Verdens hurtigste grafikkort??
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 10-09-02 19:38

Hej

Hvilken grafikkort er verdens hurtigste og bedste primært til programmer
såsom Windows XP, Office XP, Adobe programmer og diverse andet?

Jeg har ingen spil interesser så det er ikke pga. spil.

Jeg vil meget gerne vide jeres forskellige forslag og meninger også fortælle
hvorfor de grafikkort i skriver om, er verdens hurtigste?

Jeg har læst i www.edbpriser.dk om at ATI Radeom 4700 (jeg ved ikke om
tallet er rigtig såvidt jeg husker??) er verdens hurtigste til spil og
applikationer??

Jeg har et Palit Microsystems Daytona GeForce3 Ti200 TV Out-grafikkort på
min computer men jeg tror vist den er lidt forældet selvom den er med 128 MB
DDR??

En ekspert-ven fortalte mig at det er utroligt vigtigt at vælge den rigtige
grafikkort der passer til min computer f.eks. clockfrekvens og andet som jeg
intet ved noget om??

Min pc er:
Asus bundkort P4B266 med usb 2.0
Pentium 4 Northwood 2000 Mhz 400 FSB
2x512 MB DDR ram PC2100
80 GB IBM harddisk

Det er vist de vigtigste info I behøver at vide om min pc?

Jeg håber meget på hjælp og gode råd!

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-09-02 20:10

Bart Bendtsen wrote:

> Hvilken grafikkort er verdens hurtigste og bedste primært til programmer
> såsom Windows XP, Office XP, Adobe programmer og diverse andet?

Det kommer an på din skærm!

Er stabiltet ikke vigtigere end hurtighed i kontorprogrammer?

> Jeg har et Palit Microsystems Daytona GeForce3 Ti200 TV Out-grafikkort på
> min computer men jeg tror vist den er lidt forældet selvom den er med 128 MB
> DDR??

Problemet med dette kort er kun drivernes kvalitet.
at det er forædet til nogen særlige spil må værre ligegyldigt.

> En ekspert-ven fortalte mig at det er utroligt vigtigt at vælge den rigtige
> grafikkort der passer til min computer f.eks. clockfrekvens og andet som jeg
> intet ved noget om??

Hvis han er ekspert hvorfor ikke spørge ham?

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-09-02 20:07

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2x512 MB DDR ram PC2100
> 80 GB IBM harddisk
>
> Det er vist de vigtigste info I behøver at vide om min pc?

Du kunne kigge her, hvis du tør, for det er med garanti ikke billige kort.
http://www.3dlabs.com/

Kim Larsen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 10-09-02 20:36

Kim Larsen wrote:
> Du kunne kigge her, hvis du tør, for det er med garanti ikke billige kort.
> http://www.3dlabs.com/

Læs dog hans post, det er ikke 3D kort han skal bruge hverken til spil
eller til CAD.

Mvh

Bruno

PS. Husk når du svarer på et indlæg så citer kun det du svarer direkte på.

Fra : Cleaner

Dato : 10-09-02 21:40

On Tue, 10 Sep 2002 21:36:18 +0200, "iddqd@worldonline.dk"
<iddqd@worldonline.dk> wrote:

>Læs dog hans post, det er ikke 3D kort han skal bruge hverken til spil
>eller til CAD.

Hvad med om du læste hans post, han skriver ingen steder at han ikke
bruger CAD, desuden kan de kort fra 3Dlabs næppe bruges til spil,
hvorfor jeg mener det er relevant til det adspurgte, nemlig hvad er
det hurtigste og bedste.........

Cleaner

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-09-02 23:28

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bruno
>

> PS. Husk når du svarer på et indlæg så citer kun det du svarer direkte på.

Har du kun 3D spil i hovedet, så kan jeg godt se at du syntes mit svar er
forkert, men læs nu det der står om kortet, så kunne det være du fandt ud af
at der er andet end spil i 3D.

