Chili peberfrugt
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 11-09-02 00:34

Kære gruppe

Jeg er rimelig ny, hvad angår drivhus - men det er lykkedes mig at
frembringe nogle særdeles smukke og meget stærke chilifrugter. Nu tænkte jeg
at lave nogle glas med olie eller æddikelage med disse frugter (3
forskellige chilier og 2 slags peber).. men hvordan skal jeg lave lagen ?? -
Jeg vil godt have at olien skal kunne bruges i madlavning og helst skal
frugterne beholde deres smukke farver.. og kan man evt. komme tomater med i
sådanne glas ? kan nogen give et godt råd ?

På forhånd tak..

Thomas

Fra : ram2

Dato : 11-09-02 01:39

"Thomas Jørgensen" skrev d. 11-09-02 00:34 dette indlæg :
> [...]
med i
> sådanne glas ? kan nogen give et godt råd ?

Hej Thomas - Her har du lidt fra en gl. sag på "kandu"

Mvh Ram2

hej boldt
Du laver en lage af vand , eddike i forholdet ca. 2-1.smid 1 spsk
korianderfrø , en håndfuld skrællede hvidløg, laurbærblade etc.
så kommer Du sukker i så du syntes .
vasker chilierne gundigt og stik dem 2-3 gange med en gaffel ( så lagen
kan trænge ind)
Kog lagen op og kog 2-3 kilo af de chilier du kan lide i og kog dem med
et par minutter.
Hæld det hele op i rengjorte glas og lad det stå og trække i mindst 2-3
uger.
Jeg laver disse flere gange om året til stor henrykkelse i familien
mvh og god fornøjelse
mcloud

Prøv eventuelt www.capsicum.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : trooper

Dato : 12-09-02 14:09

Du kan lave en simpel men utrolig lækker og velsmagende olie til brug i
primert italienske retter.
Det er ikke en jeg har set i en opskrift så du må bare stole på mine
smagsløg:) Men den er nu også så simpel så det er ikke flere timers arbejde
der går i vasken hvis den ikke falder i god jord.

Du tager ca.50cl GOD jomfru oliven olie og skærer 1-2 chilipebere over på
midten, 2-3 fed hvidløg som de er. Så drukner du bare hvidløgen og chilien i
olien i en passende flaske. Lad det trække et par dage... og det er klar til
brug i salat, kødsovs, på ristet brød med tomatskiver og friske basillikum
blade(en meget lækker forret) m.m.m..

Held og lykke.

PS. Afhængig af hvilken chili du bruger, og selvfølgelig hvor meget, kan
denne olie blive MEGET stærk, så tænk over doseringen eller start med ½-1
chili pr. 50cl.

PSS. Den holder sig ikke så lang tid, som "ren" olie ville.(kan ikke lige gi
et bud på max holdbarhed, da det er meget længe siden jeg lavede en sidst og
ikke rigtig kan huske det)