knivslipning ??
Fra : Flemming Aagaard

Dato : 11-09-02 12:11

Hej Ng.
Jeg har lige fået en dejlig jagtdolk mrk. Buck 692 Buckcote.
På denne model er der kun slebet "æg" fra den ene side.
min gamle spejderdolk har jeg slebet i mange år med en medium slibesten fra
det lokale byggemarked. Men denne nye kniv fortjener vel noget bedre. Derfor
er mit ?
Skal jeg investere i nye slibesten F.eks. Arkansas eller et Lansky set.
Jeg har ligeledes svært ved at se hvordan jeg sliber kniven når jeg kun må
slibe på den ene side. Vil der ikke altid komme lidt "skæg" på modsatte
side??
med venlig jægerhilsen
Flemming Aagaard

--
flemmingaa@mail1.stofanet.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-09-02 12:57

Hej

Jeg har et lansky sæt og det kan kun varmt anbefales.
Hvad er formålet med at din buck kun er slebet på den ene side ?? Jeg vil
mene at hvis du skal skærpe den vil du få grater, på den side af æggen du
ikke sliber og det er selv med de fineste sten i sættet, du kan muligvis
meget forsigtigt tage dem med den fineste sten manuelt (uden at spænde
kniven op)

Mvh
Martin Sørensen
www.danhunters.dk

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 11-09-02 13:36

Jeg har aldrig kunnet finde ud af at slibe knive - jeg må være motorisk
hæmmet på en eller anden måde

- d.v.s. lige indtil jeg købet et Lansky sæt. Den første kniv jeg sleb med
sættet var en gammel billig sløv spejde dolk, der ikke har være skarp siden
den forlod forretningen for snart 30 år siden. Da jeg var færdig kunne jeg
barbere mig med den på arme og ben. Den metode bruger jeg nu til at finde
ud af om jeg er færdig med at slibe - på alt fra jagt- til køkkenknive. Nu
ved jeg endelig hvordan det skal være når man skærer med en skarp kniv i en
tomat!

Jeg har ingen interesser i forbindelse med min reklame for Lansky - jeg er
bare så dybt benovet over at jeg efter 40 somre nu også kan slibe en kniv
så den er skarp - rigtigt skarp.

Jeg tror ikke der vil blive grater ved brug af Lansky, da slibestenen altid
føre ind mod ægen.

Mvh Steen

Flemming Aagaard <flemmingaa@mail1.stofanet.dk> wrote in article

Fra : Fisker

Dato : 11-09-02 15:34

Flemming Aagaard skrev i
> [...]
> set. Jeg har ligeledes svært ved at se hvordan jeg sliber kniven når
> jeg kun må slibe på den ene side. Vil der ikke altid komme lidt

Jeg kan ikke helt forestille min hvordan det er at den kun er slebet på den
ene side, er det som at stemmejern der er fladt på den ene side?
Hvis det er tilfeldet er det vigtigt at den flade side er helt plan og
spejlblank. Man må ikke forsøge at fremskynde processen ved at holde lidt på
skrå og tage lidt af kanten. Det opnås ved at slibe på en plan sten. Start
bare med en af de billige fra byggemarkedet som kun bruges til at planslibe
på. Derefter en finere sten evt. en af de lyserøde (siliconesten?), de kan
polere så du kan spejle dig i det. Jeg bruger petroleum når jeg sliber,
nogen foretrækker vand så de ikke skal igennem en oliefilm først.
Den skrå side kan med fordel slibes med et lansky sæt, så holder man den
samme vinkel hele tiden.
--
Per, Odense

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 11-09-02 21:14

Tak for jeres svar.
Jeg er blevet lidt klogere.Det ser ud til at jeg skal have et lansky
slibesæt, det laves også i en "diamant" udgave til slibning af ekstra hårde
kniv blade.
Jeg har fundet lidt på nettet om buckcote knive. Desværre fandt jeg også ud
af at priserne i u.s.a er ca. det halve af herhjemme ak ja.
http://shop.store.yahoo.com/bestknives/buckcote.html
med jægerhilsen
Flemming Aagaard

Fra : Permoje

Dato : 14-09-02 13:02

Hej

Hvor finder jeg lige sådanne knive slibesæt "LANSKY"

Og hvad koster det ???

Mvh. Permoje

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 15-09-02 09:55

hej Permoje
Lansky laver flere sæt det billigste koster i Dk. ca 540.-kr med tre sten og
de laver et med fem sten til ca. 800.-kr de købes i alle større jagt og
lystfiske forretninger.
venlig hilsen
F.Aagaard

Fra : Ole

Dato : 16-09-02 20:41

> Hej
>
> Hvor finder jeg lige sådanne knive slibesæt "LANSKY"
>
> Og hvad koster det ???
>
> Mvh. Permoje

Hos nedenstående forhandler i Odense sælges det billigste sæt til 395,-
inkl. moms

http://www.luna5.dk

mvh Ole