Risiko ved forsendelse
Fra : Henrik K.

Dato : 11-09-02 16:27

Jeg har et spørgsmål til følgende scenarie:

En vare går i stykker, og forbrugeren aftaler med producenten, at produktet
skal sendes dertil til reparation. Producenten reparerer varen, og sender
varen retur til forbrugeren som en almindelig pakke.

Men pakken kommer aldrig frem - hvad så? Hvem bærer forsendelsesrisikoen?
Det kan jo næppe bevises, at pakken er afsendt med posten - og selvom det
kan, svarer postvæsenet vel næppe erstatning.

Tak.

Henrik

Fra : Peter G C

Dato : 11-09-02 16:38

"Henrik K." <hku@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> varen retur til forbrugeren som en almindelig pakke.
>
> Men pakken kommer aldrig frem - hvad så? Hvem bærer forsendelsesrisikoen?

Afsenderen = producenten/sælger. Hvis jeg altså har forstået spørgsmålet
korrekt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 11-09-02 22:10

"Peter G C" skrev i news:alnnrb$kt$1@tux.netsite.dk

[klip]

> Afsenderen = producenten/sælger. Hvis jeg altså har forstået spørgsmålet
> korrekt.

Nej. I det øjeblik afsender (producenten/sælgeren) har afgivet
pakken til postbesørgelse, gælder postvæsents fragtføreransvar:

| Almindelige pakker, der er bortkommet eller beskadiget, eller
| hvis indhold helt eller delvist er gået tabt, erstattes med et beløb
| op til 4.000 kr. Erstatningsbeløbet reguleres hvert andet år med
| udviklingen i forbrugerprisindekset, næste gang den 1. januar 2004.

Keld Lergren Nielsen
"Det kan føre til de frygteligste ting, når folk, som ikke
er vant til det, tænker sig om."

Fra : Peter G C

Dato : 12-09-02 07:13

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:alobdi$2s1$1@news.cybercity.dk...

[klip]

> Nej. I det øjeblik afsender (producenten/sælgeren) har afgivet
> pakken til postbesørgelse, gælder postvæsents fragtføreransvar:

Nix - ikke mellem de to parter: køber og sælger.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 15-09-02 22:44

"Peter G C" skrev i news:alpb40$b6p$1@tux.netsite.dk
> [klip]
> Nix - ikke mellem de to parter: køber og sælger.

Jo selvfølgelig har du ret hvad angår de to parters risiko, men
det fritager ikke postvæsnet for ansvar, i dette tilfælde overfor
sælger.

Jeg skulle nok have citeret hele nedenstående sætning i mit
svar.

> Men pakken kommer aldrig frem - hvad så? Hvem bærer
> forsendelsesrisikoen? Det kan jo næppe bevises, at pakken
> er afsendt med posten - og selvom det kan, svarer
> postvæsenet vel næppe erstatning.

I mine øjne gik spørgsmålet nemlig også på muligheden for at
få erstatning fra postvæsnet overhovedet.
Keld Lergren Nielsen

"Kunsten er at undgå at virkeligheden forstyrrer dine drømme".

Fra : Dennis Lange

Dato : 11-09-02 16:31

Henrik K. skrev:
> Det kan jo næppe bevises, at pakken er afsendt
> med posten - og selvom det kan, svarer postvæsenet vel næppe
> erstatning.

Ved afsendelse af pakke får man altid en kvittering med dertil hørende
track&trace-nummer. Ved hjælp af dette nummer kan man følge hvor pakken
befinder sig.

--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...