ang luftskruer på gammel Suzuki.
Fra : Jens Holm

Dato : 11-09-02 11:15

Hej NG
Er der mon nogen der har erfaringer med indstilling af ovennævnte på min
gamle suzuki GS550? Den har CV karburatorer

Mikuni siger 1 1/2 omg ud, Suzuki siger 3 1/2 omg ud.
Samtidig er der et sted påGS resources en der påpeger, at blandingen bliver
federe, jo længere skruerne er ude, i modsætning til den normale opfattelse.
Confused? Well I am.. Erder nogen der ved noget??

Min cykel er nu kommet så langt, at den kan køre. Men kan kun tage fuld gas
når den ikke er under belastning, og kun et par sekunder, så sløjer den af.
Membranerne er OK. Der er nye o-ringe overalt i carb'sene, tænding og
ventiler er ok. Svømmerstand er checket. Ka' det evt. være nåleventilerne??

Her den 11. sept. er det præcis et år siden jeg købte den. Set i det lys er
det selvfølgelig fuldstændig uden betydning, men alligevel en smule
trættende.

De venligste hilsner Jens H.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-09-02 12:04

> Er der mon nogen der har erfaringer med indstilling af ovennævnte på min
> gamle suzuki GS550? Den har CV karburatorer
> Mikuni siger 1 1/2 omg ud, Suzuki siger 3 1/2 omg ud.

Du skal nok gå efter Suzukis anbefaling, men det er stadig kun en ca. værdi.
Manualen til min Seca siger 2½ omdr. ud, men den passer bedst med 4 omdr.
ude.

Armand har flere gange beskrevet hvordan luftskruerne indstilles, prøv at
søge efter det her i gruppen.

> [...]
opfattelse.
> Confused? Well I am.. Erder nogen der ved noget??

Jeg ved ihvertfald at på min Seca bliver blandingen federe, når skruerne
skrues ud, så det er nok ikke usandsynligt at det også er sådan på din. Mine
karburatorer er Mikuni BS34.

> [...]
> Membranerne er OK. Der er nye o-ringe overalt i carb'sene, tænding og
> ventiler er ok. Svømmerstand er checket. Ka' det evt. være

Hvis svømmerstanden er iorden, så burde ventilerne også være det. Hvis de
ikke lukker ordentligt, så vil benzinstanden nemlig stige til over mål.

> Her den 11. sept. er det præcis et år siden jeg købte den. Set i det lys
er
> det selvfølgelig fuldstændig uden betydning, men alligevel en smule
> trættende.

Min Seca gik også i stykker ca. et år efter jeg købte den, og den er stadig
ikke iorden efter 2 måneders bøvl.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 15-09-02 14:23

Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en

> Armand har flere gange beskrevet hvordan luftskruerne indstilles, prøv
> at søge efter det her i gruppen.

Link:

--

Armand.

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 11-09-02 13:29

"Jens Holm" <hodi@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
opfattelse.
> Confused? Well I am.. Erder nogen der ved noget??

Kunne det ikke tænkes at mikune siger 1½ omgang ud, og Suzuki siger 3 gang ½
omgang?? Bare en tanke

mvh Tommy Fer

Fra : Mogens O. Jørgesen

Dato : 11-09-02 21:00

Amatører....

Karburatorene på en gs 550 (ligesom næsten alle 4taktere) har IKKE
luftskruer, men BLANDESKRUER, dvs at man blander benzin og luft. skruer man
skruen ud bliver blandingen federe.
Luftskruer sidder oftest på 2taktere og her er det luftmængden man justere
dvs at blandingen bliver magerer når skruen skrues ud!

Som hovedregl kan man sige at sidder skruen før midten, her mener jeg
gasspjældet, er der tale om en luftskrue.
sidder den efter midten er der både luft og bensin og så er det en
blandeskrue!

