Classic ude
Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-02 11:51

Jeg har netop set på dagens TidBits at fra 2003-01-01 vil der ikke mere
blive produceret maskiner der er i stand til at boote i Classic:

The other noteworthy announcement from Apple is that starting

in January of 2003, all new Macs will boot only into Mac OS X.

Older applications will remain accessible via the Classic

environment. The announcement is no surprise - we've all known

the day was coming when new Macs would cease to be able to boot

into Mac OS 9 - so if you were thinking about buying a new Mac

and need the capability to boot into Mac OS 9, you might want

to buy something in the next few months. [ACE]

<http://www.apple.com/pr/library/2002/sep/10macosx.html>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-09-02 13:16

Per Rønne <per.ronne@post.cypercity.dk> wrote:

> Jeg har netop set på dagens TidBits at fra 2003-01-01 vil der ikke mere
> blive produceret maskiner der er i stand til at boote i Classic:

Læser du ikke det forkert.

> [...]
> and need the capability to boot into Mac OS 9, you might want
> to buy something in the next few months. [ACE]

Der står, at nye versioner ikke vil kunne boote i Mac OS 9, men kun i
Classic. Altså gennem Mac OS 10.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-09-02 15:29

Preben Bødker Nielsen <spam1@os.dk> wrote:

> Læser du ikke det forkert.

Næh. De vil ikke kunne boote i non-X systemer. Kaldet Classic.

> Der står, at nye versioner ikke vil kunne boote i Mac OS 9, men kun i
> Classic. Altså gennem Mac OS 10.

Ja, man skal gennem 10. Man kan ikke gå direkte til 9.x men skal gå
gennem X.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-09-02 15:58

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Næh. De vil ikke kunne boote i non-X systemer. Kaldet Classic.

Classic er faktisk Apples betegnelse for afvikling af Mac OS 9 software
under OS X.

> Ja, man skal gennem 10. Man kan ikke gå direkte til 9.x men skal gå
> gennem X.

Som netop er Classic.
Citat fra dit eget citat:

Fra : Jan Jonasen

Dato : 11-09-02 17:56

In article <1ficuya.1ctb6ak1v559jwN%spam1@os.dk>, =?ISO-8859-1?Q?
Preben_B=F8dker_Nielsen?= (spam1@os.dk) wrote:
> Som netop er Classic.
> Citat fra dit eget citat:
> "Older applications will remain accessible via the Classic environment"

Hvordan tror du det er tungest at køre ikke-native applikationer: OS X med
classic eller OS 9?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-09-02 19:13

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hvordan tror du det er tungest at køre ikke-native applikationer: OS X med
> classic eller OS 9?

Og det er i øvrigt heller ikke alle gamle applikationer der /kan/ køre
under OS X - jeg kender dog kun til VPC før 5.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-09-02 19:33

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Næh. De vil ikke kunne boote i non-X systemer. Kaldet Classic.

Hvad saa med Linux? Tror du virkelig Apple laver et non-X-filter?

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-09-02 20:37

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hvad saa med Linux? Tror du virkelig Apple laver et non-X-filter?

Nej, grunden er at så kan specielt Apple men også tredieparts udviklere
af fremtidig hardware slippe for at skulle understøtte to forskellige
OS'er.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-09-02 06:00

> Nej, grunden er at så kan specielt Apple men også tredieparts udviklere
> af fremtidig hardware slippe for at skulle understøtte to forskellige
> OS'er.

Og så længe jeg kan bruge de applikationer jeg bruger i Classic under X,
så kan jeg være ligeglad. I øvrigt har min gamle 6100 kørt som min
hovedmaskine i 7 år [og kører stadig udmærket som 8 år gammel], så mon
ikke min nye G4/867 holder mindst lige så længe?

Folk der bruger non-X applikationer kan vel bare fortsætte med at bruge
deres gamle maskiner.

Fra : Jesper

Dato : 12-09-02 00:05

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hvad saa med Linux? Tror du virkelig Apple laver et non-X-filter?
>
> -j

Apple udvikler næppe et non-X-filter, de udvikler bare ny hardware og
opdaterer ikke OS 9 længere, så mister den ny hardware sin OS 9
kompatibilitet, det sker helt automatisk.

Linuxudviklere kan fortætte med at lave Mac hardware kompatible
versioner af deres operativsystem.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-09-02 00:15

On Wed. d. 11 Sep. 2002 kl. 18:33 GMT, Janus wrote:

> Hvad saa med Linux?

intet poblem sålænge at Apple hardware er veldokumenteret og der
fortsat bruges OF

Tror du virkelig Apple laver et non-X-filter?

nej, de holder blot op med at opdatere Mac OS 9's rom-i-ram, hvilket
betyder at fremtidig hardware ikke vil kunne boote Mac OS 9

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-09-02 00:10

On Wed. d. 11 Sep. 2002 kl. 14:28 GMT, Per wrote:

> Ja, man skal gennem 10. Man kan ikke gå direkte til 9.x men skal gå
> gennem X.

Netop Classic = Mac OS X's Mac OS 9 VM

Classic er /ikke/ Mac OS 9 direkte på hardware, den slags hedder,
rigtigt gættet, Mac OS 9

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-09-02 06:00

> Classic er /ikke/ Mac OS 9 direkte på hardware, den slags hedder,
> rigtigt gættet, Mac OS 9

Jeg brugte i mangel af bedre ord »Classic« til at betegne præ-X udgaver
af MacOS. Ikke MacOS 9.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-02 07:07

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Classic er /ikke/ Mac OS 9 direkte på hardware, den slags hedder,
> rigtigt gættet, Mac OS 9

Ud fra hvad jeg har set, er det en OS 9 med specielle drivere som kan
snakke med den omgivende OS X. Alene det at den skal boote for at
kunne koere, synes jeg er ret sigende :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn