Forventet rente på pensionsopsparinger
Fra : Karsten Hjerl

Dato : 11-09-02 15:44

Hej alle.

Er der nogen, der har et bud på, hvad det vil være realistisk at regne med i
gennemsnitlig årlig rente på en kapitalpension, hvis vi går 20-30 år frem i
tiden?

Fra : Knud Thomsen

Dato : 11-09-02 16:30

"Karsten Hjerl" <karsthjerl@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennemsnitlig årlig rente på en kapitalpension, hvis vi går 20-30 år frem

Det vil være 100% umuligt at svare på - kunne man det ville det være nemt at
blive rig.

Som udgangspunkt kan man sige at du skal op på mindst det en 30 årig
obligation vil give dig - hvis ikke du tror du kan komme over det niveau,
skal du straks lægge din opsparing i sådanne obligationer, som så vil give
den pålydende rente indtil de bliver udtrukket til kurs 100 - det vil i
praksis sige ca 6% må være dit minimumsforventning.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Karsten Hjerl

Dato : 11-09-02 16:31

"Knud Thomsen" <091255@iname.com> wrote in message
> Det vil være 100% umuligt at svare på - kunne man det ville det være nemt
at
> blive rig.

Alle ved, at renten er umuligt at forudsige, men derfor laver man alligevel
prognoser for både væskt, rente og inflation...

> [...]
> den pålydende rente indtil de bliver udtrukket til kurs 100 - det vil i
> praksis sige ca 6% må være dit minimumsforventning.

Ok.

Det, jeg i virkeligheden gerne vil have, er et bud på rentespæpndet mellem
renten på 1-årige obligationer og på kapitalpensioner. Gerne historiske tal.

Er det noget, du har?

Fra : Knud Thomsen

Dato : 11-09-02 17:31

> Det, jeg i virkeligheden gerne vil have, er et bud på rentespæpndet mellem
> renten på 1-årige obligationer og på kapitalpensioner. Gerne historiske
tal.

Hvad angår renten på 1-årige må den kunne findes f.eks. hos Fondsbørsen
eller i en kreditforening. Det er derimod helt umuligt at sige noget om
kapitalpensionens forrentning, da den er personafhængig, hvis du selv
placerer midlerne eller puljeafhængig, hvis pensionsselskabet gør det.
Medmindre naturligvis du har den stående i kontanter, for så kan du jo bare
spørge dit selskab om rentesatsen periode for periode.

Jeg kan undre mig lidt over, hvad du vil med 1 årige obligationer, hvis du
vil binde dig i 30 år. 1 årige er da det dårligst forrentede.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-09-02 19:33

Karsten Hjerl wrote:

> Alle ved, at renten er umuligt at forudsige, men derfor laver man alligevel
> prognoser for både væskt, rente og inflation...

Ja prognoser, det er forskelligt fra sikre forudsigelser.

> Det, jeg i virkeligheden gerne vil have, er et bud på rentespæpndet mellem
> renten på 1-årige obligationer og på kapitalpensioner. Gerne historiske tal.

Det er faktisk ganske irrelevant, det du spørger om.
Kapitalpensioner har ingen rente, kun en skatteforskel, afhængig af
din opsparingsperiode og udbetalingstidspunkt.

Og dine historiske data er behæftet med et voldsomt inflationsaftryk,
især hvis du går mere end tyve år tilbage, - før 1980.

Men ellers er jeg meget enig med Knud, og dog supplerende,
set over tilpassede 10 - 20 års perioder giver aktier (index), som gns mere
end obligationer, og mere jo længere periode,
men valg af enkeltaktier kan helt ødelægge det billede.

Men hvorfor bruger du ikke skattesystemet til at give dig en reserve ?
Med ratepension har fradrag i topskat, og i værste fald betaler du
topskat ved udbetaling, men har skattesystemet ændret sig, får du et
bedre udbytte, og det er da nogle %,

men efter at have analyseret vores pensionsberegningsprogram, er den
akkumulerede rente vigtigst, derefter fradrag - beskatning.

Men dit relevante sammenlignsgrundlag er 20 års obligatiner, aktieindex
og inflationen 4 år før.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Poul Christensen

Dato : 11-09-02 20:17

> Det, jeg i virkeligheden gerne vil have, er et bud på rentespæpndet mellem
> renten på 1-årige obligationer og på kapitalpensioner. Gerne historiske tal.

Et indskud på pensionsordninger - båd kapital- og ratepensioner - i
pengeinstitutter kan placeres på mange måder: som et kontant indestående, som
indskud i pengeinstituttespuljeordninger med din egen vægtfordeling mellem
forskellige typer obligationer og forskellige typer aktier, til køb af
forskellige typer investeringsforeningsbeviser og til individuelle depoter, hvor
du helt selv (næsten) bestemmer hvilke værdipapirer der skal investeres i.

På denne baggrund giver dit spørgsmål ingen mening.

Husk at det løbende afkast af opsparingen beskattes med 15 pct.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-09-02 21:22

Poul Christensen wrote:

> På denne baggrund giver dit spørgsmål ingen mening.

enig.

> Husk at det løbende afkast af opsparingen beskattes med 15 pct.

Ikke enig, mener det er mere, svjh er det 35%

Fra : Poul Christensen

Dato : 12-09-02 08:44

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message news:<3D7FA5F6.ADF45BB5@FJERNpost1.tele.dk>...

> enig.

> Ikke enig, mener det er mere, svjh er det 35%

15 pct. efter pensionsafkastbeskatningslovens § 2 (Revisormanualen '02.2 p 93)

Med venlig hilsen
Poul Christensen
poulc@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-09-02 18:46

Poul Christensen wrote:

> 15 pct. efter pensionsafkastbeskatningslovens § 2 (Revisormanualen '02.2 p 93)

Opdater, venligst, hurtigst muligt