...
Så lige nu kan jeg ikke lade mine børn lege derude, og det er jo ikke
særligt fedt.

Jeg har prøvet at plante timian, fordi jeg havde hørt at katte ikke skulle
kunne fordrage lugten. Men det er de fuldstændigt ligeglade med...

Hvad skal jeg dog gøre?

Sandra

Fra : Peter

Dato : 11-09-02 19:44

Plaf...

Peter

Fra : BT

Dato : 11-09-02 19:46

Hej Sandra..

Jeg forstår fuldt ud at du er ved at være træt af katte.

Vi har selv to katte. Da vi anskeffede os dem, snakkede vi med vores naboer,
at hvis
de følte at det var til gener at vores katte rendte i deres have eller for
den sags skyld,
gjorde deres tolietbesøg på deres grund.
Nu er der ingen vores naboer som har klaget, men vi søger hele tiden for at
vores
katte har noget løst jord i vores have, så de kan ordne deres toiletbesøg
der.
Så hvis det er katte fra naboområdet kunne du msåke snakke med ejerene.
Det er jo ejerene der har valgt at holde kat, ikke jer.

En anden ting er et råd som min "gamle" mor gav os..
Plant nogle tagetis ( Håber der er rigtigt stavet ).
Den lugt kan kattene ikke li. Har dog ikke prøvet det selv..

Jeg håber det kan hjælp dig..

~\\|//~
-(o o)-
-----(_)-----
Brian Toft

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 11-09-02 20:32

Hej Brian og tak for dit svar!

Jeg er ret overbevist om at det primært er vores nabos 2 katte, som hos os
har fundet en vidunderlig overdimensioneret kattebakke *gg*. Problemet er at
vi i forvejen ikke svinger særligt godt med netop denne nabo, og at jeg er
ret sikker på at det ikke vil blive modtaget i en positiv ånd hvis jeg
kommer og fremlægger vores problem. Samt at vi bor i et nybygget område, så
hækken er langt fra tæt endnu, så kattene kan frit gå igennem.
Derfor har jeg forsøgt mig først med at gøre legearealet uattraktivt for
kattene... Og jeg vil da prøve at plante Tagetes som du foreslår.
Tror du det vil gøre en forskel hvis jeg satte et trådhegn i skellet??
Eller hvis min nabo selv lavede et udendørs toilet til deres katte??

Tak for din hjælp..
Sandra

Fra : BT

Dato : 11-09-02 21:54

Hej Sandra..

Trist at i ikke svninger så godt med naboen.. Kender selv problemet med en
jeg deler skel
med nede i baghaven.

At hækken ikke er tæt har ingen betydning,, Kattene kommer igennem
alligevel..
Og trådhegn.. Tja.. Jeg er bange for det heller ikke vil hjælpe. Kattene
skal nok komme
ind aligevel. Det er min erfaring. Vores bagbo troede selv at det hjalp men
vi har set
vores katte inde i hendes have, så jeg ved ikke hvro godt det er når det
kommer til stykket..

Du kunne selvfølgelig dække det hele over, men hvorfor skulle du det, når
det ikke er dine katte..

Men jeg kan jo lige give dig et par råd mere..

Køb en go vandpistol.. Når du ser en af kattene så sprøjt vand efter dem..
Det er ikke sikkert det virker første gang men efter et par gange skulle
kattene have
fundet ud af, at de bliver våde, ved at "komme på besøg"..
Vi havde selv problemer med nogle katte som kom ind om natten for at spise..
Så vi vågnede nogle gange op til slagsmål inde mit i stuen...
Det endte med, at jeg tog den kat, som nu var kommet indenfor, i nakken og
så ellers under den kolde bruser med den.. Efter et par gange kom den ikke
igen..

Sådan en tur har alle fremmede katte fået som er kommet på visit, og nu har
vi faktisk ikke
problemer med fremmede katte..

Ellers kunne du i værste tilfælde købe et par seglgarnsbomber og smide ud
til kattene..
Hvis de bliver bange nok, kommer de nok ikke igen.. ( Nok heller ikke hjem
til din nabo )

MVH

Brian

Fra : Kim

Dato : 11-09-02 22:29

Tjae...Hundeejere skal jo holde deres hunde i snor, hvis de
ikke har styr på dem, så hvorfor ikke forlange det samme af
katteejere ?
Jeg véd godt, at det ikke er kattens natur at være bundet, men
det er nu heller ikke hundens natur.
Hvis min hund skider inde hos naboen er fa.... løs, men hvis deres
katte skider inde hos mig, eller jager mine høns, får jeg blot en
skuldertrækning..."Det kan jeg ikke gøre noget ved", siger de blot.
Det kunne være, at katteejere skulle gøres ansvarlige for deres husdyr.

Mvh, Kim

Fra : Ivar

Dato : 11-09-02 20:22

Klitte Egeberg skrev:

> Hvad skal jeg dog gøre?

Hvad skal USA gøre for at undgå terror-angreb?

