Opstart af virksomhed - minimering af risi~
Fra : D.Jensen

Dato : 10-09-02 23:06

Hejsa,

Jeg har den lille nisse inde i maven, der prikker til mig nogle gange om
dagen og siger: "start nu for dig selv!! Kom nuuu....".

Jeg arbejder i dag som softwareudvikler/konsulent, har masser af god
uddannelse, kurser, certificeringer, og mener bestemt jeg kan begå mig
blandt de fleste i faget. Kan begå mig blandt kunder uden at savle, bøvse,
pille næse.

Min situation er at jeg er 30 år gammel, familiefar, gældtynget til op over
begge ører (studiegæld, hus, bil m.v.). Jeg er gift.

Jeg er naturligvis villig til at knokle (gør det i forvejen, men synes,
belønningen er for ringe), men da jeg ikke lige har reserver (cash) til at
opsige min stilling i morgen for at følge nissemandens opfordring, søger jeg
hermed Eders råd og vejledning.

Hvordan tager jeg fat? Efter min bedste overbevisning skal jeg bruge penge
nok til at kunne overleve uden større ordrer i nogle måneder (op til et
halvt år), der skal bruges penge til markedsføring, inventar, papirvarer,
hardware og så naturligvis min egen løn. Plus alt det løse, jeg ikke er klar
over endnu....

Jeg har kigget på muligheden for vækstkaution til opstart af
iværksættervirksomhed. Men hvordan fungerer det i praksis? Jeg forstår at
vækstfonden kautionerer for 2/3 af det lånte beløb. Betyder det at
Vækstfonden betaler 200.000 af min gæld hvis mit firma vælter, og at jeg så
selv kun står med et efterslæb på kr. 100.000 ? Jeg forstår at banken nok
gerne vil låne mig den kautionerede del af beløbet, men hvordan narrer
jeg dem til at låne mig "mine egne" 100.000 ? Huset er købt for kun et år
siden, bilen er splinterny, og jeg har ingen opsparing. What dælen do I do?

Mit mål er at kunne følge nissens opfordring uden at bringe familiens
økonomiske fremtid i overhængende fare.
Alle råd, ideer m.v. er meget velkomne.

mvh
D.Jensen
"30% tryghedsnarkoman / 70% iværksætter-wannabe / 100% indstillet på at
knokle"

Fra : Elmo Jensen

Dato : 11-09-02 07:01

I indlæg <allqbp$l6j$1@news.cybercity.dk>,
skrev nej@nej.nej .....

[....]
> Alle råd, ideer m.v. er meget velkomne.

Nu ved jeg ikke hvordan din eventuelle ansættelseskontrakt lyder og om dit
nuværende job har noget med det at gøre som du ønsker at beskæftige dig med
som selvstændig.

Men hvis disse ting _ikke_ griber forstyrrende ind i hinanden, så var der
jo den mulighed at starte virksomheden op som bibeskæftigelse ved siden af
dit nuværende job, og så stille og roligt arbejde det op til et niveau hvor
du selv føler at nu kan du godt skippe jobbet og helt hellige dig
virksomheden.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-09-02 20:43

Elmo Jensen wrote:

> [...]
> dit nuværende job, og så stille og roligt arbejde det op til et niveau hvor
> du selv føler at nu kan du godt skippe jobbet og helt hellige dig

Din "grippe" skal være noget mere konsistent, så spar en årsløn op som
reserve, eller gør som Elmo tilråder, eller køb anparter i en fælles
virksomhed med andre,
som du kan tåle bliver nedskrevet til nul,
som du kan tåle ikke at få løn fra et år,
og som vist har en seriøs finansrådgiver, der får jer til holde i
tide, så kun det ovenstående mistes,

men ellers er der muligheder, men ikke i minimering af risiko

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 11-09-02 08:06

"D.Jensen" <nej@nej.nej> skrev i en meddelelse
[klip]

> Huset er købt for kun et år
> siden, bilen er splinterny, og jeg har ingen opsparing. What dælen do I
do?

Du får sparet nogle penge op først.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thorkil Hansen

Dato : 11-09-02 19:51

Hvis du virkelig vil DET, så sælg den SPLINTERNYE bil, køb en brugt, og brug
de overskydende penge til finansiering af din nye virksomhed.
Held og lykke med det

Thorkil Hansen

Fra : alexbo

Dato : 12-09-02 19:43

D.Jensen <nej@nej.nej>

> Jeg har den lille nisse inde i maven, der prikker til mig nogle gange om
> dagen og siger: "start nu for dig selv!! Kom nuuu....".
Det er det første krav, for at begynde, man skal ville.

>jeg kan begå mig blandt de fleste i faget.
Det er udmærket, faglig dygtighed er en fordel.