Kim Larsen

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 10-09-02 20:14

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvilken grafikkort er verdens hurtigste og bedste primært til programmer
> såsom Windows XP, Office XP, Adobe programmer og diverse andet?

Egentlig tvivler jeg meget stærkt på at "verdens hurtigste" grafik kort
sidder på noget så latterligt som en maskine der kan køre Office! Der må da
være nogen der laver noget fancy 3D applikationer på specialiceret hardware
et eller andet sted.

Der ud over er der slet ikke noget der er "værdens bedste og hurtigste" -
for nVidia er nok hurtigst på PC markedet, men jeg ville nok sige Matrox
Parhelia er det bedste til dit brug (altså ikke overdrevet 3D krav).

> Jeg har ingen spil interesser så det er ikke pga. spil.
>
> Jeg vil meget gerne vide jeres forskellige forslag og meninger også
fortælle
> hvorfor de grafikkort i skriver om, er verdens hurtigste?

Til hvad? - du kan godt glemme alt om at få et kort der er det bedste og
hurtigste til det hele.

> Jeg har læst i www.edbpriser.dk om at ATI Radeom 4700 (jeg ved ikke om
> tallet er rigtig såvidt jeg husker??) er verdens hurtigste til spil og
> applikationer??
9700, skulle være OK, men om det kan slå et Parhelia i 2D ved jeg ikke.

> [...]
> min computer men jeg tror vist den er lidt forældet selvom den er med 128
GeForce er til spil, hukommelsen bruges primært til 3D, så det er ikke så
meget forældet som det er forkert til dit brug.

> [...]
rigtige
> grafikkort der passer til min computer f.eks. clockfrekvens og andet som

Til dit brug - nej. Det er mere til folk der skal have mest 3D ydelse for et
vist antal kroner - de skal have balancen i orden så de ikke ender med super
CPU/Motherboard/etc og et elendigt grafikkort eller omvendt. Du skal bare
have det bedste 2D, og som sagt er Matrox kendt for at have haft det bedste
på privat maskiner (jeg går ud fra at der er grænser for hvor mange hundrede
tusinder du vil betale), selv om jeg nu tror ATI er godt med nu om dage, og
mund ikke nVidia for styr på det i næste generation?

/Lars

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 10-09-02 20:40

Lars Møllebjerg wrote:
> [...]
> være nogen der laver noget fancy 3D applikationer på specialiceret hardware

LOL

Er der ingen som læser andet en brudstykker af de indlæg som de svarer
på, det blev tydeligt angivet at det handlede om at det hurtigste til
kontorprogrammer.

At diskutere andet svarer til at nævne rumfærgen, når nogen efterspørge
det hurtigste rutefly.

Mvh

Bruno

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-09-02 23:35

> [...]
> kontorprogrammer.
>
> At diskutere andet svarer til at nævne rumfærgen, når nogen efterspørge

Skal vi lige læse det igen ?

"Hvilken grafikkort er verdens hurtigste og bedste primært til programmer
såsom Windows XP, Office XP, Adobe programmer og diverse andet?"
Og DIVERSE andet, hmmmm, så var der jo andet end Office.

Kim Larsen

Fra : fretur

Dato : 10-09-02 20:44

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> wrote in message

> Jeg vil meget gerne vide jeres forskellige forslag og meninger også
fortælle
> hvorfor de grafikkort i skriver om, er verdens hurtigste?

Normalt når man taler om hurtige grafikkort er det i forbindelse med spil,
da nyere spil kræver utroligt meget regne kraft af et grafikkort.

Du nævner windows XP og Office Xp samt Adobe programmer.
ingen af disse programmer kræver særlig regne kraft / hurtighed af
grafikkortet for at kunne afvikles tilfredsstillende på din computer.