Du kæmper en ulige kamp. Så længe, at der findes mennesker
der mener, at deres tamme katte skal have lov til at gå på din
grund, har du ikke en chance. Katte-ejere der lader deres katte
gå frit, påfører folk i deres omgivelser en byrde de ikke har bedt om.
Katte-ejere tænker mere på deres kat end deres omgivelser.

Jeg har selv kat - naboens. Den har den skøre ide, at den gerne vil
ind i min garage. Selvom den har været indelukket i flere dage,
bliver den ved med at komme. Den sætter sine poter overalt på
min veteranbil og skider og pisser på gulvet.

Jeg er selvfølgelig glad for at mine naboer ikke har leoparder,
men hvorfor anskaffer folk sig dyr som de i fuldt alvor mener,
at andre skal tage hensyn til?

Ivar

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 11-09-02 20:52

Hej Ivar - puha for en sammenligning.. Jeg bliver helt modløs

Ja - det er utroligt at folk ikke tænker lidt.. Jeg kan da egentligt godt se
at det er hyggeligt at have et kæledyr, men det er utroligt egoistisk at
lade dem løbe frit i et parcelhus-kvarter. Hvad siger lovgivningen egentligt
om det? Jeg mener - man må jo ikke lade sin hun løbe frit uden opsyn, må
man??? Så kan det da ikke være anderledes med en kat, eller?

Åh ja - der er meget godt at bekymre sin lille hjerne med

Hej fra Sandra

Fra : JS

Dato : 11-09-02 21:07

"Klitte Egeberg" <sanbo@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> man??? Så kan det da ikke være anderledes med en kat, eller?
>
> Åh ja - der er meget godt at bekymre sin lille hjerne med

En herreløs kat kan man få fanget og aflivet af en dyrlæge.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19840038405-REGL

Problemet er så at hvis den er øremærket, så man kan se at den har en ejer,
så må man ikke tage livet af dyret.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C19970014053-REGL

Det er noget irriterende svineri, de skider også på min græsplæne.
Men det er nok lidt håbløst at slippe for det, læste et sted at der findes
omkring 600000 katte her til lands.

mvh/JS

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 11-09-02 21:10

Ja - så kan man jo hurtigt få travlt

Fra : JS

Dato : 11-09-02 23:38

> Ja - så kan man jo hurtigt få travlt

Lige et lille hint.
Det er meget nemmere at læse hvis man klipper en bid af det man svarer på
med, og så svarer nedenunder.
Det er også kotyme at man lader linien med afsender foroven stå så man kan
se hvem afsender af det tidligere indlæg var.

Se evt :

(Du er ikke den eneste, der andre også i denne tråd

mvh/JS

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-09-02 12:09

"Klitte Egeberg" <sanbo@post8.tele.dk> writes:

> [...]
> om det? Jeg mener - man må jo ikke lade sin hun løbe frit uden opsyn, må
> man??? Så kan det da ikke være anderledes med en kat, eller?

I Danmark har vi en hundelov, men desværre ingen kattelov. Det betyder
dog ikke at der ikke er regler for katte. Her kan du se den lov der
udtaler sig om løse husdyr:

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1987/0081829.htm

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-09-02 15:04

Klitte Egeberg wrote:

> [...]
> om det? Jeg mener - man må jo ikke lade sin hun løbe frit uden opsyn, må
> man??? Så kan det da ikke være anderledes med en kat, eller?

Nu du nævner det, apropos at fok ikke tænker sig om.

- Vi nærmer os fyringssæsonen. Dejligt.!

Hvorfor tænker folk der har ovn, ikke over at de forpester naboen med deres
røg.?
Sådan kan man blive ved. Hvis det ikke er det ene, så er de noget andet.
-------
Jeg har selv set naboens kats fodspor over min bil. Så jeg er helt enig i det
oprindelige indlæg.
Katte skulle udryddes generelt... Eller holdes indendørs. Men hvad skal man så
med en kat.??

Ergo: Katte (og hunde) skal forbydes for folk der bor i byerne, hvor der ikke er
mulighed for at de kan løbe frit omkring, og dermed følger deres natur.
Den smule natur de har tilbage.

Så længe vi ikke overvejer om det vi gør forstyrrer andre, vil der være
diskussion, - eller det der er værre.
Men hvad kan vi gøre.? Lave regler og love for at regulere alt.? Umuligt.

Information og "oplæring". - Til de der kan forstå det. Resten kan gøre som de
vil.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 14-09-02 23:32

Hvad katte gør.....
Katte gør hvad de vil, når de vil.
De lytter aldrig efter, hvad du siger til dem.
De er fuldstændig uforudsigelige.
De piver, når de er sure.
Når du vil lege, vil de være i fred.
Når du vil være alene, vil de lege.
De regner med, at du bringer dem alt ved mindste vink.
De er meget humørsyge.
De efterlader deres hår over det hele.
De driver dig til vanvid.

Konklusion: Katte er små kvinder i billige pelsjakker!

Fra : Niels Olsen

Dato : 15-09-02 09:28

"Thorkil Jensen" <thorkil.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De efterlader deres hår over det hele.
> De driver dig til vanvid.
>
> Konklusion: Katte er små kvinder i billige pelsjakker!