> Kan begå mig blandt kunder uden at savle, bøvse, pille næse.
Endnu et plus

> Min situation er at jeg er 30 år gammel, familiefar, gældtynget til op
over
> begge ører (studiegæld, hus, bil m.v.). Jeg er gift.
Det er skidt, det er et absolut krav til en selvstændig, at have økonomisk
sans.
Du har tilsyneladende, i hele din tilværelse, kun lært at gældsætte dig, det
kan ikke bruges til noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 12-09-02 21:08

On Thu, 12 Sep 2002 20:42:36 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>sans.
>Du har tilsyneladende, i hele din tilværelse, kun lært at gældsætte dig, det

Man kan da sagtens have god økonomisk sans selv om man har gæld - og
da der formentlig er betalt af på både bil og bolig er der også noget
at stille i sikkerhed for en evt. kassekredit. Desuden afhænger de
økonomiske krav jo voldsomt af, hvilken type virksomhed, vi snakker
om.
Så spørgeren skal bare klø på - og naturligvis snakke med nogle
professionelle krådgivere og ikke lade sig nøje med de (amatøragtige)
svar, man bl.a. kan få i denne gruppe.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-09-02 21:47

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så spørgeren skal bare klø på - og naturligvis snakke med nogle
> professionelle krådgivere og ikke lade sig nøje med de (amatøragtige)
> svar, man bl.a. kan få i denne gruppe.

Jow jow .... det er såmen ikke så skeløjede råd, der er blvet givet.

Det er svært at starte virksomhed *uden* én krone på lommen og samtidig have
store økonomiske forpligtelser (nyt hus, ny potte osv.) og da der også
ønskes lån som skal indeholde en egentlig løn (til overflod) i ca. 6 måneder
(skal formentlig bruges til at betale termin på nyt hus, afdrag på ny potte
osv.), er jeg overbevist om at et pengeinstitut *ikke* vil hjælpe.

Hvad der skal gøres først, er ganske glimrende beskrevet i tidligere indlæg.

Hr. Bjørn
(som startede som selvstændig for over 10 år siden *uden* nogen form for lån
eller andet tilskud)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-09-02 22:18

<lcj@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> Så spørgeren skal bare klø på - og naturligvis snakke med nogle
> professionelle krådgivere og ikke lade sig nøje med de (amatøragtige)

Svarene fra Elmo, Peter G C m.fl. var ganske gode efter min mening. Der
er faktisk flere af os i gruppen, som ikke er amatører al den stund vi
lever af at være selvstændige, rent faktisk har præsteret at stable en
virksomhed på benene og ved hvor lang tid det varer før der begynder at
komme penge i kassen. Dette har LCJ tydeligvis ikke den store erfaring
med.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-09-02 22:27

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dette har LCJ tydeligvis ikke den store erfaring
> med.

Det har du da så evig ret i.

Samtidig er det alm. kendt at konsulentbranchen (idenfor IT) er særdeles
trængt.

Dette kan læses i eks. Dagbladet Børsen og Erhvervsbladet samt andre
erhvervsorienterde dagblade.

Vækstfondens formaål er:

VækstFonden er en finansieringsvirksomhed i det danske erhvervsfremmesystem
under Erhvervs- og Økonomiministeriet.

Vores opgave er at tilvejebringe finansiering til perspektivrige projekter i
små og mellemstore virksomheder.

Vi finansierer innovative virksomheder, der giver et højt samfundsmæssigt
afkast og befinder sig i underfinansierede områder af markedet. Det er en
forudsætning for vores arbejde, at vi kun finansierer virksomheder og
projekter, der har gode muligheder for kommerciel succés.

----------

Prøv evt. deres quicklink for undersøgelse af finasieringsmuligheder:

http://www.vaekstfonden.dk/vcm/laanegaranti.quick_guide:index

Hr. Bjørn

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 13-09-02 09:24

On Thu, 12 Sep 2002 23:17:59 +0200, "Uffe Kousgaard"
<uffe@routeware.dk> wrote:

> [...]
>virksomhed på benene og ved hvor lang tid det varer før der begynder at
>komme penge i kassen. Dette har LCJ tydeligvis ikke den store erfaring

Beklager, hvis jeg fik kaldt jer alle amatøragtige - det var indlægget
om manglende økonomisk sans, jeg hentydede til.

Lars

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-09-02 10:14

lcj@wanadoo.dk wrote:

> Man kan da sagtens have god økonomisk sans selv om man har gæld - og
> da der formentlig er betalt af på både bil og bolig er der også noget
> at stille i sikkerhed for en evt. kassekredit.

Hvis man bruger friværdi i hus og bil som sikkerhed for et lån, skal man jo
være klar til at sælge begge dele, hvis man ikke kan afdrage lånet!
Hvis spørgeren ikke er parat til dette, må løsningen være at spare nogle penge
sammen først - evt. starte ved siden af andet arbejde og ikke stifte gæld fra
starten.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 14-09-02 00:24

<lcj@wanadoo.dk> skrev >
>og da der formentlig er betalt af på både bil og bolig er der også noget
> at stille i sikkerhed for en evt. kassekredit.

Tja, nu synes jeg det er svært at få øje på nogen friværdi i følgende,
gældtynget til op over begge ører, huset købt for et år siden, splinterny
bil,

Vores spørger skriver til gengæld at han gerne vil knokle, men jeg så ingen
bemærkninger om påtaget ekstraarbejde, løben med aviser, weekendrengøring,
freelance IT arbejde, hvad som helst der kunne få ham ud af den gældsklemme
han har sat sig i.