> Jeg har læst i www.edbpriser.dk om at ATI Radeom 4700 (jeg ved ikke om
> tallet er rigtig såvidt jeg husker??) er verdens hurtigste til spil og
> applikationer??

Du mener Ati Radeon 9700 (Pro)
Det skulle efter sigende være rigtigt.
Prøv at læse mere om det på reviews på nettet.

> [...]
> min computer men jeg tror vist den er lidt forældet selvom den er med 128

Om du har 8 mb eller 128 mb er ligegyldigt til det du skal bruge kortet til.
Dit kort er faktisk hurtigere end du har behov for.

> [...]
rigtige
> grafikkort der passer til min computer f.eks. clockfrekvens og andet som

Det du skal se på er hvordan kvaliteten af billedet er ved 2D og ikke 3D.
Du kan ikke ved mængden af ram og clockfrekvensen se om kortet er godt til
2D
Derfor skal du læse nogle reviews om forskellige kort for at se hvordan
billedet er i 2D

Jeg har hørt at Det nye Parhelia 512 skulle have en meget høj kvalitet i 2D,
samtidig får du et hurtigt kort til 3D samt mulighed for at koble flere
skærme til
(double head / triple head).
Ellers skulle Ati Radeon kort være generelt gode i 2D samt tv-udgang.
Har dog ikke haft Nogle af disse, da jeg kun har interesseret mig for 3D
ydelse. (Nvidia baserede kort).

Mvh. Søren.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 10-09-02 20:34

Bart Bendtsen wrote:
> Hej
>
> Hvilken grafikkort er verdens hurtigste og bedste primært til programmer
> såsom Windows XP, Office XP, Adobe programmer og diverse andet?

Ingen anelse. De fleste moderne grafikkort er så hurtige til 2D at det
er længe siden der blev gjort noget særligt ud af at teste grafikkort i
discipliner som håndtering af fonte osv. Ligegyldig hvad man køber så er
det godt nok til de gængse kontor programmer, den største forskel er
faktisk billedkvaliteten (skarphed og farver) og så evt. særlige
features til farvestyring m.m. i driverne.

> Jeg har læst i www.edbpriser.dk om at ATI Radeom 4700 (jeg ved ikke om
> tallet er rigtig såvidt jeg husker??) er verdens hurtigste til spil og
> applikationer??

Til spil ja, vi taler om kort basseret på ATI Radeon 9700 Pro, så er
kort basseret på den teknologi lige nu det hurtigste. Om det er det
hurtigste til applikationer aner jeg ikke, for jeg har ikke set nogen
test af dette.

> Jeg har et Palit Microsystems Daytona GeForce3 Ti200 TV Out-grafikkort på
> min computer men jeg tror vist den er lidt forældet selvom den er med 128 MB
> DDR??

Hvis du ikke spiller så handler det blot om at havde ram nok til den
opløsning+farvedybde du ønsker at anvende. Mere eller mindre ram har
ikke noget at sige for hastigheden i andet end spil og særlige 3D
applikationer (CAD o.lign).

Til fx. 1600*1200 32 Bit farve skal et kort minimum havde 7.5 MB ram.

> En ekspert-ven fortalte mig at det er utroligt vigtigt at vælge den rigtige
> grafikkort der passer til min computer f.eks. clockfrekvens og andet som jeg
> intet ved noget om??

Sludder. Til kontor brug er det vigtigste:

I/O Interface (Kort fortalt at kortet skal kunne sidde i PC'en)
Tilslutning til skærm (DVI til rigtige fladskærme og ellers Sub-D)
Tilstrækkelig ram til den ønskede opløsning
Billedkvalitet (Der er først rigtig forskel noget ved høje opløsninger)
Tilslutning for flere skærme (Hvis det behøves)
Særlige driver features

Det med clockfrekvenser osv. handler om 3D hvor man afhængig af spil og
indstillinger måske eller måske ikke vil kunne udnytte et givet kort
fordi ens CPU måske vil være en flaskehals.

