Bøjning af træ
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 11-09-02 18:08

Hej på NGén :)
Måske kan jeg få hjælp her.....
Står og skal bøje en tynd træplade ( 5x100x1000mm) til en lukket ramme,
med cirka 10 cm. overlap til samlingen.
Er der lige et klogt hovede der har brugsanvisningen på det
Har kun hørt jeg måske skal dampe træet, men hvordan gør man, såén mere
præcist?
--
Mvh - Arne Lorenzen
http://www.spinnet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-09-02 22:27

Arne Lorenzen <aclonospam@mail.dk> skrev i en
> [...]
> Er der lige et klogt hovede der har brugsanvisningen på det
> Har kun hørt jeg måske skal dampe træet, men hvordan gør man, såén mere

Man dampkoger det en halv time, og der skal altså en del varme til. Når du
nu skriver tynd plade, fornemmer jeg laminatplade, og er det en sådan duer
metoden ikke, idet limen enten løsner for meget eller for lidt. Du kunne
lave det af finer med lim imellem, men så skal du have noget at klemme det
sammen i og give det faconen, og det bliver nok lidt bøvlet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 12-09-02 14:58

snip

> [...]
det
> sammen i og give det faconen, og det bliver nok lidt bøvlet.

Tak for svarene.
Nej, ikke laminat, jeg forestiller mig noget i bøg eller andet ensartet
vokset træ i de nævnte dimensioner
--
Mvh - Arne Lorenzen
mctws98 No.36 - fzs600

Fra : Jens Petersen

Dato : 11-09-02 22:37

On Wed, 11 Sep 2002 19:07:34 +0200, "Arne Lorenzen"
<aclonospam@mail.dk> wrote:

> [...]
>Er der lige et klogt hovede der har brugsanvisningen på det
>Har kun hørt jeg måske skal dampe træet, men hvordan gør man, såén mere

Dengang mit fædrende ophav legede bådebygger lagde han træet i et rør
med endeprop og slange til låget på en stor gryde med vand og en
kogeplade nedenunder, kan du følge mig?

Efter at være dampet i nogen tid tog han træet ud og satte det i spænd
(pas på, det kan godt virke lidt varmt når det lige er blevet dampet).

Det var vistnok lærketræ, ikke alt træ egner sig til dampbøjning.

--
Jens

Bad news. THESE are the good old days!