Ventilationsafkast gennem eksisterende sko~
Fra : Erik Rudbeck

Dato : 11-09-02 11:53

Vi har et hus med stråtag, og har brug for at komme ud med tre
ventilationsrør (Emhætte, tumbler og aftræk fra badeværelser).
Tækkemanden siger at ventilationshætter kun kan placeres i tagets rygning,
og det vil vi gerne undgå af visuelle årsager.
Imidlertid går der to murede skorstene op gennem rygningen, hvoraf kun den
ene er i drift. Begge skorstene er med isokern.

Jeg kunne ønske mig at føre ventilationsrør op gennem den ubrugte skorsten,
og lade dem slutte lige under skorstenens overkant, så de ikke er synlige
fra tærræn.
Aftræksrørerne skal velsagtens afsluttes med en hætte, så det ikke regner
ned i systemet. Enten en fælles hætte for alle tre rør, eller en hætte på
hver.
10 cm nede i skorstenen kunne man så støbe omkring rørerne og etablere dræn
for regn- og kondensvand ud gennem siden på skorstenen. Arrangementet vil
selvfølgelig kræve at isokern elementerene fiskes op af skorstenen en meters
penge ned.

Er der nogen der har kommentarer til en sådan løsning. Er den lovlig?, er
den effektiv?, er der alternativer?
Eneste alternativ jeg kan se er at føre ventilationsrørerne ned i skunken og
køre dem ud henne i gavlen i stedet.

Aftræk fra emhætte og tumbler går i dag ud gennem facaden, men vi ville
gerne have dem væk, da det er lige ved terrassen, og det støjer!
Desuden skal det ikke dufte af tørretumbler, der hvor jeg står og griller!

Hilsen
Erik Rudbeck
--
Clean-up my address before replying by mail

Fra : Hansii

Dato : 11-09-02 13:30

Skorstenen er din helt alene, og der er kun regler at følge sålænge den skal
bruges til det den var tiltænkt, nemlig som 'skorsten'. Alt andet er
skorstenfejeren nemlig ligeglad med.

/Hansii