> [...]
> 2x512 MB DDR ram PC2100
> 80 GB IBM harddisk
>
> Det er vist de vigtigste info I behøver at vide om min pc?

Operativsystem kunne havde en betydning, men jeg formoder du bruger
Microsoft Windows af en eller anden art. Yderligere så formoder jeg at
du med al den ram bruger Photoshop til billedredigering af ganske store
filer, ellers kan jeg ikke se hvordan du kan bruge al den ram*, så du
har formodentlig en ordentlig skærm og bruger 1600*1200 som opløsning.
Laver du kun småting i Photoshop og bruger ellers Word m.m. så har du
spildt en del kroner på en masse hardware du ikke udnytter! (Måske din
ekspert ven er mindre ekspert end han tror)

Hvis mine formodninger er rigtige så vil et bedre skærmkort, altså et
rettet mod professionelt brug, næsten med garanti give dig et skarpere
skærmbilled og bedre farvestyring m.m. Mit bedste bud på et sådanne kort
er et Matrox G550, og hvis du kigger på www.edbpriser.dk vil du se det
er til at få for penge.

Mvh

Bruno

*Hvis du kører NT/2000/XP så højreklik på proceslinien og start
Joblisten, i det værktøj kan du se hvor meget ram der anvendes af de
enkelte programmer og hvor meget der bruges totalt.

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 10-09-02 21:21

Citat fra Bart Bendtsen's post:
> Hvilken grafikkort er verdens hurtigste og bedste primært til programmer
> såsom Windows XP, Office XP, Adobe programmer og diverse andet?

Citat fra tidligere post af Bruno
> LOL
>
> Er der ingen som læser andet en brudstykker af de indlæg som de svarer
> på, det blev tydeligt angivet at det handlede om at det hurtigste til
> kontorprogrammer.

Citat fra Bruno's post:
> Operativsystem kunne havde en betydning, men jeg formoder du bruger
> Microsoft Windows af en eller anden art.

Kunne ikke lade være med at smide en mail efter dig, da det fremgår at
manden bruger netop windows XP

Men on-topic så er jeg enig med de andre posts, alt dyrere end matrox g550
er ikke det værd i forhold til det som Bart Bendsen angiver han bruger sin
computer til. Brug hellere pengene på noget andet.

mvh
Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-02 20:44

On Tue, 10 Sep 2002 20:38:10 +0200, "Bart Bendtsen" <bart@privat.dk>
wrote:

> [...]
>såsom Windows XP, Office XP, Adobe programmer og diverse andet?
>
>Jeg har ingen spil interesser så det er ikke pga. spil.

Hvis du ingen interesse har i spil, jamen så har du heller ikke brug
for et hurtigt grafikkort. Det grafikkort du har nu, er rigeligt
hurtigt men måske ikke det bedste i 2d. Der skal du nok over i noget
Matrox, f.eks G550 eller i den helt dyre klasse Parhelia.

Hvis du skal have det hurtigste pt, skal du have et Ati Radeon 9700
Pro, men det er til 3d det er hurtigst og hvis du ikke spiller, hvad
skal du så bruge det til?

Peter

Fra : Jonas Hoffmann

Dato : 11-09-02 10:03

Jeg ved ikke om dette er verdens hurtigste, men det sparker ok røv.

http://www.amazoninternational.com/html/hardware/specifications/3dlabs_wildc
at_products/wildcat_III_6210.asp

/Jonas

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-09-02 12:07

"Jonas Hoffmann" <jh@video-graphic.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke om dette er verdens hurtigste, men det sparker ok røv.

http://www.amazoninternational.com/html/hardware/specifications/3dlabs_wildc
> at_products/wildcat_III_6210.asp
>
> /Jonas

Uha, pas nu på, for jeg linkede til deres egen hjemmeside (
http://www.3dlabs.com/ ) og det var jeg nær blevet spist af

Kim Larsen