HE HE. Du rammer lige hovedet på sømmet. )

MVH Niels

Fra : Hansii

Dato : 16-09-02 08:34

/Hansii

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-09-02 14:58

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse

.. Den har den skøre ide, at den gerne vil
> ind i min garage. Selvom den har været indelukket i flere dage,
> bliver den ved med at komme. Den sætter sine poter overalt på
> min veteranbil og skider og pisser på gulvet.

Vi er selv ret plaget af de FORBANDEDE kræ, især mht. ovenstående,
møg-dyrene havde simpelthen forelsket sig i vores sprit-nye bil. Fik det
råd at tørrer DÆKKENE over m. en klud dyppet i alm. lagerEDDIKE, hvilket jeg
har udvidet til at hælde et "skvæt" strategiske steder i carporten. Behand.
bliver gentaget når m.d. viser øget interesse for carporten, for det
virker...., de kan ikke lide lugten som måske "ligner" pis fra en STOR kat .

Fra : Johnny Tranholm Niel~

Dato : 11-09-02 20:53

Hej

Fang dem i en fælde og kør dem af H til.

Hilsen Lotte

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 11-09-02 21:07

Hej Lotte - er det ikke en lidt dramatisk løsning )

Sandra

Fra : Ivar

Dato : 11-09-02 21:21

Johnny Tranholm Nielsen skrev:

> Fang dem i en fælde og kør dem af H til.

Dårlig ide! Man skal ikke genere katte-ejere, blot fordi de
ikke tænker på deres omgivelser.
Katte-ejere generer ikke deres omgivelser af ond vilje, men
fordi de ikke forstår, hvad der er, de udsætter andre for.
Meget lig de personer der spiller musik en sommerdag med
110 dB.

Ivar

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 11-09-02 21:24

Hej Sandra!
Jeg mener nu ikke nogle katteejere har grund til at føle sig stødt over dit
spørgsmål, du er i din ret til at være irriteret over andre folks katte.
Desværre har mange folk en forskruet ide om at katte skal have lov til at
rende som det passer dem. Selvfølgelig synes kattene nok det er det sjoveste,
men det ville hunde vel også gøre hvis de fik lov!

Vi har selv 7 katte, som alle bor inde i huset og har adgang til en meget stor
løbegård. Desværre har vores nabo et hav af sølle, sygeligt udseende,
halvvilde katte rendende omkring huset. Når man nævner indfangning og
fjernelse af kattene, så er det HENDES katte, men snakker man om vaccination,
ordentlig mad eller kastrering, så er det pludselig KUN vilde katte. Hun vil
altså gerne have dem rendende, men gider ikke betale noget for at de har det
godt!

Desværre har jeg ikke selv fundet en god løsning, men er ligesom dig MEGET
træt af at finde kattelort i blomsterbede osv. Jeg har resigneret og pudser
simpelthen vores hunde på dem. Hundene elsker vores egne katte, men mener ikke
katte må opholde sig uden for gården, smarte hunde!

Hilsen Dorthe ( - der fik lidt luft, men ikke kom med noget brugbart svar...)

Klitte Egeberg skriver:

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 11-09-02 21:28

Hej Dorthe og tak for dit svar! Og ja - det er sundt at få afløb for sine
indestængte tanker en gang imellem

Kunne det være at løsningen rent faktisk var at få en hund?? Vil kattene
lære at "der bor en hund" og så ikke komme herind? Eller vil de bare vente
til hunden er indenfor??

Hej fra Sandra

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 11-09-02 21:38

Hej Sandra!
Jeg tror nok at en hund vil kunne holde dem på afstand, men om det er 100%
effektivt tør jeg ikke sige. Dog bør man nok ikke anskaffe sig en hund blot af
den grund. En hund er et kæmpe arbejde, og tager vildt meget af ens tid, jeg
kan slet ikke genkende mit liv efter at være blevet dobbelt hundeejer! Men har
I alligevel tænkt på at få hund, ja så er det måske at slå to fluer med et
smæk.

Hilsen Dorthe
P.S. Billeder af hunde og katte der godt kan sammen:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=681

Klitte Egeberg skriver:

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 11-09-02 22:30

Hej

Jeg ved ikke om mit foreslag er brugbart, men jeg mener nu nok at
diskussionen ikke så meget burde handle om kattene, men om de mennesker der
omgiver sig med dem. Jeg har selv haft flere katte, alle indekatte, til
andres store undren. Er det ikke synd at kattene ikke må gå frit, det er da
dyremishandling. Sjovt nok er det de selv samme mennesker, der er forargede
over kattelorten allevegne, , det er nu en gang en kats natur at vandre,
ulig hunden som ser familien og hjemmet som dens domæne.
Forøvrigt kan jeg nu, igen i aften og nok hele natten, hører hunde der
hyler. Det kan da pi.... mig helt af, ens nattesøvn er endnu engang
forstyrret. Her skal man bare slås med ejerne, som ikke forstår problemet!

Angående kattelort, så benytter jeg mig af en rive, en skovl og en
skraldespand. 5 min. så er problemet løst.
Forøvrigt, hvordan kan en kat vide at den ikke må benytte en så lækker
kattebakke, når nu den står tom og ubrugt hele dagen/ugen, og så finder
mennesker oveni købet på at de vil bruge kattebakken i weekenden.

