Opstart af virksomhed - hvordan dælen?
Fra : D.Jensen

Dato : 10-09-02 23:05

Hejsa,

Jeg har den lille nisse inde i maven, der prikker til mig nogle gange om
dagen og siger: "start nu for dig selv!! Kom nuuu....".

Jeg arbejder i dag som softwareudvikler/konsulent, har masser af god
uddannelse, kurser, certificeringer, og mener bestemt jeg kan begå mig
blandt de fleste i faget. Kan begå mig blandt kunder uden at savle, bøvse,
pille næse.

Min situation er at jeg er 30 år gammel, familiefar, gældtynget til op over
begge ører (studiegæld, hus, bil m.v.). Jeg er gift.

Jeg er naturligvis villig til at knokle (gør det i forvejen, men synes,
belønningen er for ringe), men da jeg ikke lige har reserver (cash) til at
opsige min stilling i morgen for at følge nissemandens opfordring, søger jeg
hermed Eders råd og vejledning.

Hvordan tager jeg fat? Efter min bedste overbevisning skal jeg bruge penge
nok til at kunne overleve uden større ordrer i nogle måneder (op til et
halvt år), der skal bruges penge til markedsføring, inventar, papirvarer,
hardware og så naturligvis min egen løn. Plus alt det løse, jeg ikke er klar
over endnu....

Jeg har kigget på muligheden for vækstkaution til opstart af
iværksættervirksomhed. Men hvordan fungerer det i praksis? Jeg forstår at
vækstfonden kautionerer for 2/3 af det lånte beløb. Betyder det at
Vækstfonden betaler 200.000 af min gæld hvis mit firma vælter, og at jeg så
selv kun står med et efterslæb på kr. 100.000 ? Jeg forstår at banken nok
gerne vil låne mig den kautionerede del af beløbet, men hvordan narrer
jeg dem til at låne mig "mine egne" 100.000 ? Huset er købt for kun et år
siden, bilen er splinterny, og jeg har ingen opsparing. What dælen do I do?

Mit mål er at kunne følge nissens opfordring uden at bringe familiens
økonomiske fremtid i overhængende fare.
Alle råd, ideer m.v. er meget velkomne.

mvh
D.Jensen
"30% tryghedsnarkoman / 70% iværksætter-wannabe / 100% indstillet på at
knokle"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-09-02 23:46

D.Jensen wrote:

> Mit mål er at kunne følge nissens opfordring uden at bringe familiens
> økonomiske fremtid i overhængende fare.

Ud fra din beskrivelse vil jeg sige: Det kan du ikke. Det er både dumt
og farligt at starte som selvstændig uden kapital (lånte penge tæller
ikke). Selv hvis du havde en supergod ide til et yderst salgsbart
produkt ville det være farligt, men det lyder ikke umiddelbart til, at
du har den ide - tværtimod lyder det lidt luftigt. Jeg kan have
misforstået dig, og i så fald beklager jeg.

Jeg har selv gået rundt med en iværksætter i maven, så jeg kender
udmærket følelsen - jeg kender desværre også følgerne af at give efter
uden at have den nødvendige viden/ide/opsparing. Den viden man skal
bruge som selvstændig er ikke nødvendigvis den samme som man har fået i
et fast ansættelsesforhold eller via diverse kurser og certificeringer.
Og alle ideer virker gennemtænkte og gode, når man går rundt med en
iværksætter i maven. Det er først bagefter, man kan se, at det ikke
nødvendigvis var tilfældet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-09-02 16:41

On Wed, 11 Sep 2002 00:05:15 +0200, "D.Jensen" <nej@nej.nej> wrote:

>Jeg har den lille nisse inde i maven, der prikker til mig nogle gange om
>dagen og siger: "start nu for dig selv!! Kom nuuu....".

Indenfor bus branchen (og vistnok også alle andre vognmandsbrancher)
er der lov krav om en bestået eksamen, typisk med et forudgående
kursus, hvor man lære meget om det at være selvstændig, jura,
skatteforhold osv.
Mon ikke der findes et sådant kursus bare mere generalt?

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 40% Onsdag, 20% Torsdag, og 5% Fredag.

Fra : Kay Larsen

Dato : 21-09-02 16:00

Jamen, så gør det da, for fanden.
Eller erkend, at du er en mus.

--
regards@kaylarsen.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : ab

Dato : 04-10-02 09:14

Hej

Jeg tillader mig at komme med et par forslag direkte til dig, da tråden i
NG´en er noget gammelt.

Jeg har selv startet et firma op for ca. 20 år siden - først af nødvendighed
p.g.a. en "fritids-omsætning", der var blevet så stor at jeg ikke turde
blive ved uden MOMS / regnskab. Det har så udviklet sig siden - for på det
seneste at blive lukket, da jeg ikke kunne få nok ud af det til at kvitte
lønindtægten.

Der hvor jeg vil hen er, at du behøver vel ikke at slippe din nuværende
situation inden du finder ud af, om dit nye tiltag kan bære - eller har du
ikke mulighed / eller kan det ikke lade sig gøre, at starte op i det små ?

MVH ab