Blandingen af disse har kun noget at sige i tomgang. man kan justere den ved
at give moteren fuld gas og hurtigt lukke af. falder motorens omdr. til
tomgang er blandingen ok.
falder motorens omdr. under tomgang for at stige lidt efter er blandingen
for fed! er den alt for fed går motoer i stå!
Er motoren lang tid om at falde til tomgang er blandingen for mager...
Knalder motoren ved motorbremsning er blandingen også for mager.
går den i stå op mod kryds eller når man tager koblingen og lukker af for
gassen et stykke tid, er blandingen for fed.

Fordi disse blandeskruer KUN har noget at sige i tomgang og ved meget lidt
gas er det ikke det der er dit problem. men derimod dine hoveddyser,
eftersom der er dem der bestemmer blandingen ved fuld gas.
jeg mener du skal tro på suzuki, selvom det kun er vejledene, for at få den
bedste (det er ikke altid fabrikken indstiller dem mest effektiv af hensyn
til miljøkrav) skal du få dem CO testet. CO %en skal ligge på 3-5%... mens
lamda værdien som kan måles samtidig skal ligge på så tæt på 1 som muligt
for mest effekt.

har du uoriginal udstødning på? luftfilter? std. dyser?
find først ud af hvor store dyserne SKAL være, overvej så om de evt skal
være størrere end std, hvis der f.eks. er mont. KN filter, el. lign. mere
åbne udstødninger.

Ellers prøv et værksted de ved som regl hvad de har med at gøre... de er jo
proffessionelle ik´....

Mugge
MZ ETZ250 1985 "Jeg er glad for den! MZ rules!"
Suzuki GSF 600 Bandit 1998 "Desværre ikke råd til en 1200 på lærlingeløn"

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 12-09-02 06:30

"Mogens O. Jørgesen" <mcbite@hot(NOSPAM)mail.com> skrev i en meddelelse
> Amatører....

Du lyder muggen mugge?

> Mugge
> MZ ETZ250 1985 "Jeg er glad for den! MZ rules!"
> Suzuki GSF 600 Bandit 1998 "Desværre ikke råd til en 1200 på lærlingeløn"

Hvis du har råd til at køre på værksted med din mc for at justere
pilotskruen, så har du sq også råd til en bandit 1200.....

/ Fer

Fra : Mogens O. Jørgesen

Dato : 12-09-02 16:30

Næe før jeg ved hvordan man gør.. Og jeg har det rigtige værktøj...

Mugge

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 12-09-02 20:39

"Mogens O. Jørgesen" <mcbite@hot(NOSPAM)mail.com> skrev i en meddelelse
> Næe før jeg ved hvordan man gør.. Og jeg har det rigtige værktøj...
>
> Mugge

Fedt, du har en skruetrækker!!!! WOW....... *PLONK*

/ Fer

Fra : Jens Holm

Dato : 13-09-02 09:48

Jens Holm <hodi@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d7f13be$0$136$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Mikuni siger 1 1/2 omg ud, Suzuki siger 3 1/2 omg ud.
> Samtidig er der et sted påGS resources en der påpeger, at blandingen

Luftfilter er originalt og dyserne ér std. Der er monteret en marshall 4-1
udstødning.

Ellers en god indføring i karburatorens indtillinger tak for det!

-Og så lige en kommentar i al fredsommelighed. Ja fa'me er jeg da amatør.en
stor del af glæden ved MC'en er da også at lære at forstå den, restaurere og
reparere den. Problemerne og deres løsning.

De venligste hilsner
Jens Holm,
foruden GS'eren også indehaver af en sølvgrå og orange MZ TS250 RATfighter
med anderøv, tilbagerykkede fodhvilere, down-for-up gearskifte, skivebremse,
speedometer fra en Skoda, osv.

Og jeg er enig MZ er en fed maskine

Fra : Mogens O. Jørgesen

Dato : 13-09-02 16:42

Når der er monteret en anden udstødning er det muligt den skal have størrer
dyser, det lyder lidt sådan.... du kan jo prøve at se om den går bedere
eller dåligere ved fuld gas med choker. går den bedre skal der større dyse
i.

Og undskyld jeg kaldte dig amatør... det var jeg jo selvfølig også selv
dengang jeg startede med at skrue i motorcykler...

Mugge
MZ ETZ 250 1985
Suzuki Bandit 600