Kort sagt, vi skal alle være her, både katte, hunde og mennesker. Fordi vi
deler vores verden op i små matrikler, så....

God fornøjelse, livet er nu dejligt med sol, sommer og dyr!

Pia

Fra : Jan Arentoft

Dato : 12-09-02 07:10

> [...]
>
> Kort sagt, vi skal alle være her, både katte, hunde og mennesker. Fordi vi
> deler vores verden op i små matrikler, så....

Ja ja ja ja.....
Men JEG vil ikke ryde op efter andres katte....
Hvis jeg køber en anhænger og stiller inde på min grund, må naboerne
selvfølgelig
ej heller smide deres haveaffald i den.

Ser jeg en kat i min have smidder jeg noget efter den...

Jan

Fra : Kenneth T

Dato : 12-09-02 16:17

> Ja ja ja ja.....
> Men JEG vil ikke ryde op efter andres katte....

Og jeg gider ikke sove med ørepropper pga. naboens hund :)

> Hvis jeg køber en anhænger og stiller inde på min grund, må naboerne
> selvfølgelig
> ej heller smide deres haveaffald i den.

...men de vil sikkert gerne låne den.

> Ser jeg en kat i min have smidder jeg noget efter den...

Hører jeg en hund gø af mig, råber jeg efter den :)
(jeg kan jo ikke så godt smide kanonslag ind i haven hvor den står)

hehe, verden er ikke altid sort/hvid, find en mellemvej.

--
MVH
Kenneth T

Fra : Jens G

Dato : 13-09-02 07:27

On Thu, 12 Sep 2002 17:16:33 +0200, "Kenneth T" <ken_t@cool.dk> wrote:

>Og jeg gider ikke sove med ørepropper pga. naboens hund :)

Hvad har det med katte at gøre? Folk der føler sig generet af katte,
har da ikke nødvendigvis hund!
Underligt at katteejere så ofte undskylder sig med at de da også
bliver generet af hunde?

Katte er ofte en pestilens for folk der ikke har kat. Det er ikke
kattens skyld, for den gør jo som naturen byder den. Derimod er det de
forstokkede katteejeres skyld, som ikke vil forstå at andre kan føle
sig generet af deres elskede kæledyr.

Det drejer sig ikke kun om lort i sandkasser og blomsterbede og
fodspor på biler. Jeg har flere gange set en kat med en frø. Den
spiser dem ikke, men nøjes med at maltraktere dem. Jeg gætter på at
den bagefter bærer frøen hjem til sine ejere, som synes at det er åh
så kært.
Jeg mener at det i høj grad må være katteejerens ansvar at sørge for
at deres kæledyr ikke afliver fredede dyr.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Nette

Dato : 13-09-02 10:11

"Jens G" wrote
> Hvad har det med katte at gøre? Folk der føler sig generet af katte,
> har da ikke nødvendigvis hund!

Nej, men hunde kan faktisk også være et problem

>Jeg har flere gange set en kat med en frø. Den
> spiser dem ikke, men nøjes med at maltraktere dem.

Hvad er det galt i det? Det er da kattens natur??

> Jeg mener at det i høj grad må være katteejerens ansvar at sørge for
> at deres kæledyr ikke afliver fredede dyr.

Nu bliver det sjovt...Hvordan vil du lærer en kat, at den godt må røre mus,
men at den skal lade et fredet dyr være??

Nette

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 13-09-02 11:09

"Nette" <nette98get2net@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er det galt i det? Det er da kattens natur??

Hvad siger du så til denne?:
Det er min natur at drukne andres katte der kommer på min grund.

> Nu bliver det sjovt...Hvordan vil du lærer en kat, at den godt må røre
mus,
> men at den skal lade et fredet dyr være??

Det sjove, hvis det er sjovt, består vel egentlig i, at du ikke forstår
problemstillingen. Som jeg forstår dit svar skal katte have lov til at
opføre sig ,som om de er vilde i et ubeboet område, men det er jo ikke det
denne tråd drejer sig om. Så om igen og tænk dig bare om inden du svarer.

MVH
Ebbe

Fra : Nette

Dato : 14-09-02 03:22

"Ebbe Rasmussen" wrote

> Hvad siger du så til denne?:
> Det er min natur at drukne andres katte der kommer på min grund.

Det er kattens "job" at jage og lege med sit bytte. Dit job her i livet, er
ikke at drukne katte...

> mus,
> >
> Det sjove, hvis det er sjovt, består vel egentlig i, at du ikke forstår
> problemstillingen.

Jeg forstår udemærket problemstillingen. Men katte er ikke hunde, og de kan
ikke lære de samme ting.

>Som jeg forstår dit svar skal katte have lov til at
> opføre sig ,som om de er vilde i et ubeboet område, men det er jo ikke det
> denne tråd drejer sig om. Så om igen og tænk dig bare om inden du svarer.

