Problem med makroer/VBA i Word
Fra : Henrik Hougaard

Dato : 11-09-02 13:22

Et lille problem:

1) Jeg har et standardbrev, der styres af en række makroer. Når disse er
udført og brevet skal gemmes ønsker jeg, at makroerne i brevet slettes
forinden, således at der gemmes et dokument uden indlejrede makroen. Det er
sikkert noget med: delete for hver makro i makro objektet, men jeg kan ikke
helt finde løsningen. Er der evt. en slet alle makroer funktion.

2) Jeg skal bruge en let tilgang til fanebladet Autotekst, der er under
menuen Funktioner, Autokorrektur. Min tanke var bare at lave et ny menupunkt
(simpelhent ved at tilpasse den nuværende menu). Men når jeg gør dette
kommer kun fanebladet Autokorrektur og altså ikke Autotekst. Har så forsøgt
af kalde det ved brug af en makro, men hvordan kalder man et menupunkt med
en makro, og hvilket ID/navn har dette menupunkt (hvor kan man se det).

Gode forslag ?

Henrik Hougaard

Fra : Mads

Dato : 11-09-02 14:12

"Henrik Hougaard" <fam.hougaard@nospam.stofanet.dk> wrote in message
> Et lille problem:
Der er nu to

> [...]
ikke
> helt finde løsningen. Er der evt. en slet alle makroer funktion.

Jeg undrer mig over hvorfor du ikke placerer makroerne i en skabelon som
brevene så bruger. Men du har nok en grund til at placere makroerne direkte
i dokumentet.
Jeg har kigget lidt på det og har endnu ikke fundet ud af at slette moduler,
men det kan nok godt lade sig gøre.
Følgende makro sletter alle makroer i det project makroen er placeret

Sub RemoveVBA()
Dim i As Integer
With Application.VBE.ActiveVBProject
For i = 1 To .VBComponents.Count
.VBComponents(i).CodeModule.DeleteLines 1,
..VBComponents(i).CodeModule.CountOfLines
Next i
End With
End Sub

> [...]
> en makro, og hvilket ID/navn har dette menupunkt (hvor kan man se det).

W2000 har en indbygget toolbar med navnet AutoText (den engelske udgave jeg
bruger ihvertfald). Den har en knap der fungerer som du ønsker. Kopier den
til de toolbarer du ønsker.

> Gode forslag ?
Det må du bedømme. Nu er de givet.

Mvh Mads

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 11-09-02 14:50

Din løsning til at slette makroer fungerer fint, jeg har dog også et par
Forms i samme project, der skal slettes. Men det løser nu nok alligevel helt
årsagen til at jeg vil slette dem:

a) når en bruger gemmer dokumentet (efter standardbrevet er skrevet) får han
en meddelelse om, at han har ændret et signeret object.... og at signaturen
er frasorteret. Dette er for så vidt også OK bortset fra generende ved at få
meddelelsen. Grunden til at jeg har givet projektet en digital signatur, er
for at undgå makro advarslen ved åbning af dokumentet (jeg vil ikke sætte
sikkerheden i Word til lav!).

b) vi sender til tider de skrevne "standardbreve" som email til vore kunder,
og det er ikke hensigtsmæssigt, at de får en makroadvarsel (Dokumentet
indeholder makro ... ), når de åbner det.

Men jeg kan de godt se, at jeg måske skulle overveje at lægge makroerne i en
skabelon, hvorved jeg nok helt løser mine problemer. Jeg har bare ikke helt
styr på, hvordan sammenhængen så vil blive til skabelonen. Idag
autoexekveres en række makroer, når dokumentet åbnes (en Document Open
procedure). Makroerne formatterer og guider brugeren igennem brevet (laver
bl.a. opslag i flad tekstfil og indsætter modtagers navn m.v., indsætter
dato, laver emnelinie, laver underskrifter osv.)

Hvis alt dette ligger i en skabelon, hvordan baserer jeg så nye
standardbreve på denne. Jeg forestiller mig brugere han en genvej på
skrivebordet (som idag). Det vil sikkert også kræve tilretning af makroene
da de "arbejder" på det aktuelle dokument (eller vil det, der er jo ikke
andre indlæst?)

Jeg har i forvejen idag et par skabelon filen som indlæses og sætter nogle
hjælpe-menuer op i menubjælken.

Vedr. dit tip om autoteksten - ja så var det jo også bare det jeg ledte
efter. Havde faktisk været inde på det samme, men ikke set at knappen i
autotekst menuen var løsningen.

Henrik Hougaard

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 12-09-02 07:03

> Jeg undrer mig over hvorfor du ikke placerer makroerne i en skabelon som
> brevene så bruger. Men du har nok en grund til at placere makroerne
direkte
> i dokumentet.

Har nu det liggende som en skabelon i stedet. Jeg går ud fra, at denne
(dot-filen) blot skal åbnes, for at lave et dokument skabt ud fra
skabelonen. Det skrevne brev gemmer brugeren så, men nu kommer så det
mystiske - når han vil lukke Word kommer den igen og spørger, om brevet skal
gemmes - uden der er lavet ændringer i det. Og hvorfor så nu det?

Henrik

Fra : Mads

Dato : 12-09-02 10:27

> direkte
>
> Har nu det liggende som en skabelon i stedet. Jeg går ud fra, at denne
> (dot-filen) blot skal åbnes, for at lave et dokument skabt ud fra
Dot filen skal ikke som sådan åbnes. Hvis der bruges File -> New bliver der
automatisk lavet et nyt dokument baseret på skabelonen. Det samme sker når
der vælges New i popUp menuen i explorer.

> [...]
skal
> gemmes - uden der er lavet ændringer i det. Og hvorfor så nu det?

Det lyder underligt. Det er ikke ændringer i skabelonen der spørges til?

Mvh Mads

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 12-09-02 19:55

> [...]
> automatisk lavet et nyt dokument baseret på skabelonen. Det samme sker når
> der vælges New i popUp menuen i explorer.

Men jeg har flere skabeloner (forskellige typer af standardbreve). Tænker du
ikke på skabeloner placeret i c:\windows\application data... \start. F.eks.
normal.dot.

Hvordan får jeg så dem "åbnet" hvis man ikke skal åbne .dot filen - word
laver et nyt dokument baseret på skabelonen, når .dot filen åbnes.

> skal
>
> Det lyder underligt. Det er ikke ændringer i skabelonen der spørges til?

Nej, men jeg har andre skabeloner, hvor det ikke sker. Jeg må lige undersøge
det nærmere, hvorfor Word tror der er sket ændringer.

mvh

Henrik

Fra : Jan Kronsell

Dato : 12-09-02 22:56

Hej Henrik

> Nej, men jeg har andre skabeloner, hvor det ikke sker. Jeg må lige
undersøge
> det nærmere, hvorfor Word tror der er sket ændringer.

Indeholder skabelonen felter som opdateres? Fx dato eller andre automatiske
opdateringer. Så kan disse være årsag til at den spørger om at gemme.

Jan

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 13-09-02 09:08

> Indeholder skabelonen felter som opdateres? Fx dato eller andre
automatiske
> opdateringer. Så kan disse være årsag til at den spørger om at gemme.

Det var lige netop det, der var problemet. Jeg havde et datofelt i
dokumentet. Nu har jeg ladet datoen placere i en variabel, som så skrives i
dokumentet - og problemet er løst.

Tak!

Henrik