Chimera genvejstaster
Fra : Jonas Voss

Dato : 11-09-02 16:44

Jeg er meget glad for Chimera, og den er lige kommet i version 0.5.
Desværre har de i denne version, ligesom tidligere, lavet
genvejstasterne for frem/tilbage samt tab frem/ tab tilbage om til at
ligge på ævle+[, ] samt ævle+{, } respektivt, som er meget besværlige
at tilgå med et dansk keyboard.

Ved at besøge deres mailingliste, fandt jeg frem til en måde hvormed
man kunne ændre tastaturgenvejene for frem og tilbage til ævle+pil
venstre og ævle+pil højre.

Det gjorde man ved at skrive følgende i terminal.app:

[voss@zaphod]% defaults write org.mozilla.navigator
NSUserKeyEquivalents '{"Back" ="@\UF702"; "Forward" = "@\UF703";}'

Det fungerer perfekt!

Nu ville jeg gerne ændre tastaturgenvejene for at gå fra en tab til en
anden, og jeg har derfor brug for at finde ud af hvordan man definerer
de forskellige taster ligesom i det ovenstående, hvor ævle+pil til venstre
= @\UF702.

Er der nogen her der kender til at en oversigt over de forskellige
koder for tasterne?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-09-02 16:59

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Det fungerer perfekt!

Det gør det ja, men da jeg lavede cut 'n paste af din linie gav det fejl
indtil jeg fandt ud af at der var et "linieskift" midt i linien, som
ikke skulle være der.

Hvor er det dog dejligt at få "æble + <-" og "æble + ->" tilbage. Tak
for tippet.

Martin

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-09-02 17:09

On Wed, 11 Sep 2002 17:59:20 +0200, Martin <mb@talent.dk> wrote:

> Hvor er det dog dejligt at få "æble + <-" og "æble + ->" tilbage. Tak
> for tippet.

Ja, det er nemlig rigtig dejligt, men det kunne også være rigtig
dejligt, at få genvejene fra tab til tab tilbage (den var
ævle+shift+pil venstre eller højre).

Jeg tror har fået afkodet dele af den streng der definerer genvejen:

@\UF702

Jeg vil umiddelbart tro, at @\ repræsenterer ævle, og at UF702 er
nummeret på piletasten, men jeg kan ikke hitte ud af hvilket
charactersæt det mener. Er det mon UTF?

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-09-02 18:02

On Wed, 11 Sep 2002 17:43:48 +0200, Jonas <usenet@verture.net> wrote:

> Nu ville jeg gerne ændre tastaturgenvejene for at gå fra en tab til en
> anden.

Opfølgning:

Jeg har nu formået, at skifte min "Previous Tab" genvej til at være
ævle+æ ved at skrive følgende i terminal.app (skal skrives på én
linie):

% defaults write org.mozilla.navigator NSUserKeyEquivalents '{"Back"
="@\UF702"; "Forward" ="@\UF703"; "Previous Tab" ="@\U00e6"; "Next
Tab" ="@\U00f8";}'

@\U00e6 = æ , @\u00f8 = ø iflg. <http://czyborra.com/utf/>

Desværre vil den ikke skifte min next tab til at være ævle+ø, som
ovenstående eller skulle definere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-09-02 23:53

On Wed. d. 11 Sep. 2002 kl. 15:43 GMT, Jonas wrote:

> Det gjorde man ved at skrive følgende i terminal.app:
>
> [voss@zaphod]% defaults write org.mozilla.navigator
> NSUserKeyEquivalents '{"Back" ="@\UF702"; "Forward" = "@\UF703";}'
>
> Det fungerer perfekt!

taxa... Så kan vi andre endelig få lidt glæde af din optagelse på IT
højskolen

NB. Jeg har lige et par spørgsmål: I hvilket bibliotek bør man befinde
sig? og huskes ændringerne?

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-09-02 01:24

On Thu, 12 Sep 2002 00:53:20 +0200, Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> taxa... Så kan vi andre endelig få lidt glæde af din optagelse på IT
> højskolen

Ja, nogle ville måske mene det var på tide? (:

Mac har mere synlighed på IT-C end jeg havde forventet:

+   To af mine forelæsere fremviser deres PowerPoint-præsentationer
   fra deres egen TiBook.

+   De har et lækkert Mac-lab (hvilket får det til at lyde som om dem
   der sidder derinde er en del af et forsøg) med Quicksilver G4'ere
   med 1Gb RAM og 21" Apple Studio Display.

+   Jeg er naturligvis allerede blevet fin ven med husets mac-sysadm.
   Han nikkede genkendende til min nyindkøbte t-shirt
   (<http://www.errorwear.com/huge-macbomb.html>) til fredagsbaren i
   sidste uge.

+   Jeg har selvsagt også gjort mit for at sprede kendskabet til OS'et
   via på min "hjemmeside" på IT-højskolen
   <http://www.it-c.dk/~jcv/>.

+   Ydermere har jeg prøvet at starte en flame war om nyhedslæsere på
   IT-C interne mac NG. Der er kommet ét svar...på en uge.

Ellers består maskinparken af PIII'ere med dualboot i Win2k og
RødHætte. Det er rart med et sted der omfavner OS-diversitet.

> NB. Jeg har lige et par spørgsmål: I hvilket bibliotek bør man befinde
> sig?

Mener du om man skal navigere til et bestemt bibliotek før man
indtaster linien? I så fald er svaret, at jeg gjorde det med fødderne
solidt plantet i min home-mappe. Man kan, for sikkerhedens
skyld, lige taste cd i terminalen før man gør det. Så er man sikker på
man er "hjemme".

> og huskes ændringerne?