Tilfældigvis er det ikke helt rigtigt.
Jeg har selv haft MANGE problemer med katte. Men jeg har også haft kat som
barn, og ved derfor, at man ikke kan lære katte, at der er nogle ting de må
røre udenfor og andre ting, de ikke må røre. I så fald skulle man rende
rundt lige efter katten hver dag i mange mange måneder, og det er jo
umuligt.
Den eneste mulighed ville være at holde katten indenfor, og eftersom katten
er en strejfer, så mener jeg, det ville være synd.

Nette

Fra : Jens G

Dato : 13-09-02 13:32

On Fri, 13 Sep 2002 11:11:23 +0200, "Nette"
<nette98get2net@hotmail.com> wrote:

>"Jens G" wrote
>
>Nej, men hunde kan faktisk også være et problem

Selvfølgelig kan de det, men det skal bare ikke bruges som
undskyldning for de problemer katte kan medføre.

>Hvad er det galt i det? Det er da kattens natur??

Personligt vil jeg hellere have frøer end katte i haven. At der er
andre der vil have katte, bør ikke være mit problem. De må så bare
finde en metode til at holde dem hjemme.

>Nu bliver det sjovt...Hvordan vil du lærer en kat, at den godt må røre mus,
>men at den skal lade et fredet dyr være??

Eftersom den ikke kan kære det, så må man holde dyret indespærret. Det
løser så samtidig de problemer der er med afføring i sandkasser. Og
sorgen der kommer den dag dyret bliver kørt over, slipper ejerne også
for.

Underligt at så mange katteejere ikke kan forstå at ikke alle deler
deres begejstring for dyret.

Fra : Nette

Dato : 14-09-02 03:27

"Jens G" wrote

> Selvfølgelig kan de det, men det skal bare ikke bruges som
> undskyldning for de problemer katte kan medføre.

Nej selvfølgelig ikke. Så længe man husker at feje for egen dør først

> Personligt vil jeg hellere have frøer end katte i haven. At der er
> andre der vil have katte, bør ikke være mit problem. De må så bare
> finde en metode til at holde dem hjemme.

Har du et forslag til hvordan katteejerne holder deres katte hjemme i deres
egne haver?

> [...]
> løser så samtidig de problemer der er med afføring i sandkasser. Og
> sorgen der kommer den dag dyret bliver kørt over, slipper ejerne også

Det mener jeg er dyreplageri. Kattens natur er at strejfe rundt, klatre i
træer, fange efter mus. Alle tre ting nogle ting, den skal bruge naturen
til.

Hvad ville du sige til, hvis du aldrig fik lov til at komme udenfor en dør?

> Underligt at så mange katteejere ikke kan forstå at ikke alle deler
> deres begejstring for dyret.

Sådan tror jeg også det er med alt muligt andet også. Om det så er børn,
hunde, musik, cykelister/bilister eller motorcyklen der drøner op og ned af
vejen.
Så måske er det ikke så underligt igen, at det også er sådan med
katteejere

Nette

Fra : Jens G

Dato : 14-09-02 07:30

On Sat, 14 Sep 2002 04:27:26 +0200, "Nette"
<nette98get2net@hotmail.com> wrote:

[...]
>Har du et forslag til hvordan katteejerne holder deres katte hjemme i deres
>egne haver?

Nej, og det må også være katteejerne selv som skal løse problemet.

>Det mener jeg er dyreplageri. Kattens natur er at strejfe rundt, klatre i
>træer, fange efter mus. Alle tre ting nogle ting, den skal bruge naturen
>til.

Hvis man ikke kan opfylde et dyrs behov i fangenskab uden at genere
andre, må man jo lade være med at have det. Anderledes er det vel
ikke?

>Hvad ville du sige til, hvis du aldrig fik lov til at komme udenfor en dør?

Jeg går da ikke rundt og skider i andre folks haver. Og hvis jeg
gjorde, og tilmed påstod at det var min natur, er jeg sikker på at jeg
nok skulle blive spærret inde

>Sådan tror jeg også det er med alt muligt andet også. Om det så er børn,
>hunde, musik, cykelister/bilister eller motorcyklen der drøner op og ned af
>vejen.

Nu er det katte det drejer sig om i denne tråd. Hvis alle gør som de
vil, uden at tage hensyn til andre, og med alle mulige eksempler som
undskyldning for hvorfor de skal have lov til det, ender det hele da i
et ragnarok.

>Så måske er det ikke så underligt igen, at det også er sådan med
>katteejere

Jo, forskellen er at katteejere bruger alle mulige undskyldninger for
ikke at gøre noget ved problemet.

Fra : Nette

Dato : 14-09-02 11:58

"Jens G" wrote

> Nej, og det må også være katteejerne selv som skal løse problemet.

Ja, men jeg tror desværre ikke at der er en løsning. Så havde de nok gjort
det. Ingen bryder sig vel om sure naboer...

> Hvis man ikke kan opfylde et dyrs behov i fangenskab uden at genere
> andre, må man jo lade være med at have det. Anderledes er det vel
> ikke?

Det vil man aldrig kunne. Langt de fleste hunde får ikke nok motion, mange
katte bliver holdt indendøre, fulge, der aldrig får sig en flyvetur osv.
Så skal man helt forbyde husdyr.