Hvis vores håbefulde spørger får startet op for lånte penge, er det kun et
spørgsmål om tid før pengene er brugt i privaten, og så er der bare mere
gæld.

At forgøgle nogen, at bare man har lysten, og kan låne pengene,
så skal man bare klø på, er det ringeste råd der endnu har været i denne
tråd.

mvh
Alex Christensen

Fra : Poulerne

Dato : 15-09-02 08:15

Så vidt jeg husker startede det hele med at vedkommende mente at han ikke
fik fuld værdi for sin indsats i det firma han er ansat i på nuværende
tidspunkt.

Med udgangspunkt i at det ikke tyder på at der er de store midler til
rådighed til at stå imod med i tilfældet af at det ikke går som beregnet
foreslår jeg at man gør følgende:

1. Finder ud af om man kan arbejde freelance i sin "fritid". Hvis dette er
tilfældet så skær ned på overarbejdet på dit arbejde og og tag flere
freelance kunder ind.
2. Finder ud af hvor mange timer man skal have solgt for at dække et
nødvendigt privatforbrug og om dette sandsynligvis kan blive dækket af den
kundedatabase man har opbygget i sin "fritid".

Hvis man kan svare "ja" til 1 & 2 er det "bare" at opbygge sin kundekreds
til den kan bære et nødvendigt privatforbrug for derefter at blive
fuldtidsselvstændig :)

Mvh. Poul Oddershede

Fra : DP

Dato : 15-09-02 18:10

Hej,

Du kunne jo evt. starte med at tilmelde dig som freelancer til et
konsulent-bureau - mens du stadig har dig gamle job.
Hvis der så skulle dukke et job op, kan du hoppe på det - afhængig af
kontraktlængde/honorar.
Dine udgifter vil så være meget begrænsede, da marketing mm. ligger hos
bureau'et.

Dennis
IT freelance konsulent

Fra : JørgenE

Dato : 18-09-02 02:24

"D.Jensen" <nej@nej.nej> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Jeg har den lille nisse inde i maven, der prikker til mig nogle gange om
> dagen og siger: "start nu for dig selv!! Kom nuuu....".

Det kræver altid en satsning at starte selv. Start lidt ved siden af og se
bæredygtigheden, hvis du kan det uden at konflikte med dit nuværende
arbejde.
Jeg gik fra bil til en lånt scooter i et par år, + at jeg afskaffede alt
hvad der var overflødigt - avis, restaturationsbesøg, ferie, gæster, fester
osv. + jeg havde en kapital i huset der berettiget til et lån på 50 t.kr.
for 25 år siden + 50 t.kr. selv. Det var en satsning, men jeg var egentligt
ikke bange, for skulle det gå galt, kunne jeg få mit job igen, og klare det
alligevel. Men skønt har det været, selvom det også har kostet enormt meget
flid, men det kan jo også være skønt.

Men du må satse, og din familie skal være med på det - men afdæk først og
fremmest hvad der kan ske, hvis det ikke går, og er i enige i at
konsekvenserne alligevel er ok, så er der vel ikke så meget at snakke om -
fuld fart på.

- JørgenE

Fra : ram2

Dato : 24-09-02 11:52

"D.Jensen" skrev d. 10-09-02 23:06 dette indlæg :
> Hejsa,
>
> Jeg har den lille nisse inde i maven, der prikker til mig nogle gange
om
> dagen og siger: "start nu for dig selv!! Kom nuuu....".

Hej DJ.

Ud over de mange korrekte modeller du har fået forevist, er der jo også
discountmodellen.

Forudsætning: Du er medlem af en A-kasse - du er
understøttelsesberettiget ved ledighed. Du kan "nøjes" med ca. 13.000
kr, brutto pr. måned.
din arbejdsgiver kan overtales til at afskedige dig (på gr. a.
omstrukturering), hvis ikke, vil du få 5 ugers karantæne. Du kan afholde
ferie i karantænetiden.

Hvis ovennævnete er i orden kan du "lade" dig afskedige. Du er så ledig,
og kan modtage understøttelse. Du opretter selvstændig virksomhed efter
at have talt med din A-kasse. Du vil formentlig blive tildelt 15 timer
ugentlig, som du gennemsnitlig må beskæftige dig med din virksomhed. Du
vil blive reduceret i understøttelse ud fra hvor mange timer du opgiver
til A-kassen - dette vil ske time for time, og ikke kr. for kr.

Sagt med andre ord, du vil hvis du opgiver 3 timer som selvstændig
arbejdende, få 3 timer understøttelse mindre - selv om du har tjent
20.000 kr.
Og hvem kontrollerer så dig - Det gør du, men man må jo ikke

Dette system kan du køre i 78 uger.
Hvis du i løbet af disse 78 uger skaffer dig 962 timers lønarbejde (
altså som ansat ), kan du fortsætte i yderlig 78 uger, og så fremdeles.

Kan du li' modellen, så kør. Har du moralske skrupler eller andre
forhold der spiller negativt ind, så lad være.

Mvh.
Ram2

http://www.kandu.dk/