|
| Risiko ved forsendelse Fra : Henrik K. |
Dato : 11-09-02 16:27 |
|
Jeg har et spørgsmål til følgende scenarie:
En vare går i stykker, og forbrugeren aftaler med producenten, at produktet
skal sendes dertil til reparation. Producenten reparerer varen, og sender
varen retur til forbrugeren som en almindelig pakke.
Men pakken kommer aldrig frem - hvad så? Hvem bærer forsendelsesrisikoen?
Det kan jo næppe bevises, at pakken er afsendt med posten - og selvom det
kan, svarer postvæsenet vel næppe erstatning.
Tak.
Henrik
| |
Peter G C (11-09-2002)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 11-09-02 16:38 |
|
"Henrik K." <hku@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3d7f60c8$0$30472$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg har et spørgsmål til følgende scenarie:
>
> En vare går i stykker, og forbrugeren aftaler med producenten, at
produktet
> skal sendes dertil til reparation. Producenten reparerer varen, og sender
> varen retur til forbrugeren som en almindelig pakke.
>
> Men pakken kommer aldrig frem - hvad så? Hvem bærer forsendelsesrisikoen?
Afsenderen = producenten/sælger. Hvis jeg altså har forstået spørgsmålet
korrekt.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Keld Lergren Nielsen (11-09-2002)
| Kommentar Fra : Keld Lergren Nielsen |
Dato : 11-09-02 22:10 |
|
"Peter G C" skrev i news:alnnrb$kt$1@tux.netsite.dk
[klip]
> > Men pakken kommer aldrig frem - hvad så? Hvem bærer forsendelsesrisikoen?
>
> Afsenderen = producenten/sælger. Hvis jeg altså har forstået spørgsmålet
> korrekt.
Nej. I det øjeblik afsender (producenten/sælgeren) har afgivet
pakken til postbesørgelse, gælder postvæsents fragtføreransvar:
| Almindelige pakker, der er bortkommet eller beskadiget, eller
| hvis indhold helt eller delvist er gået tabt, erstattes med et beløb
| op til 4.000 kr. Erstatningsbeløbet reguleres hvert andet år med
| udviklingen i forbrugerprisindekset, næste gang den 1. januar 2004.
--
Med venlig hilsen
Keld Lergren Nielsen
"Det kan føre til de frygteligste ting, når folk, som ikke
er vant til det, tænker sig om."
| |
Peter G C (12-09-2002)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 12-09-02 07:13 |
|
"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:alobdi$2s1$1@news.cybercity.dk...
[klip]
> Nej. I det øjeblik afsender (producenten/sælgeren) har afgivet
> pakken til postbesørgelse, gælder postvæsents fragtføreransvar:
Nix - ikke mellem de to parter: køber og sælger.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Keld Lergren Nielsen (15-09-2002)
| Kommentar Fra : Keld Lergren Nielsen |
Dato : 15-09-02 22:44 |
|
"Peter G C" skrev i news:alpb40$b6p$1@tux.netsite.dk
> [klip]
> Nix - ikke mellem de to parter: køber og sælger.
Jo selvfølgelig har du ret hvad angår de to parters risiko, men
det fritager ikke postvæsnet for ansvar, i dette tilfælde overfor
sælger.
Jeg skulle nok have citeret hele nedenstående sætning i mit
svar.
> Men pakken kommer aldrig frem - hvad så? Hvem bærer
> forsendelsesrisikoen? Det kan jo næppe bevises, at pakken
> er afsendt med posten - og selvom det kan, svarer
> postvæsenet vel næppe erstatning.
I mine øjne gik spørgsmålet nemlig også på muligheden for at
få erstatning fra postvæsnet overhovedet.
--
Med venlig hilsen
Keld Lergren Nielsen
"Kunsten er at undgå at virkeligheden forstyrrer dine drømme".
| |
Dennis Lange (11-09-2002)
| Kommentar Fra : Dennis Lange |
Dato : 11-09-02 16:31 |
|
Henrik K. skrev:
> Det kan jo næppe bevises, at pakken er afsendt
> med posten - og selvom det kan, svarer postvæsenet vel næppe
> erstatning.
Ved afsendelse af pakke får man altid en kvittering med dertil hørende
track&trace-nummer. Ved hjælp af dette nummer kan man følge hvor pakken
befinder sig.
--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...
Tag et kig på http://kommunalbastards.org/oe/svtilre.html
-Leder du efter brugte fagbøger? Kig på www.pensum.dk eller
www.books4sale.dk
| |
|
|