> Jeg går da ikke rundt og skider i andre folks haver. Og hvis jeg
> gjorde, og tilmed påstod at det var min natur, er jeg sikker på at jeg
> nok skulle blive spærret inde
Det er jeg også sikker op at du ville
Men nu er det heller ikke din natur at pisse dit territotium af og fange
mus.
( Ok, indrømmet, jeg ved ikke hvad du får din fritid til at gå med..)

> Nu er det katte det drejer sig om i denne tråd.

Ja, ganske vist er det katte det drejer sig om, men når man ser det i et
sanfujndsmæssigt perspektiv, så er det slet ikke så underligt endda. Det
mener jeg godt man kan, uden at man skyder folk noget i skoene for at
forsvare sig selv

>Hvis alle gør som de
> vil, uden at tage hensyn til andre, og med alle mulige eksempler som
> undskyldning for hvorfor de skal have lov til det, ender det hele da i
> et ragnarok.

Fuldstændig rigtig. Og der er mange der kunne lære at behandle andre
mennesker bedre.

> Jo, forskellen er at katteejere bruger alle mulige undskyldninger for
> ikke at gøre noget ved problemet.

Igen..jeg tror ikke de har nogen løsning. Og så længe det er tilladt at
holde kat i kvarteret, så har de vel retten på deres side?
Igen vil jeg så dog mene, at jeg tror det er de færreste der gør det for at
genere, og jeg tror det er de fleste katteejere, som får ballade med
naboerne, som faktisk er kede af den ballade.

Min tidligere nabo havde ikke mindre end tre katte. De yndede alle tre at
besørge vores græsplæne og faldunderlag ved gyngestativet, når de var
trængende. Det være sig både stort og småt. Jeg samlede alt lorten sammen, i
en kasse og sammen med en kort hilsen, satte jeg den ind foran naboens dør.
Hver gang undskyldte han mange gange og det endte med, at jeg fik ham til at
gå vores græsplæne efter hver formiddag, når vi alligevel var ude af huset.
Det hele hjalp dog, da vi fik net lagt over faldunderlaget og fik dækket
sandkassen til med et låg. Og så, lige i mente...begyndte vi at sprøjte vand
på kattene, når de kom ind til os. Efter et par måneder kom de aldrig, og
nej, det var ikke fordi de var blevet kørt over ude på hovedvejen

Nette

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-09-02 20:06

Jens G wrote:
> [...]

> har da ikke nødvendigvis hund!
> Underligt at katteejere så ofte undskylder sig med at de da også

Okay, hvis min underbo brokker sig over, at mine katte tramper i
gulvet, vil jeg absolut også føle mig kaldet til at lade en bemærkning
falde om deres utroligt støjende børn Men jeg forstår godt din pointe
- det er ingen undskyldning. Man kan heller ikke slippe for en
parkeringsbøde ved at hævde, at spritbilisme er meget værre. Men
man bør feje for egen dør først og er det en hundeejer med en meget
gøende hund, bør man måske nok være varsom med at brokke sig
over andres katte eller børn eller.....

> [...]
> kattens skyld, for den gør jo som naturen byder den. Derimod er det de
> forstokkede katteejeres skyld, som ikke vil forstå at andre kan føle

Ganske enig. Og det er faktisk også ganske belastende for andre
katteejere, altid at blive skulet til af en masse mennesker, fordi
fritløbende katte virkelig er en belastning for mange, der _ikke_ har
valgt at have kat. Efter min opfattelse er det ret arrogant af katteejere,
at pådutte andre mennesker deres kæledyr. Og ydermere er de ofte
enormt ansvarsfraskrivende og pipper om, at det er kattenes natur. Få
af dem ville dog lade deres lille Pipshans få sig en flyvetur udendørs,
fordi "det er hans natur" Måske skulle man lufte en flok
fugleedderkopper i katteejerens forhave og henholde sig til, "at det er
deres natur" - så måske budskabet trængte igennem ? *ss*

> [...]
> Jeg mener at det i høj grad må være katteejerens ansvar at sørge for
> at deres kæledyr ikke afliver fredede dyr.

Der er ingen tvivl om, at det _er_ katteejeren ansvar uanset hvad
katten så foretager sig når den er ude - og lad ikke nogen bilde dig
noget andet ind. I følge loven om mark- og vejfred, skal katten holdes
på egen grund.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-09-02 21:46

> fodspor på biler. Jeg har flere gange set en kat med en frø. Den
> spiser dem ikke, men nøjes med at maltraktere dem.

Kun en gang! Frøer udskiller et eller andet stof, så både hunde, katte og
andre dyr kun prøver en gang, at "lege" eller spise en sådan størrelse. Prøv
selv at røre ved den, og prøv så at få lugten af fingrene

Men uønskede katte er godt nok træls.

