vægttab - ingen fremgang!
Fra : Thomas E

Dato : 11-09-02 10:33

Lever i et solidt kalorieunderskud. Har fortalt min historie før herinde
hvor jeg har tabt 35kg ved cykling og kostomlægning. Mit problem er, at
vægten står bomstille selvom jeg ofte vejer min mad og beregner kalorierne
for hver dag. Træner faktisk hver dag så jeg forstår det ikke. Har stadig
store deller jeg ikke kan få bugt med.
Jeg mistænker kroppen for at have vænnet sig til de få kalorier jeg giver
den.
Der skulle jo gerne komme et resultat ud af at være så seriøs omkring det
som jeg er. De første 20-30kg smuttede lige af. Forstår ikke der ikke sker
mere. Mit spørgsmål lyder : Skal jeg prøve at spise meget et par gange om
ugen for at "snyde" stofskiftet til at komme igang?

Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-02 10:50

Thomas E wrote:

> Lever i et solidt kalorieunderskud.

Problem!

> Har fortalt min historie før herinde
> hvor jeg har tabt 35kg ved cykling og kostomlægning.

Tillykke med det. Godt kørt, høhøhø (griner lidt af min egen vittighed)

> Mit problem er, at
> vægten står bomstille selvom jeg ofte vejer min mad og beregner kalorierne
> for hver dag.

Hvordan er kalorierne fordelt på fedt, proteiner og kulhydrater. Hvad
med vitaminer, mineraler?

> Træner faktisk hver dag så jeg forstår det ikke. Har stadig
> store deller jeg ikke kan få bugt med.

Du skal regne med, at det ikke kun er vægtnålen du skal kigge på.
Når man træner meget opbygges der muskler. Muskler fylder mindre end
fedt, men vejer tilgengæld mere.

Du kan faktisk have tabt dig et par centimenter omkring det område du
har problemet, da musklerne ind under fedtlaget er blevet opbygget.
Tilgengæld sker der så ikke noget med vægten, da muskler jo vejer mere
end fedt.

> Jeg mistænker kroppen for at have vænnet sig til de få kalorier jeg giver
> den.

Ja. Jeg ved ikke hvad din kost består af, men mon ikke at den af
"forkerte" kalorier.

Det alene, at man har et kalorieunderskud dvs. at du indtager mindre end
du forbrænder burde som udgangspunkt give et vægttab. Derudover skal man
også have højnet forbrændningen.

Hvis man har længervarende underskud af "forkerte" kalorier, så
indstiller kroppen sig på en slags sultestrejke med de resultat, at
forbrændningen sættes på et vågeblus.
Det betyder så, at du godt nok har et kalorieunderskud, men kroppen
håndterer dette underskud, så du reelt ikke forbrænder de deller du
gerne vil af med.

> [...]
> mere. Mit spørgsmål lyder : Skal jeg prøve at spise meget et par gange om
> ugen for at "snyde" stofskiftet til at komme igang?

Du kan ikke snyde stofskiftet (det indretter sig præcis efter din kost
og din motion). Du kan påvirke det ved at spise det rigtige mad.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Thomas E

Dato : 11-09-02 12:16

Problem!

> Tillykke med det. Godt kørt, høhøhø (griner lidt af min egen vittighed)

Du burde være komiker :0)

> Hvordan er kalorierne fordelt på fedt, proteiner og kulhydrater. Hvad
> med vitaminer, mineraler?

I starten af min kur bestod det primært af gryn, pasta og brød samt magert
kød og læssevis af grønt.
Nu har jeg skåret betydeligt ned på kylhydraterne i håb om at det kunne
hjælpe. Har givet lidt, men vægten står stille igen.

følg selv min logbog:
http://www.motion-online.dk/fora/index.php?act=ST&f=12&t=3602&s=8ac2bccd07e9
b43c6731bf1bdb911d2d

(husk at få hele linket med)

Her kan du eksempler på hvad jeg spiser. Der fremgår også, at jeg i forrige
uge spiste to poser vingummi. Hmm..
Men bedøm selv. Fatter ikke jeg ikke taber mig mere.

> [...]
> har problemet, da musklerne ind under fedtlaget er blevet opbygget.
> Tilgengæld sker der så ikke noget med vægten, da muskler jo vejer mere

Korrekt, dette har jeg også observeret, men disse mål rundt på kroppen står
også på de samme tal.

> [...]
> >
> Du kan ikke snyde stofskiftet (det indretter sig præcis efter din kost
> og din motion). Du kan påvirke det ved at spise det rigtige mad.

Synes jeg jo også jeg gør. Forsøger at undgå fed mad, slik og alkohol.
ellers spser jeg en del proteiner og masser af grøntsager og frugt.

Fra : Katrine

Dato : 11-09-02 12:49

"Thomas E" <eriksen_tour@hotmail.com> wrote in message

<SNIP en masse om hans kur/omlægning>

Nu må du endelig ikke tro, at jeg mener du skal gøre som følgende eksempel.
Læs endelig hele posten!

En af mine gode venner synes også han var for tyk. Så han gik på en kur.
Hveranden dag åd han som et svin (kald en spade for en spade, ikke?) og de
andre dage levede han af en smule brød til morgen og kaffe for resten. Sådan
levede han i ca. 2 måneder - kiloene raslede af ham. Da han så begyndte at
spise "normalt" igen (Han spiste njagtig som før "kuren" - masser af
flødesovs, chips og cola) kunne han ikke tage på. Hans stofskifte var gået
helt grasat, og han blev ved med at tabe sig i fire måneder efter. En
overgang var han (seriøst!) ikke mere en skind og ben.

Min pointe er, at man GODT kan snyde ens stofskifte. Jeg tror du ville have
godt af at variere dit energiindtag, så du ikke konstat ligger med et meget
stort energiunderskud. Prøv at regne på uge-basis i stedet og lav gerne
nogle dage, hvor du er langt under - og dage, hvor du er langt over. Så tror
*jeg* dit stofskifte igen vil arbejde som du ønsker det.

Mange hilsner
Katrine
- Der forresten ikke ved en skid, så ret mig gerne -

Fra : Thomas E

Dato : 11-09-02 14:17

> [...]
tror
> *jeg* dit stofskifte igen vil arbejde som du ønsker det.

Er snart villig til at prøve alt. Har til forskel fra f.x andre
familimedlemmer overholdt min kostplan slavisk.
Men ville da være lykkelig for at grovæde et par dage. Kan nemlig nemt gå
nogle dage på 1200-1400 kcal og træne samtidig

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 12-09-02 08:03

"Thomas E" <eriksen_tour@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Thomas E

> [...]
> Men ville da være lykkelig for at grovæde et par dage. Kan
nemlig nemt gå
> nogle dage på 1200-1400 kcal og træne samtidig

Prøv fodzoneterapi, hvis dit stofskifte( hormonerne) er i ubalance
eller din skjoldbruskkirtel er blevet lidt " doven" kan man sætte
fut i systemet med tryk de rigtige steder.

Vil du vide mere, så mail mig direkte - så skal jeg forsøge at
anvise dig kilder til selvhjælp.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)