Linien skriver til filen 'org.mozilla.navigator.plist' der ligger i
~/Library/Preferences, og ja, ændringerne huskes.

Fra : Christian Bech

Dato : 14-09-02 21:30

Jonas Voss <usenet@verture.net> skrev:

>Ja, nogle ville måske mene det var på tide? (:
>
>Mac har mere synlighed på IT-C end jeg havde forventet:
>
>+   To af mine forelæsere fremviser deres PowerPoint-præsentationer
>   fra deres egen TiBook.

Hvem af dem? Jeg kender et par stykker derovre. Hvilken af deres
uddannelser tager du?
--
Christian

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-09-02 11:32

On Sat, 14 Sep 2002 22:30:28 +0200, Christian <bechd@mac.com> wrote:

> Hvem af dem? Jeg kender et par stykker derovre. Hvilken af deres
> uddannelser tager du?

Klaus Bruun Jensen fra film- og medievidenskab, KUA, og John Paulin,
lederen af den linie jeg læser; design, kommunikation og medier.

Flinke fyre begge to, og Paulin er vist garvet macbruger. Han kører i
hvert fald OS X, mens Bruun Jensen er på OS 9 vognen.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Anders Krøyer

Dato : 12-09-02 12:45

In article <kbonla.dn.ln@wintermute.verture.net>,
Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Jeg er meget glad for Chimera,

Samme her.

> [...]
> venstre og ævle+pil højre.
>
> Det gjorde man ved at skrive følgende i terminal.app:

Øhh jeg har lige prøvet men havde ikke held med det som jeg ser andre
har, 'command not found'.

Hvad kan jeg have gjordt galt ? , jeg regner ikke med at man skal være
su, da det ikke fremgår af kommandoen du skrev.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-09-02 13:18

On Thu, 12 Sep 2002 13:44:40 +0200, Anders <bassballs@mac.com> wrote:

> Øhh jeg har lige prøvet men havde ikke held med det som jeg ser andre
> har, 'command not found'.

Mystisk.

> Hvad kan jeg have gjordt galt ? , jeg regner ikke med at man skal være
> su, da det ikke fremgår af kommandoen du skrev.

Stod du i din home-mappe da du udførte kommandoen? Jeg er ikke sikker
på at man skal, men det gjorde jeg.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Anders Krøyer

Dato : 12-09-02 14:06

In article <alq0lg$2n1o$1@ID-112111.news.dfncis.de>,
Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Stod du i din home-mappe da du udførte kommandoen? Jeg er ikke sikker
> på at man skal, men det gjorde jeg.

Det gjorde jeg (det er vist også der at terminalen starter op pr default)

Jeg copy/pastede din kommando over fra gruppen her, Den delte sig i to
og der kom strax mange linier text frem med options osv. og sidste
halvdel i bunden. sådan her

[pc028] anders% defaults write org.mozilla.navigator
Command line utility to manipulate user defaults.
Syntax: defaults [-currentHost | -host <hostname>] <subcommand>

Subcommands are:
read
read <domain>
read <domain> <key>
read-type <domain> <key>
write <domain> '<domain_rep>'
rename <domain> <old_key> <new_key>
delete <domain>
delete <domain> <key>
domains
find <word>
help

<domain> is ( <domain_name> | -app <application_name> | -globalDomain)
<value> is <value_string>
or -<type> <typed_value>
or -array[-add] <value1> <value2> ...
or -dict[-add] <key1> <value1> <key2> <value2> ...
NSUserKeyEquivalents '{"Back" ="@\UF702"; "Forward" =
"@\UF703";}'[pc028] anders% NSUserKeyEquivalents '{"Back" ="@\UF702";
"Forward" = "@\UF703";}'

Dette kommer frem efter jeg trykkede enter

NSUserKeyEquivalents: Command not found.
[pc028] anders%

Hilsen Anders

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-09-02 15:09

On Thu, 12 Sep 2002 15:05:50 +0200, Anders <bassballs@mac.com> wrote:

> Jeg copy/pastede din kommando over fra gruppen her, Den delte sig i to
> og der kom strax mange linier text frem med options osv. og sidste
> halvdel i bunden.

Du skal sørge for at det bliver skrevet på én, og kun én linie. Det
nemmeste er vel at copy/paste fra mit indlæg og smide det over i en
editor, hvor du med sikkerhed kan fjerne de linieskift som din (eller
min) newsreader sætter ind når den bryder teksten.

Prøv det.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Anders Krøyer

Dato : 12-09-02 15:20

> [...]
> editor, hvor du med sikkerhed kan fjerne de linieskift som din (eller
> min) newsreader sætter ind når den bryder teksten.

Succes, ja der er jo lidt at lære endnu mht. unix, tak og hvilken
lettelse at browse på sædvanlig vis igen.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Jesper

Dato : 15-09-02 09:09

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Det gjorde man ved at skrive følgende i terminal.app:

> [...]

Sorry, jeg kan ikke få det til at fungere!
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-09-02 11:35

On Sun, 15 Sep 2002 10:09:01 +0200, Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> Sorry, jeg kan ikke få det til at fungere!

Kan det skyldes jeg er på 10.1.5, og du er på Jagwire?

Eller,

har du forsøgt dig med at smide teksten fra mit indlæg ind i en
teksteditor og fjerne alle linieskift, og derefter skrive kommandoen?
Kan muligivis hjælpe på sagen.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jesper

Dato : 15-09-02 11:38

> [...]

> har du forsøgt dig med at smide teksten fra mit indlæg ind i en
> teksteditor og fjerne alle linieskift, og derefter skrive kommandoen?

Jeg er på Jagwire og jeg har klippet og klistret direkte ind i
terminalen.

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-09-02 20:06