Mvh Maria

Fra : Jens G

Dato : 14-09-02 07:12

On Fri, 13 Sep 2002 22:46:09 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Kun en gang! Frøer udskiller et eller andet stof, så både hunde, katte og
>andre dyr kun prøver en gang, at "lege" eller spise en sådan størrelse. Prøv
>selv at røre ved den, og prøv så at få lugten af fingrene

Jeg har rørt ved masser af frøer, og aldrig observeret nogen lugt fra
dem. De er jo også føde for masser af dyr i naturen.
Tudser derimod, skal kattene nok holde sig fra.

>Men uønskede katte er godt nok træls.

Det er det, og eftersom katteejere tilsyneladende ikke er til at
påvirke, kommer det jo desværre til at gå ud over kattene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-02 08:10

wrote:

>Kun en gang! Frøer udskiller et eller andet stof, så både hunde, katte og
>andre dyr kun prøver en gang, at "lege" eller spise en sådan størrelse. Prøv
>selv at røre ved den, og prøv så at få lugten af fingrene

Jeg har da kendskab til mindst en hund som elsker at 'lege' med frøer.
Den tager den i munden og smider lidt rundt med den. Vores egne hunde
gjorde det også tit engang, men de er dog holdt op igen.

De kommer til at skumme så sjovt om munden når de har haft fat i sådan
en frø .-)

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Gert Espersen

Dato : 16-09-02 07:59

De har nok osse luret den den der med, at slikke på frøer og tudser, så
man bli'r vind og skæv.......

-Gert..

Fra : Steen Suder

Dato : 13-09-02 19:31

Klitte Egeberg wrote:
> [...]
> lære at "der bor en hund" og så ikke komme herind? Eller vil de bare vente

Hund hjælper ikke meget.
En stor, skummel hankat, derimod, dét virker som regel.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Nette

Dato : 11-09-02 23:59

"Klitte Egeberg" wrote
> [...]
>
> Jeg har prøvet at plante timian, fordi jeg havde hørt at katte ikke skulle
> kunne fordrage lugten. Men det er de fuldstændigt ligeglade med...

Hej Sandra.
Hvor stor er det legeareal?
Vi havde problemer med katte en overgang, men klarede det ved at købe et
"jordbærnet" i byggemarkedet, som vi rullede ud over "sandstedet", når vi
gik ind. Det var nemt at lige rulle til siden, når vi var der. Kattene sad
fast i det een gang og siden har de ikke gidet forsøge sig

Nette

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 12-09-02 00:03

> [...]
>
> Jeg har prøvet at plante timian, fordi jeg havde hørt at katte ikke skulle
> kunne fordrage lugten. Men det er de fuldstændigt ligeglade med...

Der er mange løsninger på dit problem. Her er 3 bud:
1. Køb en fotosensor (en af dem man bruger til udendørslys) sæt den op og
forbind den til en vandpumpe, med en slange og f.eks. en vippevander
tilsluttet. Når katten kommer starter pumpen. Kattene finder nok ud af at de
ikke er velkommne efter den slags behandling.

2. Plant nogle planter kattene ikke kan lide. Vi købte nogle i Bilka der hed
kattens skræk og plantede dem i vores køkkenhave og staudebede. Det løste
problemet, desværre virker den løsning kun så længe planten lever og da den
ikke kan tåle frost kan du nok selv regne ud hvor lang tid virkningen
holder.

3. Drys pebermyntepulver ud der hvor du ikke vil have katte. De kan ikke
lide lugten, det bruger vi i de bede vi ikke har plantet kattens skræk i (vi
har flis på flere bede så kattene var glade for deres nye store
toiletter...) Desværre skylles pulveret væk og behandlingen skal gentages
ugentligt indtil kattene endelig bliver væk. Du kan også købe noget "Gå væk
kat" men det lugter grimt, det gør pebermynte jo ikke.

Et lille råd:
Du kan købe noget pulver der forhindrer mider o.lign. min far bruger det til
hønsenes støvbad. Jeg ved ikke hvad det hedder, men han køber det på "korn
og fodderstoffen" Men om det egner sig til "sandkasser" ved jeg ikke....

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 12-09-02 20:39

Tak for alle dine råd..

Sandra

Fra : Gert Espersen

Dato : 12-09-02 08:21

Hrello

I wuld shoot ze little buggers.

au revoir

René

Fra : Hansii

Dato : 12-09-02 10:27

Hej Klitte,
Som Peter skrev er 'Plaf' helt afgjort den sikreste løsning ..... men der
findes andre effektive og ikke så støjende. Jeg har gennem flere år boet i
Japan hvor man havde en temmelig enkel løsning på et udpræget problem med
omstrejfende katte. Katten tager ingen skade af idéen, men bliver blot bange
for det de ikke kan se !!!
Løsningen: Du tager nogle af de her tomme 1½ liter engangs emballager fra
f.eks. kurvand, piller etiketten af og hælder ganske almindeligt vand i. Du
tager 2-3 stykker og holder dem sammen med f.eks. en elastik. Du sætter et
bundt hvert af de steder hvor du ved at kattene normalt kommer forbi, såsom
ved hushjørner, åbningerne i hegn m.v.. Når katten ser dette syn prøver den
at stille skarpt på dette 'fænomen'. Grundet spejlingen flaskerne imellem er
der intet at stille skarpt på, og deres øjne ser hver især en anderledes
form og lys end det andet øje, og når så katten begynder at bevæge hovedet
fra side til side for at hjælpe på fokuseringen ændrer lyset sig igen og
igen og igen. Reaktionen er utryghed og dens instinkt siger den derfor at
den skal liste af i en anden retning. Det virker i min have :)

Hilsen Hansii

Fra : Bent E.

Dato : 12-09-02 15:33

"Hansii" <BjarneBak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> den skal liste af i en anden retning. Det virker i min have :)

Det var godt nok smart.
En anden metode er en spand vand på katten, den kan ikke lide vand.
Eller hvad med en vandpistol, så går der li'som også lidt sport i det.
.

Mvh.
Bent E.

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 12-09-02 20:38

> [...]
> igen og igen. Reaktionen er utryghed og dens instinkt siger den derfor at
> den skal liste af i en anden retning. Det virker i min have :)

Tak for dit råd - det vil fluks blive afprøvet..

Sandra

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 12-09-02 20:41

Hej gruppe.

Mange tak for alle Jeres svar. Jeg har både fået noget at tænke på i forhold
til at få talt med mine naboer, men også en masse spændende råd, som jeg vil
gå i gang med at afprøve. Jeg skal nok melde tilbage i gruppen hvis der er
noget som virker! (altså bortset fra "plaf"

Sandra

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 12-09-02 21:17

Nu har vi været godt rundt om kattene - kan vi så ikke lige tage de
skidende hunde i samme omgang. Jeg har overvejet kanonslag, glasskår,
strømførende anordninger et par på kassen til ejeren eller
hævnskidning på vedkommendes trappe - men måske er der en mildere
metode inden jeg sk(r)ider til værket?
Kan man ikke sprøjte med et eller andet, så hunden skider ovre på
naboens fortov i stedet?

Lars

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-09-02 22:33

lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
> metode inden jeg sk(r)ider til værket?
> Kan man ikke sprøjte med et eller andet, så hunden skider ovre på

Vi boede for en del år siden i en ejendom hvor der i kælderen var en
vinhandel hvis ejer havde en hund. Den blev lukket ud i gården hvor den
sked den smukke brolægning til med sine høm-hømmer.

Vi startede med at sætte små papirsflag i høm-hømmerne. Det syntes
ejeren ikke var sjovt. Det udviklede sig lidt, og til sidst lagde jeg en
af høm-hømmerne på ejerens dørhåndtag til bagindgangen. Han havde
virkelig ingen humoristisk sans.

Da der i lejligheden under os så flyttede en ældre kvinde ind med en
endnu større køter, besluttede vi os efterhånden at flytte. Vi havde
forinden klaget til de lokale strømere fordi hunden gøede i et væk; et
halvt år efter ringede en politiassistent og talte meget bekymret om
denne klage (gad vide om han kendte den ældre kvinde?). Vi kunne
berolige ham med, at vi flyttede 14 dage efter, så han behøvede ikke
gøre noget ved vores klage.

Det kunne selvfølgelig være morsomt at navngive byen, vinhandleren, den
ældre kvinde og politiassistenten. Men det er efterhånden så længe
siden, og måske lever de og deres køtere ikke længere (bortset fra
politiassistenten, er jeg sikker på, han må have et nemt liv så dygtig
han var til at undgå ubehageligheder - forresten, gad vide om han også
havde hund?).

Konklusionen er vel at hundeejerne er endnu mere problematiske end deres
dumme kræ. Og dog, for vi har faktisk nogle bekendte som har hund, de er
søde og hensynsfulde og hunden velopdragen, så det kan altså lade sig
gøre. Gad vide hvor det så går galt for andre?

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Nette

Dato : 12-09-02 23:49

"Erik Olsen" wrote
> Vi startede med at sætte små papirsflag i høm-hømmerne. Det syntes
> ejeren ikke var sjovt.

Det har jeg også prøvet..med stor held. Hundeejeren, den eneste på vejen,
fattede til sidst meningen

Nette

Fra : Niels

Dato : 12-09-02 21:29

Klitte Egeberg wrote:
> [...]
>
> Jeg har prøvet at plante timian, fordi jeg havde hørt at katte ikke skulle
> kunne fordrage lugten. Men det er de fuldstændigt ligeglade med...

Jeg har hørt om en som fangede den formastelige kat, barberede den ene
side og skrev direkte på det bare skind, såfremt dette dyr viser sig på
min ejendom vil den blive aflivet. ( det blev vist ikke nødvendigt )

Du behøver jo ikke skrive afsender på

Mvh. Niels

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 13-09-02 18:45

[snip]
> Jeg har prøvet at plante timian, fordi jeg havde hørt at katte ikke skulle
> kunne fordrage lugten. Men det er de fuldstændigt ligeglade med...
>
> Hvad skal jeg dog gøre?

Jeg ville prøve at skifte gruset ud med træflis. Det er for det første meget
blødere for ungerne at lande i, og for det andet tror jeg ikke det er så
attraktivt for kattene. Sådan et 5 cm tykt lag i 3x4 m løber op i små 8
sække - ca. 200 kr.

Mvh
Michael.